For rik eller mager blanding

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

For rik eller mager blanding

Post by bandit »

Hei!

Etterhvert som jeg har blitt bedre kjent med sykkelen, har jeg også begynt å hente ut mer av kreftene. Så lenge jeg kjører pent og pyntelig, går motoren helt jevnt og fint. Men i det siste har jeg merket at den blir litt nykkete når jeg gir full spiker og ligger på høyt turtall. Sannsynligvis har den vært sånn hele tiden, og det er først nå når jeg kjenner sykkelen godt at jeg har begynt å bruke kreftene på toppen av turtallsregisteret.

I forbindelse med da jeg installerte et 4-1 Akra effektanlegg, la jeg en liten ø=3mm skive under nålene, og dette gjorde underverker. Pga en velt i fjor høst, måtte jeg kassere dette effektanlegget. Har ikke gjort noe med forgasserne etter at jeg skiftet til slip-ons. Man skulle da tro at forgasserne muligens fikk ørlite for feit bensinblanding nå som jeg har orginalt grenrør og slip-ons, men det OPPLEVES som om den faktisk får litt for lite bensin! Før jeg begynner å knote med instillingene, vil jeg derfor høre med dere som "kan det", hva dere tror nykkingen skyldes.

Symptomer/beskrivelse:

Sykkelen drar fint og jevnt dersom jeg mater på gradvis, dvs. jeg vrir på rulla etterhvert som turtallet stiger. Dersom jeg gir full gass fra f.eks. 4000rpm, nøler motoren et halvt sekund før den begynner å dra.

Det virker som om sykkelen drar bedre ved 90% pådrag enn ved full gass (hoveddyser??)

Ingen blå/svart eksos. Eksosen er så godt som usynlig, man kan bare såvidt ane en lysegrå-hvit sky ut av pottene ved rusing eller maks aks. Ingen "popping" fra pottene når jeg kutter gassen ved kjøring.

Merker også at hvis jeg har gitt full spiker og tømt et gir, så nøler sykkelen litt før den begynner å dra skikkelig i neste gir (fremdeles høyt turtall). Det er dette som irriterer meg mest, da man ikke ønsker at sykkelen skal begynne å nykke midt i en sving med bra nedlegg..!

Magefølelsen sier meg at jeg burde gå opp et hakk på hoveddysene, og ikke røre noen andre innstillinger i første omgang, da det er på toppen av registeret at sykkelen er litt køddete. Men rasjonelt sett høres det jo mer riktig ut at sykkelen trenger mindre bensin nå som jeg har tatt av 4-1 effektanlegget. I så tilfelle er det mest nærliggende at jeg fjerner skivene under nålene, slik at gasserne er tilbake til orginalinnstillingene.

Hva tror dere, basert på symptomene jeg opplever? Keihin, du har kanskje noe å komme med? 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Keihin

Re: For rik eller mager blanding

Post by Keihin »

Hehe, ja, dette kan jo jeg. Not...

Før jeg kaster ut noen ville teorier, så vil jeg gjerne vite et par ting:

1. Har du originalt luftfilter og er det ok?

2. Er det vacuumforgassere, dvs at stemplene løftes av innsugsvacuum?

3. Er forgasserne synkronisert i det siste?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
bandit

Post by bandit »

Keihin wrote:Hehe, ja, dette kan jo jeg. Not...

Før jeg kaster ut noen ville teorier, så vil jeg gjerne vite et par ting:

1. Har du originalt luftfilter og er det ok? K&N filter, rengjort i vinter

2. Er det vacuumforgassere, dvs at stemplene løftes av innsugsvacuum? JA

3. Er forgasserne synkronisert i det siste? Ifjor høst

Jevn og fin tomgang, så jeg tror de er bra synkronisert fortsatt..
'05 Honda CBR 1000RR

Keihin

Post by Keihin »

Dette vet jeg ikke mye om, men tror filteret på mange sykler er like stor flaskehals som eksosen.

Symptomene dine høres ut som mager blanding, og den skiva du la under er vel et 1/2 hakk på nåla, noe som utgjør veldig lite og kun i mellomregisteret.

Jeg ville for enkelhets skyld først prøvd å bytte til originalt filter og sett om det hjalp. I så fall kan du velge å kjøre sånn eller bytte til K&N igjen og knote i X timer med å få det til å stemme og vinne noen veldig få hk med en god porsjon flaks.

Uansett; du har ikke nevnt dysekit eller omdysing? Komplett anlegg + K&N filter gir definitivt en betydelig økning i luftstrøm, som på en forgassermotor fører til magrere blanding.

Skal jeg tippe har du siden i fjor kjørt med for mager blanding, men litt mindre feil etter at du byttet til original eksos. Jeg ville skaffet ny åpen eksos, dysekit og bestilt time i benk med CO måler for å få det "skikkelig". Min erfaring er at prøving og feiling frem til ok blanding bare fører til ukevis med frustrasjon. Og når man tror det er ok så finner man noe nytt man skulle justert bedre. Enden på visa er fort at man kommer i benk og har mindre effekt enn før man satte på dysekitet...

Jeg har vært hos Hestmann Motor med min flere ganger, og til og med han slet med å få min helt bra når jeg hadde fullt anlegg og filter.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
bandit

Post by bandit »

Hm, ja.. Nei, såvidt jeg kan se, er dyser og nåler orginalt. Det er så lite som skal til for at den skal gå helt rent. Et hakk på nåla eller kanskje et nummer større hoveddyser. Tror jeg prøver med et nummer større dyser først, så evt et halvt hakk opp på nålen. Hvis jeg ikke får det til, må jeg bite i det sure eplet og få det gjort i benk. Da har jeg hvertfall gjort det jeg kunne for å spare de 8-9000 kronene de tar for en proff jobb.. :-k
'05 Honda CBR 1000RR

Gixxerman

Post by Gixxerman »

Luftfilteret på min sykkel var potte tett, og det hadde stått i tre-kvart sesong. Ta en titt på det. Må få justert min nå merker jeg. For mye pludring på avslag.(Injection)
adoniz

Post by adoniz »

Du finner fort ut om den går magert eller ikke. Ta ut tennpluggene å se på fargen. Hvit= mager, sort =fet. brun=passelig :D

Hvis sykkelen blir fort varm, går den dessuten magert.

Husk; at om du skal justere synkroniseringeen på gasserene må ventilene justeres først.

EDIT:

Det er forresten mange ting som kan gjøre dette. spray litt startgass rundt om i området rundt innsugsgummien for å se om det er falskluft. Gå igjennom gasseren for å se om det er no' rusk i den. Dette kan være synkroniserting som det blir nevnt her, ta en grovinnstilling på øyemål:) Plukk av hele rekka og juster spjeldene på øyemål.
adoniz

Post by adoniz »

Gixxerman wrote:Luftfilteret på min sykkel var potte tett, og det hadde stått i tre-kvart sesong. Ta en titt på det. Må få justert min nå merker jeg. For mye pludring på avslag.(Injection)
Du trenger da vel ikke å sette din inn på justering om du ikke har gjort noen endringer på sykkelen?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Smeller og står i. Blir litt feil på denne typen sykkel. Kjører ikke motard :/
Post Reply