hvordan beskytte polerte metall deler?

Prat om tung MC.
Post Reply
tyraltus
MC: honda shadow vt600 94 mod. sølv og svart

hvordan beskytte polerte metall deler?

Post by tyraltus »

hei. har polert opp og fjernet det"matte" metallet på lokkene som sitter på "kjedekassa og andre siden (beklager men er ikke sikker på hva det heter på fagspråket). det jeg lurer på er om det er noe jeg kan sette det inn med som beskytter mot at det raskt oppstår hvite flekker og skjoller som er kjipe å få bort?? ser ikke ut til at autoglym gir noe serlig beskyttelse.. takker for svar.
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Re: hvordan beskytte polerte metall deler?

Post by Atle ZX9R »

Metall-polish fra biltema?
Image
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

hvis du har polert aluminium er det kun klarlakk som holder.en stund-så gulner lakken og flasser...voks funker litt....ellers er det å polere over en gang imellom...
lgbekk

Post by lgbekk »

Som mekkern skriver så er klarlakk det som varer lengst. For å få den til å sitte litt bedre på den polerte metallflaten kan du avfette med aceton rett før klarlakken påføres. Aceton tar vekk fett etter poleringen og gjør metallflaten tørr og fin uten å sette striper og skjolder. (bruk aldri tynner på polert alu...)

Hvis du ikke vil klarlakke så kan du også bruke hardvoks/lakkforsegler for å beskytte polert alu, polert rustfritt og chrome. Bare pass på å ikke bruke hardvoks eller klarlakk på deler som blir skikkelig varme (sylinder, topp, eksosanlegg....) Og velger du klarlakk så er det jo ypperlig å forsegle den med hardvoks også.
Image
tyraltus

Post by tyraltus »

SUPERT! mange, mange takk. ps: åssen klarlakk er det snakk om? kan jeg feks. bruke resten av den klarlakken jeg fikk på boks av lakkforhandleren når jeg fikk blandet opp en boks med ny sølvlakk??

pps: kan rødsprit benyttes istedenfor aceton?
lgbekk

Post by lgbekk »

Vanskelig for meg å vite hva slags klarlakk du har stående...
Men det jeg sikter til er helt vanlig klarlakk på sprayboks.
De har i alle bilrekvisitaforretninger og mange bensinstajoner også.
Image
Fordelen med aceton (de har i maleforretningen) er at den i tillegg til å fjerne fett og urenheter,
fordamper ekstermt raskt og etterlater ingen striper eller skjolder.
Men rødsprit er vel kanskje nest best... bare sørg for at det får nok tid til å fordampe slik at
flaten er knusktørr.
tyraltus

Post by tyraltus »

ok, da kan jeg nok bruke den lakken jeg har..

mange takk for svar;)
Post Reply