Regndress - Hel eller to-delt?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
superj
MC: Ducati ST4

Regndress - Hel eller to-delt?

Post by superj »

Hei

Jeg skal kjøpe en regndress til å ha over skinndressen til samboeren som er relativt fersk som mc-passasjer.

Funderer på om jeg skal gå for en hel eller to-delt dress til henne. Jeg er opptatt av at hun ikke skal fryse, bli våt og at den skal være funksjonell. Spesielt viktig er det å ikke bli kald. Bruker selv hel regndress synes at det fungerer bra som sjåfør.

En vurdering kan jo være enkel hel regndress og godt undertøy, kontra to-delt der jakken kanskje er noe tykkere?
Eller - hel foret regndress kontra hel uforet pluss godt undertøy?

Har noen av dere erfaring på området - hva anbefales for passasjeren? Noen passasjerer som har noen gode tips eller erfaringer? Er altså ute etter hva folk har for erfaring og hva som synes mest funksjonelt og praktisk.

superj
Gixxerman

Re: Regndress - Hel eller to-delt?

Post by Gixxerman »

Jeg vil helt klart anbefale hel regndress, bruker det selv. Kun for å forhindre åpningen i livet, som jo øker sjangsen for å bli våt.

Neste tips er å dra til en butikk med kjøreutstyret på deg når du skal prøve regndress, så slipper du å pønske på størrelsen. Jobber i bransjen, og det er mange som ikke tenker på dette før de kommer.
Fzsline
MC: BMW K1200GT
MV Agusta Brutale 989 R

Post by Fzsline »

Ettersom du skal kjøpe regndress til dama di er det ikke mye å fundere på. KJØP TODELT.
Grunnen er ganske enkel, hvis du har sett innsiden av toaletter på bensin stasjoner :smt119 så forstår du at hel dress til damer er utrolig upraktisk. Enten blir du våt av å holde på plass dressen for at den ikke skal subbe rundt på gulvet, klarer du ikke det så blir jo gulvet godt vasket med den.
Har alltid brukt todelt og aldri blitt våt, pass bare på at jakka ikke er alt for kort i livet.
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Bruker også en to delt dress fra Helly Hansen,og den har fungert utmerket.Bare sørg for å prøve med kjøredressen på,og kjøp dress i den litt tjukke gummi varianten.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Ville ikke kjøpt "tykkere" / foret regntøy. Husk at den ikke bare skal brukes når det er kalt men også når det er varmt. Det er jo regnet den skal holde ute. Ellers er det kjøredressen / tøyet under som holder deg varm.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Hvis den kun skal brukes over alt annet ved regn, ville jeg sterkt vurdert todelt. I tillegg til overnevnte kan hun også ta av jakka når regnet avtar/slutter (det kan fort bli klamt i sommervarmen) mens det kan være greit å ha bukså på hvis turen går langs mototvei med mye vannføyke i lavere lag. Toalettargumentet hørtes parktisk vektig ut :-)
Image
Image
tjo

Post by tjo »

Fzsline wrote:Ettersom du skal kjøpe regndress til dama di er det ikke mye å fundere på. KJØP TODELT.
Grunnen er ganske enkel, hvis du har sett innsiden av toaletter på bensin stasjoner :smt119 så forstår du at hel dress til damer er utrolig upraktisk. Enten blir du våt av å holde på plass dressen for at den ikke skal subbe rundt på gulvet, klarer du ikke det så blir jo gulvet godt vasket med den.
:roll:
Bør ikke lage "problemene" store - knyt armene rundt låra når du tar den av og ikke vil ha den i golvet.
Har heldress selv - og er dame. Skal sies at jeg ikke har hatt to-delt (til bruk på MC), men har ikke savnet det heller.

Vil si at det er et større savn at det ikke finnes knagger å henge fra seg jakke/skinne på - har nemlig bukse m/seler som også må av... Så da vet dere det. :)
superj
MC: Ducati ST4

Post by superj »

Takk for svar så langt.

Ser at det er fordeler og ulemper med begge varianter og at dette selvsagt går på personlig smak og vurdering. Oppsummert så kan man si:

Fordeler med hel dress:
1. Slipper risikoen med vanndrift inn mellom bukse og jakke
2. Lettere å holde varmen ettersom den er hel og spesielt om man velger foret variant

Fordeler med delt:
1. Mer praktisk i forhold til stopp (toalett osv)
2. Kan brukes mer fleksibelt i varierende vær (bukse alene/jakke alene)

Dersom andre har fler argumenter/forslag så hører jeg gjerne på de også. Jeg skal ta en beslutning nå snart og ønsker ideélt sett at dette skal være en overraskelse (sammen med et par nye mc støvler).

superj
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Jeg har hel regndress,og det skal regne mye før den kommer på.
Føler meg ukomfortabel,klam og ekkel,og om sommeren er det ikke noe stas å kjøre rundt i.
Jeg ville heller satset på et skikkelig cordurasett,mange av disse er vanntette nok (Har selv et sett fra Lindstrands),og du beholder comforten i de fleste typer vær.
Foretrekker vanligvis skinn, men på langturer med fare for dårlig vær er corduradressen på og regndressen igjen hjemme
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Post Reply