Forslag til førstegangssykkel?

Prat om tung MC.
vevea
MC: FZ1

Post by vevea »

Ja, en 400ccm'er hadde nok passet meg quite nicely! Men det er veeeldig få av de til salgs. Og som du sier, er det gamle sykler, som ofte er kjørt veldig langt, og kommer til å trenge en del omsorg (som jeg ikke har kompetanse til å gi dem = de blir veldig dyre i lengden).

Så det ble lagt ut en kawa zxr 400 på finn.no i dag. Blå '94, kjørt 45.000.
inunf wrote:Hadde ekstremt lyst på ZXR 400 da jeg skulle kjøpe sykkel i fjor. Endte opp med RS 250 og angrer ikke i det hele tatt, men: ZXR 400 skal være den beste 400R-sykkelen, og den vant Fastbikes test av 400'er. Her er et referat av testen som jeg skrev i bloggen til Demons i august i fjor:
Her er et kort referat av testen "Missing Links" i Fastbikes sommer-utgave: Fastbikes mener at steget mellom lettmotorsykkel og 600cc er for stort, og derfor tester de en -89 Yamaha FZR 400, en -90 Suzuki GSX-R 400, en -90noe Honda RVF 400 og en -91 Kawasaki ZXR 400.

4. Plass: Yamaha FZR 400. Størst potensial for RR. Kraftig motor, stiv ramme, bra styring. 0 - 60 mph 5,53 sek. Ser gammeldags ut. Testsykkelen hadde trøbbel med kassen, gikk bare i 2. "twice a week". Dårlig mellomregister. Dårlige dempere (slitte). Dårlige bremser. 5/10

3. Plass: Suzuki GSX-R 400. Ser ut som en 750 eller en 1100. Er lettere enn FZR'en men føles tyngre. Mye bedre mellomregister enn FZR'en. Et lite "hull" ved 6000 rpm. God girkasse med myk girveksling. Myke dempere. Bra styre-egenskaper, men dårligere enn FZR'en. Kjennes gammel ut. Testsykkelen brøt sammen under toppfart og 0 - 60 test. 6/10

2. Plass: Honda RVF 400. Den eneste av syklene som ikke hadde noen feil. Bra mellomregister. Bra toppeffekt. Nøytral styring. Gode dempere. Ser ut som RVF 750 (superbike-homologeringssykkel ), men med lykter fra Suzuka 8-timers Endurance-raceren. Elendig bakkeklaring (kjøp nye "rearsets"), trang for små førere. 0 - 60 mph 4,23 sek. 7/10

1. Plass: Kawasaki ZXR 400. God styring, bra bakkeklaring, gode dempere. Uten tvil den ultimate 400. I produksjon helt til 2001. 0 - 60 mph 4,46 sek. 9/10
De skrev også at ZXR 400 var den ultimate sykelen å lære seg "albow down" på.

Når det gjelder å få solgt sykkelen igjen så er nok SV 650 minst like lettsolgt som en R6.

Hvis du vil ha en fokusert R-sykkel, så ville jeg hvis jeg var deg kjøpt en Honda RVF 400, Kawasaki ZXR 400, Suzuki RGV 250 eller en aprilia RS 250. Men dette er gamle sykler som kan komme til å trenge en del omsorg.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

inunf wrote:
De skrev også at ZXR 400 var den ultimate sykelen å lære seg "albow down" på.
Jeg hadde albuen nedi med min Bandit 400 også, no problem! Hoften også, og hodet, og ræven og...... :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Hvis du er interresert i å lære å skru så er RS/RGV250 et bra alternativ. RS 250 er vel kanskje den mest "fokuserte" sykkelen der ute.
BomBom
MC: Kawasaki Ninja 250R

Post by BomBom »

Hvordan er setehøyden på RS 250?
inunf

Post by inunf »

Et sted mellom lav og veldig lav.
VetleB
MC: Ducati Monster 620Sie 2003 modell

Re: Forslag til førstegangssykkel?

Post by VetleB »

Har selv en Ducati Monster 620Sie. Kjempefin begynnersykkel. Har hatt den i fire år. Føler først nå at det kanskje kan være på tide med noe mere effekt. S-utgaven har 2cm mere bakkeklaring en vanlig, noe som hindrer at fotpinnene tar nedi like tidlig som på ordinær utgave. Behagelig, men sportslig kjørestilling. Billig forsikring, og rimelig vedlikehold. Gjør det meste selv, utenom ventiler og remskifte. Har faktisk en til salgs :D
Weezer
MC: Monster S2R800 - 07

Post by Weezer »

Nå er jeg nok en smule innhabil, men Monster er så mye mer lettkjørt og artig enn CBF600. Vi har 2 stk CBF600 på trafikkskola, og de blir tunge og til dels trege i forhold til S2R'en. Honda'en må ha litt turtall før den drar, mens Monster'n drar fra 3000 rpm. Nå stopper den på et sted mellom 8 og 9000 rpm, men den akser minst like bra. Effektmessig er de ganske like. Tror nyprisen på Ducatien er lavere enn Honda'en. S2R 800 koster 128.000 som fulleffekt. Mener CBF'en var litt mer
A motorbike is an engine you can sit on
MiniMee
MC: Aprilia RS 250 (Førstegangssykkel)

Post by MiniMee »

Hei folkens!
Jeg har nå gått til anskaffelse av en Aprilia RS 250,og lurer på hva dere mc'ere der ute synes om den som en førstegangssykkel??
Selv er jeg lita og lett,og mener at dette kanskje er en super førstegangssykkel for meg for å lære å kjøre,få erfaring osv..
Jeg vet selv at dette ikke er noe av det raskeste,men rask nok for ei som trenger erfaring og aldri har eid en tohjuling før :D
Fersking på en søt,liten Aprilia RS 250 :)
vevea

Post by vevea »

Gratulerer med sykkel!! Det er nok en super førstesykkel!

Har til gode å prøve en selv, men vil nok tro den er ganske morsom å kjøre! Liten og lett, nok krefter, og bra bremser og dempere. Tror nok du kan få en fin førstesesong på den :)

inunf kommer nok å skrøyter litt mer, så fort han ser innlegget ditt ;)
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
MiniMee

Post by MiniMee »

Takk for det \:D/ Gleder meg masse jeg! Får den i løpet av denne uka!
Og de fleste har bare vært positive til mitt kjøp også 8) Nå håper jeg bare været holder seg..
Chris
MC: BMW HP2 Sport

Post by Chris »

La meg si at du har kjøpt en flott sykkel! Utrolig fin å kjøre! Gratulerer så meget! :D
Kunne tenkt meg en slik en ved siden av den jeg har nå eller som banesykkel ;-)

Og ja Inunf må nok bare legge merke til posten din så får du nok skryt og ros til du blir kvalm! ;-)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
MiniMee

Post by MiniMee »

Takk for det,Chris:)
Fikk den igår kveld,og da måtte jeg jo bare ut å kjøre!! Liker meg veldig godt med 250'n mellom beina :roll:
Kunne tenke meg å gjøre noe med lyden,men får kjøpe eksosanlegg senere;)
inunf

Post by inunf »

Gratulerer så mye med kjøp av fantastisk sykkel! Det er en ypperlig førstegangssykkel så lenge du klarer å leve med effektkurven, den kan komme litt brått på om du ikke er vandt med denne typen sykkel. Det fine med å ha en RS 250 som første sykkel er at man virkelig lærer seg å kjøre. Alle kan kjøre fort med en 600 eller 1000, men på en 250 må du kunne å kjøre for å få skikkelig fart på den. Har du først lært deg å kjøre fort med en 250, så kommer du til å kjøre fra alt og alle når (hvis) du bytter i noe større.

Ser forresten at du har funnet apriliaforumet også. Det er bra, vi trenger flere med RS 250 der. Effektanlegg hjelper litt på lyden, blir mye "skarpere" lyd. Finnes også mange andre triks for å få den til å dra litt bedre.
MiniMee

Post by MiniMee »

Takk for det inunf :D
Merka at den var noe annerledes enn de andre syklene jeg har kjørt:) Men tror dette var et perfekt valg for meg som førstegangssykkel, for jeg liker den bare mer og mer :D (etter bare 2 turer!)
Klart jeg ikke tør å kjøre "bånn gæss" enda, må lære å kjenne sykkelen før jeg satser skikkelig, men det kommer seg nok!
Helt konge det draget som kommer på høyere turtall!! Samtidig så er sykkelen liten og lett (lett i svinger,ikke minst!!!:)

Ohh, min kjære RS 250.. hehe 8)
vevea

Post by vevea »

Lite tips: Lag deg blogg, i stedet for å bruke en gammel tråd som dette! Og legg gjerne ut bilder, så vi får sett gliset! :D
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
Post Reply