JaBanditbiker wrote:Jeg opplever ofte at folk som har vikeplikt ikke benytter seg av den.Kristoffer wrote:jeg var på forkjørvei, så hun hadde vikeplitk , skriv feil sorry
Tog du 'an?
Opplevelser i trafikken?
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Re: Opplevelser i trafikken?

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
Du kan iallfall kjøre forbi mellom to felt i samme retning, såkallt "Lanesplitting".Cursio wrote:Så man kan med andre ord med motorsykkel kjøre forbi biler både på gulstripene og på veiskulderen med loven på sin side? Dette er også selv om biler kommer imot, og det samme om det er tofelts vei? Det vil jo korte kraftig ned på køtidene for min del
Er ikke dette riskikabel kjøring med tanke på alle uoppmerksomme bilistene som sviver rundtomkring?

-
- MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)
Nja... kan og kan? Det blir gjort og langt på vei akseptert i Norge, men havner du i en ulykke stiller du neppe sterkt.Ragnhild wrote:Du kan iallfall kjøre forbi mellom to felt i samme retning, såkallt "Lanesplitting".Cursio wrote:Så man kan med andre ord med motorsykkel kjøre forbi biler både på gulstripene og på veiskulderen med loven på sin side? Dette er også selv om biler kommer imot, og det samme om det er tofelts vei? Det vil jo korte kraftig ned på køtidene for min del
Er ikke dette riskikabel kjøring med tanke på alle uoppmerksomme bilistene som sviver rundtomkring?
I trafikkreglene heter det at kjøretøyet skal være godt plassert innenfor eget kjørefelt. Ved lanesplitting er ikke det direkte enkelt. Normalt (det finnes unntak) er det heller ikke lov å kjøre forbi på høyre side. Videre står det i veitrafikklovens paragraf 3 at man skal kjøre aktpågivende, hensynsfullt og varsomt. Kanskje ikke helt enkelt ved lanesplitting?
Å snike seg fram mellom bilene i en kø som står tilnærmet stille, bli imidlertid litt anderledes. Hører om folk som lanesplitter når bilene kjører i 60 km/t. Neppe særlig trygt. Å krysse heltrukken linje eller kjøre forbi en bil der det er forbikjøring forbudt, er vel nokså logisk at ikke vil bli tolerert. Nei, vi får bruke vettet, men å stå å stampe i en kø med en MC er det nok ikke mange som orker.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
forbikjøring på vegskulder????.Cursio wrote:Så man kan med andre ord med motorsykkel kjøre forbi biler både på gulstripene og på veiskulderen med loven på sin side?

Takk for god forklaring, mekkern og HDmann! 
Jeg synes selv det høres ganske risikabelt ut å kjøre mellom biler i stor fart ja! Men dette er jo veldig nyttig i treg kø, som ofte oppstår her i Bergen sentrum

Jeg synes selv det høres ganske risikabelt ut å kjøre mellom biler i stor fart ja! Men dette er jo veldig nyttig i treg kø, som ofte oppstår her i Bergen sentrum

Kjører en Honda VTR, lever og ånder for V-twin! 

-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Din synsing her er helt riktig. Man gjør ikke det i stor fart. Man gjør det i en hastighet som er større enn den køen som står helt i ro eller bare snegler seg av gårde. Det er DER gevinsten ligger, man forflytter seg raskere enn køenCursio wrote: Jeg synes selv det høres ganske risikabelt ut å kjøre mellom biler i stor fart ja! Men dette er jo veldig nyttig i treg kø, som ofte oppstår her i Bergen sentrum

Som nevnt ørti ganger tidligere, så er dette med lanesplitting en juridisk gråsone. Det er ikke forbudt, men man kan samtidig veldig raskt fanges opp av bestemmelsene i paragraf 3 som omhandler dette med å ferdes 'aktpågivende og varsomt slik at det ikke oppstår fare eller skade osv'
Vegtrafikkloven er laget slik, at dersom ingen ting annet funker, så ligger 3'rn der, og den kan omtrent alltid komme til anvendelse.
Om du føler at du 'risikerer' noe ved å ligge mellom feltene, så er du trolig på tynn is allerede.

Kom kjørende i buret mitt på E18 fra Lysaker retning Sandvika i dag ettermiddag da jeg litt lenger framme ser en bil som står i busslomma. Vedkommende blinker seg ut av busslomma og legger seg ut i høyre felt rett foran meg slik at jeg må bremse forholdsvis kraftig. I stedet for å akselerere normalt, legger vedkommende seg i den forholdsvis latterlige hastighet av 35-40 km/t som vel må sies å være rimelig trafikkfarlig på E18 gjennom Bærum. Jeg legger meg på hornet for å gi vedkommende klart og tydelig beskjed om hva jeg mener om slik kjøring. Bilen fortsetter i samme latterlige krypfart, men svarer med å sette på nødblinklysene. Jeg kjører forbi og observerer et lettere forskremt kvinnemenneske bak rattet. På taket var det montert en diger skiboks av eldre modell. Om en dårlig festet/løsnende skiboks var grunnen til krypfarten vet jeg ikke, men i så fall burde vedkommende holdt seg i busslomma og ringt etter hjelp, ikke krypkjøre med usikret last på landets mest trafikerte vei.
Rødt kort til deg, kjerring!! 

kjører Drammen - Oslo hver dag og tro meg det finnes idioter...
Senest igår lå jeg på brua i sandvika i venstre felt og en tulling med en svart land cruiser holdt på å kjøre meg i autovernet og jeg la meg på hornet og da trakk han seg tilbake mens jeg nesten var i autovernet.. heldigvis var jeg i bil og ikke på to hjul da...
Senest igår lå jeg på brua i sandvika i venstre felt og en tulling med en svart land cruiser holdt på å kjøre meg i autovernet og jeg la meg på hornet og da trakk han seg tilbake mens jeg nesten var i autovernet.. heldigvis var jeg i bil og ikke på to hjul da...

1.3.1.2
- SoloTwin
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
Veiskulder???
Kalkuler med ambulerende medtrafikkanter da. Ikke særlig lurt å ligge til høyre for bilene, for bilene skvetter fort til høyre dersom de oppfatter blålys eller sirener. Da er det fort gjort å bli "trengt opp i et hjørne". Bilene er IKKE vant til å se seg om på høyre side mot veiskulder etc. OBS OBS.
Kalkuler med ambulerende medtrafikkanter da. Ikke særlig lurt å ligge til høyre for bilene, for bilene skvetter fort til høyre dersom de oppfatter blålys eller sirener. Da er det fort gjort å bli "trengt opp i et hjørne". Bilene er IKKE vant til å se seg om på høyre side mot veiskulder etc. OBS OBS.

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A

Idag når vi kom kjørende i 60 sona kom to idioter på TSX ut fra en sidevei og smatt så vidt mellom oss og en møtende bil. Var ikke langt ifra at det smalt der.
Første gang jeg har hørt mamma banne
"Helvettes idioter, jeg håper det der ikke er kompiser av deg!"
Første gang jeg har hørt mamma banne

"Helvettes idioter, jeg håper det der ikke er kompiser av deg!"

-
- MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition! - Location: ærendal
var ute å lufte gliset en tur i dag. kom ut på en fin liten rett strekning med litt oppoverbakke. sjekka bak at ikke det var noen skumle biler, og så om der kom biler i mot. det kom en langt borte og jeg prøvde å holde meg til høyre i feltet mitt da jeg nappet den opp på bakhjulet. lå ca midt i mitt felt da jeg møtte den bilen som kom i mot da han plutselig jeiner ut i mitt felt. gikk heldigvis bra, men hvorfor i h***** skulle han gjøre det. han kunne jo ha drept et menneske.

Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34
X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
2xBMW 535 IA E-34
X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
- boxer wolf
Og hvorfor i h***** skulle du opp på bakhjulet?vegsir wrote:var ute å lufte gliset en tur i dag. kom ut på en fin liten rett strekning med litt oppoverbakke. sjekka bak at ikke det var noen skumle biler, og så om der kom biler i mot. det kom en langt borte og jeg prøvde å holde meg til høyre i feltet mitt da jeg nappet den opp på bakhjulet. lå ca midt i mitt felt da jeg møtte den bilen som kom i mot da han plutselig jeiner ut i mitt felt. gikk heldigvis bra, men hvorfor i h***** skulle han gjøre det. han kunne jo ha drept et menneske.![]()
![]()
Det var nok du som brøt trafikkreglene og ikke ham.

Si det du mener, og men det du sier.
- boxer wolf
Hvorfor tenkte hun den tanken tro??ErlingSG wrote: "Helvettes idioter, jeg håper det der ikke er kompiser av deg!"

Si det du mener, og men det du sier.
-
Brøt og brøt. Paragraf tre i Vegtrafikkloven (som en eller annen snakka om her for ei stund sia) er vel den som kommer nærmest i dette tilfellet. Men om dette var et direkte brudd er sikkert mulig å diskutere.boxer wolf wrote:Og hvorfor i h***** skulle du opp på bakhjulet?vegsir wrote:var ute å lufte gliset en tur i dag. kom ut på en fin liten rett strekning med litt oppoverbakke. sjekka bak at ikke det var noen skumle biler, og så om der kom biler i mot. det kom en langt borte og jeg prøvde å holde meg til høyre i feltet mitt da jeg nappet den opp på bakhjulet. lå ca midt i mitt felt da jeg møtte den bilen som kom i mot da han plutselig jeiner ut i mitt felt. gikk heldigvis bra, men hvorfor i h***** skulle han gjøre det. han kunne jo ha drept et menneske.![]()
![]()
Det var nok du som brøt trafikkreglene og ikke ham.
Desverre er det jo noen som blir provosert av bakhjulskjøring på off. vei, selv om den foregår på rett side av veien.