God kveld folkens:) Har for ikke lenge siden lykkest med å få meg en scooter som ser fin å grei ut men er litt dårlig i aks og toppfart. Er av typen Yamaha Maxster (XQ) 125, 2002 modell! Lurer på om det er sperre i CDI en på den(vet ikke om det er det på den), eller om det er plomberinger i variator eller noe annet i motoren?
Hadde vert kjempefint om noen hadde hatt gidde å skrive inn her å hjulpet meg;)
Takker for evt. hjelp!
-Equallon
Plombering på scooter! Help plz
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Plombering på scooter! Help plz
Kan du beskrive nærmere hvor raskt den går og hva dårlig aks vil si ? Jeg har ingen greie på Yamaha Maxster spesielt, men de fleste 125 cc (Jeg har erfaring med Vespa ET4 125 med 12hk og Burgman 125 med 12k) går rimelig frisk vil jeg si, og det er vanligvis ingen plombering. Jeg fant en annen link hvor en person spurte om det samme i 2004:
http://scooter.2.forumer.com/index.php?showtopic=124
Vedkommende sier at det går raskt opp til 80 km/h og dermed tar ting tid. Alle mine scootere jeg har/har hatt går rimelig friskt opp i 80-90 km/h, og dermed går det treigere men likevel en jevn og fin aks opp til nåla dirrer på 115 omtrent. Det er vel en 4 takts motor på Maxterne, og rundt 12 hk eller noe sånt ? Jeg tipper den gir alt den har, og det pleier ikke å være noen begrensninger av noe slag på scootere. En måte å få bedre aks på er å bytte ut variatorruller såvidt jeg vet til noen med en annen vekt, noe som vil gjøre at den sparker bedre oppover, men vanskelig å vite hva som er raskt/treigt på din scooter uten å sammenligne. Selv synes jeg scooteren min går veldig friskt og er langt raskere enn f.eks min tidligere Virago 125 (ET4 125 / Burgman 125 river skinnet av den) jeg hadde før og holdt med den orginale Apriliaen RS 125'en jeg hadde noen år tilbake i de fleste øvelser. Opp Oslofjordtunellen gjør den 80 på det bratteste, og det samme gjorde min ET4 125 som kanskje var noe raskere i aks pga lavere vekt. Scootere pleier å ha et sterkere mellomregister og litt mindre top-end power, men jeg har aldri klaget på ytelsen på noen av scooterene mine. Jeg føler jeg har rikelig med krefter og de nærmest flyr opp i 50-60 og det går friskt og drar godt opp til 80-90. Burgman 125 går i allefall bra, men det dreier seg vel så mye om å utnytte hestene. Variatorer er ikke så direkte som annet (ingen "røsking" når man gir gass), slik at noen HK går tapt på veien og det kjennes ikke så brutalt ut i sekundet man vrir på gassen, men ser man på nåla, går raskt oppover i hastighet. Scootere er seige, men kjøres de riktig er de rimelig kjappe. De går like fort uansett belastning har jeg inntrykk av
http://scooter.2.forumer.com/index.php?showtopic=124
Vedkommende sier at det går raskt opp til 80 km/h og dermed tar ting tid. Alle mine scootere jeg har/har hatt går rimelig friskt opp i 80-90 km/h, og dermed går det treigere men likevel en jevn og fin aks opp til nåla dirrer på 115 omtrent. Det er vel en 4 takts motor på Maxterne, og rundt 12 hk eller noe sånt ? Jeg tipper den gir alt den har, og det pleier ikke å være noen begrensninger av noe slag på scootere. En måte å få bedre aks på er å bytte ut variatorruller såvidt jeg vet til noen med en annen vekt, noe som vil gjøre at den sparker bedre oppover, men vanskelig å vite hva som er raskt/treigt på din scooter uten å sammenligne. Selv synes jeg scooteren min går veldig friskt og er langt raskere enn f.eks min tidligere Virago 125 (ET4 125 / Burgman 125 river skinnet av den) jeg hadde før og holdt med den orginale Apriliaen RS 125'en jeg hadde noen år tilbake i de fleste øvelser. Opp Oslofjordtunellen gjør den 80 på det bratteste, og det samme gjorde min ET4 125 som kanskje var noe raskere i aks pga lavere vekt. Scootere pleier å ha et sterkere mellomregister og litt mindre top-end power, men jeg har aldri klaget på ytelsen på noen av scooterene mine. Jeg føler jeg har rikelig med krefter og de nærmest flyr opp i 50-60 og det går friskt og drar godt opp til 80-90. Burgman 125 går i allefall bra, men det dreier seg vel så mye om å utnytte hestene. Variatorer er ikke så direkte som annet (ingen "røsking" når man gir gass), slik at noen HK går tapt på veien og det kjennes ikke så brutalt ut i sekundet man vrir på gassen, men ser man på nåla, går raskt oppover i hastighet. Scootere er seige, men kjøres de riktig er de rimelig kjappe. De går like fort uansett belastning har jeg inntrykk av

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Plombering på scooter! Help plz
Nei den går ganske greit opp i 60-70, men oppover er det verre... Har googla litt jeg og der fant jeg en kar som sa at maxsteren klarte fint å holde 90 med 1 bakpå i en bakke. Det er nok bare noe tull eller er det jeg som er veldig feit å han anorektisk... Kjørte med en bakpå på fredag opp noen bakker å fy faen hvor dødt det var
Var ganske så bratt den bakken o men 50 på nesten full gass er ikke noe spesielt å skryte av;)
Toppfarten på min er 100-105. Har hatt den i 100 nedover en ganske bratt å lang bro, pga dårlige veier på broa vågte jeg ikke å dra den opp i mer... På flat strekning klarer jeg nok få den opp i 100 men det tar sin tid for å si det sånn...

Toppfarten på min er 100-105. Har hatt den i 100 nedover en ganske bratt å lang bro, pga dårlige veier på broa vågte jeg ikke å dra den opp i mer... På flat strekning klarer jeg nok få den opp i 100 men det tar sin tid for å si det sånn...
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Plombering på scooter! Help plz
Har du prøvd å ta service på den ? Rens alt som er av filtre på den, både luftfilter (prøv et konisk luftfilter f.eks) og et luftfilter som gjerne sitter på siden ved variatoren. Bytt ellers olje osv
Jeg gjorde det nettopp på min, ettersom jeg har kjørt et par tusen kilometer hittil i år. Det var merkbart og hørte godt at motoren likte seg bedre, og noe ventilstøy gikk ned til tross for at det ikke er altfor lenge siden jeg byttet sist. Maxteren virker ganske liten, og hvis den har rundt 12 hk burde den gå omtrent like bra som min. Prøv å ta en service på den og se om det hjelper. Ellers kan kanskje en forgasserrens gjøre susen om ting har begynt å tette seg til der inne
Dersom ingenting av dette hjelper, er det mye annet styr man kan sette i gang med som effektanlegg og bytting av variatorruller, men jeg tror det koster mer enn det smaker. Prøv å legg an en kjørestil hvor du utnytter mellomregisteret maksimalt. Jeg hadde 2 på min i dag, og den akselererte opp en bratt bakke 60-70-80 rimelig friskt selv med to, men i en idiotisk bratt bakke så jeg at nåla stod på 60 og den greide ikke å øke farten, men det var den bratteste bakken i hele Asker og Bærum 



Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Plombering på scooter! Help plz
Ok, nei maxsteren er faktisk ikke så liten, tung er den også:P Men det med å utnytte mellomregisteret? Hvordan gjørest dette?
Jeg kjørte med en på opp bakker, klarte å holde såvidt 60... Jeg er 80 kilo å han er vel ca 50 han så satt bakpå:P
Men faen så fort det gikk nedover de bakkene!:O De hadde ikke effektanlegg til yamaha maxster heller:(
Men de har andre ting til den... Blant annet kamakse, 170 syll,variator osv...
Jeg kjørte med en på opp bakker, klarte å holde såvidt 60... Jeg er 80 kilo å han er vel ca 50 han så satt bakpå:P
Men faen så fort det gikk nedover de bakkene!:O De hadde ikke effektanlegg til yamaha maxster heller:(
