Noen fra forumet som er skadet?
Re: Noen fra forumet som er skadet?
Bussjåfører ja...
Hadde en da jeg kjørte bur nå i vinter, jeg var inne i en rundkjøring, og det kom en buss som kjørte inn, jeg SÅ rett i øynene på sjåføren, men han bare kjørte rett foran meg. Så i neste rundkjøring legger han seg i høyre felt, og jeg legger meg i venstre fordi jeg skal rett frem. Men jeg visste at bussen også skulle rett frem, så jeg er forberedt på at han plutselig skifter felt og kjører rett frem. Nå legger jeg meg på fløyta og holder den inne mens jeg kjører bak han i noen minutter... Håper han fekk tenkt seg litt om....
Hadde en da jeg kjørte bur nå i vinter, jeg var inne i en rundkjøring, og det kom en buss som kjørte inn, jeg SÅ rett i øynene på sjåføren, men han bare kjørte rett foran meg. Så i neste rundkjøring legger han seg i høyre felt, og jeg legger meg i venstre fordi jeg skal rett frem. Men jeg visste at bussen også skulle rett frem, så jeg er forberedt på at han plutselig skifter felt og kjører rett frem. Nå legger jeg meg på fløyta og holder den inne mens jeg kjører bak han i noen minutter... Håper han fekk tenkt seg litt om....
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
Gjør regning med at det da ikke var noen vei til venstre i den rundkjøringen? Altså at den bare var to-armet. En til høyre og en rett frem. (Hvis det var det, så kjørte du feil!)Deauville00 wrote:Bussjåfører ja...
Så i neste rundkjøring legger han seg i høyre felt, og jeg legger meg i venstre fordi jeg skal rett frem. Men jeg visste at bussen også skulle rett frem, så jeg er forberedt på at han plutselig skifter felt og kjører rett frem.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
-
Blir ikke det feil uansett, med untak av konkret skilting av filvalg? Uten skilt eller veimerking er det svjv aldri feil å ligge i høyre felt. Det er alltid den i venstre felt i en rundkjøring som bytter felt for å kjøre ut av rundkjøringen. Dessuten er vel hovedregelen for rundkjøring som i kryss at man legger seg i høyre felt for å kjøre til høyre og rett frem? Lenge siden jeg leste trafikkregler nå.Flydude wrote:Gjør regning med at det da ikke var noen vei til venstre i den rundkjøringen? Altså at den bare var to-armet. En til høyre og en rett frem. (Hvis det var det, så kjørte du feil!)Deauville00 wrote:Bussjåfører ja...
Så i neste rundkjøring legger han seg i høyre felt, og jeg legger meg i venstre fordi jeg skal rett frem. Men jeg visste at bussen også skulle rett frem, så jeg er forberedt på at han plutselig skifter felt og kjører rett frem.
Skriveleif antageligvis?Babelfisken wrote:Blir ikke det feil uansett, med untak av konkret skilting av filvalg? Uten skilt eller veimerking er det svjv aldri feil å ligge i høyre felt. Det er alltid den i venstre felt i en rundkjøring som bytter felt for å kjøre ut av rundkjøringen. Dessuten er vel hovedregelen for rundkjøring som i kryss at man legger seg i høyre felt for å kjøre til høyre og rett frem? Lenge siden jeg leste trafikkregler nå.Flydude wrote:Gjør regning med at det da ikke var noen vei til venstre i den rundkjøringen? Altså at den bare var to-armet. En til høyre og en rett frem. (Hvis det var det, så kjørte du feil!)Deauville00 wrote:Bussjåfører ja...
Sykkel selges:
-
- MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250 - Location: Sandefjord
Det er er i allefall ingen spesifike regler i vegtrafikkloven for hvordan man skal kjøre i en rundkjøring. Man velger det feltet som er mest hensiktsmessig for videre kjøring, med mindre skilting tilsier noe annet. Kan godt være at venstre er mest hensiktsmessig selv om hovedregelen sier høyre plassering for høyre/rett frem. Den som krysser et kjørefelt har vikeplikt.
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
Riktig, kun vei rettfrem og til høyre.Flydude wrote:Gjør regning med at det da ikke var noen vei til venstre i den rundkjøringen? Altså at den bare var to-armet. En til høyre og en rett frem. (Hvis det var det, så kjørte du feil!)Deauville00 wrote:Bussjåfører ja...
Og når det da er to felt, så regner jeg med at venstre felt kan brukes til rett-frem kjøring. Ellers hadde jo venstre felt vært ubrukt (med unntak av de som skulle helt rundt i rundkjøringen)
Veien foran (rett frem) er bare 1 felt.
edit: sett at jeg skulle helt rundt i rundkjøringen, bussen har da ingen rett til å kjøre i høyre felt, før rundkjøringen, skifte til venstre felt I rundkjøringen, og deretter kjøre rett frem.
Mvh
Kristian
----------
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
Kristian
----------
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
-
Da ble det hele litt mer begripelig ja. Jeg er enig i ditt sporvalg i en slik trearmet rundkjøring men som du selv forutså så er det mange om ligger i høyre felt og kutter rett over rundkjøringen. Når du skrev "byttet felt" tidligere så var det ikke lett å forstå hva du mente, men nå gir det mening 
Problemet med venstre felt i rundkjøringen er at man "alltid" har vikeplikt for den i høyre. Når jeg skriver "alltid" er det fordi det enkelte steder er merket med pil før rundkjøringen hvilken fil som skal brukes til hva. Vet ikke om det finnes avklarende dommer enda men i henhold til tidligere rettspraksis skulle det ikke forundre meg om dette "alltid" kan gjøres om til ALLTID. Man har jo etter dom vikeplikt fra høyre selv når kjøretøyet fra høyre kjører ulovlig i motsatt rettning av enveiskjørt f.eks. Kan godt se for meg at å bryte påbudt sving til høyre i høyre felt ikke opphever en annens plikt til å vike dersom man fortsetter rundt i en rundkjøring i høyre felt.

Problemet med venstre felt i rundkjøringen er at man "alltid" har vikeplikt for den i høyre. Når jeg skriver "alltid" er det fordi det enkelte steder er merket med pil før rundkjøringen hvilken fil som skal brukes til hva. Vet ikke om det finnes avklarende dommer enda men i henhold til tidligere rettspraksis skulle det ikke forundre meg om dette "alltid" kan gjøres om til ALLTID. Man har jo etter dom vikeplikt fra høyre selv når kjøretøyet fra høyre kjører ulovlig i motsatt rettning av enveiskjørt f.eks. Kan godt se for meg at å bryte påbudt sving til høyre i høyre felt ikke opphever en annens plikt til å vike dersom man fortsetter rundt i en rundkjøring i høyre felt.
Da ble det riktig jaDeauville00 wrote:Riktig, kun vei rettfrem og til høyre.Flydude wrote:Gjør regning med at det da ikke var noen vei til venstre i den rundkjøringen? Altså at den bare var to-armet. En til høyre og en rett frem. (Hvis det var det, så kjørte du feil!)Deauville00 wrote:Bussjåfører ja...
Og når det da er to felt, så regner jeg med at venstre felt kan brukes til rett-frem kjøring. Ellers hadde jo venstre felt vært ubrukt (med unntak av de som skulle helt rundt i rundkjøringen)
Veien foran (rett frem) er bare 1 felt.
edit: sett at jeg skulle helt rundt i rundkjøringen, bussen har da ingen rett til å kjøre i høyre felt, før rundkjøringen, skifte til venstre felt I rundkjøringen, og deretter kjøre rett frem.

Sykkel selges:
- lintho
- MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
I dag kjørte faktisk en idiotisk boms av en bussjåfør rett forran meg ut av et kryss. JEG kjørte på forkjørsvei og han prøve å bane vei. "Heldigvis" kjørte jeg bil så jeg ga blaffen å kjørte bare rett fram. Han ble nødt til å stoppe, men han kjørte ut rett bak meg der enda en bil ble hindret. Fatter ikke hva disse bussjåførene tenker med.
-
- MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition! - Location: ærendal
bare et lite spørsmål. du er klar over at busser trenger endel større plass en sykkelen/bilen din? når jeg kjører lastebil så må jeg som regel bruke begge felt i rundkjøringene.Deauville00 wrote:Bussjåfører ja...
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34
X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
2xBMW 535 IA E-34
X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Biler som er så store at de trenger flere felt i rundkjøringen skal vel legge seg i begge feltene allerede før rundkjøringen for å hindre at andre, som ikke er kjent med hva lange kjøretøyer krever, skal ligge på siden av dem?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Har opplevd dette opp til flere ganger selv, også inn i rundkjøringer hvor jeg er i rundkjøringen på vei rundt og må stoppe fordi en eller annen idiot av en bussjåfør tror han har forkjørsrett alltid... Står ikke på min rett i en slik situasjon hvis jeg kjører sykkelen, men bilen derimot.. trenger nytt speil den 

I`m not small, I`m funsize 

Et lite svar: Er meget klar over dette ja!vegsir wrote:bare et lite spørsmål. du er klar over at busser trenger endel større plass en sykkelen/bilen din? når jeg kjører lastebil så må jeg som regel bruke begge felt i rundkjøringene.Deauville00 wrote:Bussjåfører ja...
Uansett hadde han klart å kjøre rundt selv om han lå i indre eller ytre.... men burde lagt seg midt i.... Han skulle vel ha høyest mulig fart gjennom rundkjøringen.
Mvh
Kristian
----------
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
Kristian
----------
Før: