Olje lekasje....... eller har jeg tabbet meg ut ???

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Elling

Olje lekasje....... eller har jeg tabbet meg ut ???

Post by Elling »

Det begynte i fjor høst, da jeg skulle parkere sykkelen for vinteren. Skulle skifte olje, men da jeg skulle skru ut tappe pluggen, fulgte gjengene med ut. Det har sikkert blitt skrudd til for hardt, tidligere en gang. Ja ja, det er en annen historie. Kjøpte ny bunnpanne fra USA i vinter, og fikk den byttet på verksted. Alle pakninger ble byttet ut. Sykkelen ble testet på verksted, og den var tett. Når jeg fikk den hjem, sto den lagret uten tegn til lekasje. Tok sykkelen ut for noen dager siden. Kjørte litt rundt i nærområdet, smørte kjede, og parkerte den igjen. I dag når jeg skulle kjøre på jobb, oppdaget jeg vel fremme, at det var en liten olje dam under sykkelen, samt litt olje nederst i kåpen. Oljen var helt SVART. Det kan vel ikke være helt ny motorolje, som har blitt så svart, så fort ? Kan det rett og slett være jeg, som har smurt kjede for mye ? Uten å tenke meg om, ringte jeg selvfølgelig verkstedet som utførte jobben, og krevde at de skulle finne ut av dette STRAKS, fikk time, mandag morgen. Men så begynte jeg å tenke..... Har jeg tabbet meg ut ??? Synspunkter....... ???

PS..... Når jeg kom hjem fra jobb, la jeg en avis under sykkelen, ingen tegn til lekasje .........
2002 Suzuki GSX-R 750

X 1998 Suzuki GSX 600 F
X 1987 Yamaha XY 600 Radian
X 1989 Yamaha XT 350
Gixxerman

Re: Olje lekasje....... eller har jeg tabbet meg ut ???

Post by Gixxerman »

Tyder på motorolje dette ut av hva jeg forsto av innlegget. Kjedesmøring hørtes veldig lite trolig. Annen farge og annen konsistens. Blir det en dam av smøringen har du seriøst stått der med 10 spraybokser og bare peisa på...

Hvilken farge har olja i peileglasset på sia av blokka ?
Elling

Post by Elling »

Farget på oljen i glasset, er mye mye lysere, den er helt ny. Har kun kjørt 15 km på den. Synes det var rart at oljen som lå under sykkelen, var helt sort. Dammen under sykkelen var ikke stor. Har smurt kjede godt, men ikke 10 spraybokser :-k
2002 Suzuki GSX-R 750

X 1998 Suzuki GSX 600 F
X 1989 Yamaha XT 350
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Glem kjedespray for å si det sånn. Start opp sykkelen, og stå der og følg med. Kikk i alle kriker og kroker, gjerne med lommelykt. Enten finner du en lekkasje eller ikke, men jeg ville uansett fått en erfaren mekaniker til å kikke på saken. Oljelekkasje på slik ekvipasje er fy fy. Man fyker rett åt skogen i så tilfelle.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Det er kanskje selvsagt, men tørk skikkelig av overalt slik at alt søl vil være nytt.
Image
Image
Elling

Post by Elling »

Ok.... takk for tips. Finner frem lommelykt og går ut å vasker og skjekker NÅ
2002 Suzuki GSX-R 750

X 1998 Suzuki GSX 600 F
X 1989 Yamaha XT 350
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Lølle wrote:Det er kanskje selvsagt, men tørk skikkelig av overalt slik at alt søl vil være nytt.
Ja pokker, glemte dette. Det er det beste tipset man kan få, og det er helt ytterst nødvendig. Har hatt mye oljesøl på en viss sykkel før, så har tørket mine "bøtter" for å si det sånn.
sorrow

Post by sorrow »

Du kan nok innse at du har en lekkasje først som sist. Olja blir fort svart.
Det er ikke sikkert du ser det mens motoren står å går.
Vask sykkelen, Kjør den skikkelig varm, stopp motoren og vent å se.
CBR 900 RR 2001 Silver
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Jeg har aldri gjort teite ting, men har hørt om andre... :roll:
KAN det være kjederens i stedet for kjedesmøring? Da ser jeg for meg skitten svart dam under hvis man er litt raus.,
Image
Image
Elling

Post by Elling »

Har vært ute å gjort rent for olje. I området rundt vann pumpa, lå det endel olje og dritt, sikkert etter kjede smøring. Kan det være her det kommer fra ? Ser ingen tegn til lekasje nå. Starte sykkelen, lot den gå seg varm, ingenting hendte. Renset kjedet i høst med parafin, men det må jo ha forsvunnet i løpet av vinteren.
2002 Suzuki GSX-R 750

X 1998 Suzuki GSX 600 F
X 1989 Yamaha XT 350
sorrow

Post by sorrow »

Husk også at verkstedet kan ha sølt endel. Dette kan ha funnet veien ut når du parkerte, f.eks hvis det er litt helling.
CBR 900 RR 2001 Silver
lgbekk

Post by lgbekk »

Elling wrote:I dag når jeg skulle kjøre på jobb, oppdaget jeg vel fremme, at det var en liten olje dam under sykkelen, samt litt olje nederst i kåpen. Oljen var helt SVART. Det kan vel ikke være helt ny motorolje, som har blitt så svart, så fort ?
Vel fremme oppdaget du en liten oljedam under sykkelen.
Unnskyld at jeg spør, men kan det være slik at du tilfeldigvis har parkert sykkelen over en liten dam fra et annet kjøretøy som sto der før deg?
Uansett, få det sjekket opp skikkelig.
Elling

Post by Elling »

Det har jeg ikke, er sikker på det. Satt ved siden av sykkelen, og så at det kom noen dråper. Har vært ute på en lengre test tur i dag. Ser ingen tegn til olje lekasje, men.... rundt vannpumpa er det litt fuktig, denne fukten renner på innsiden av kåpa. Kan det være kjølevæske som har flommet over i tanken, eller er det pakninger i vannpumpa, som må byttes ?
2002 Suzuki GSX-R 750

X 1998 Suzuki GSX 600 F
X 1989 Yamaha XT 350
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hadde lekkasje fra pumpa på min sykkel ifjor. Byttet alle pakninger bare for å være på den sikre siden, like greit det når man først har det oppe. Ordnet biffen det. Husk at kjølesystemet trengs og luftes også, på lik linje som bremsene. Få hjelp til dette om du er usikker på hvordan dette gjøres.
Post Reply