Ting angående øvelseskjøring
Ting angående øvelseskjøring
Jeg syns enkelte ting er uklart. Har hørt at intercom mellom partene er påbudt, at gul vest med en L bakpå er påbudt og at ledsager er nødt til å sitte på hele tiden (tenker ikke på vanlig kjøring, men kjøring på lukket område der man øver på start/stopp, litt giring og kanskje kjører imellom kjegler osv). Hva stemmer og hva stemmer ikke? Har liksom ikke funnet noe av dette i teoriboken...
Og er det noen som vet dette med vekt på sykkel? Hva maksvekten er?
Og er det noen som vet dette med vekt på sykkel? Hva maksvekten er?
- Bare Marte -
-
- Posts: 1136
- Joined: 13 Jul 2007 23:27
- MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R
- Location: Sandefjord/Valdres
Re: Ting angående øvelseskjøring
maks vekt er i vognkortet
Re: Ting angående øvelseskjøring
Et lite søk på Google.. vegvesen.no har det meste av slikt. 
Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)
Øvingskjøring må ikkje vere til fare eller unødig ulempe for annan trafikk!
Berre den som har gjennomført trinn 1 - trafikalt grunnkurs har lov å øvingskjøre . Dette kurset skal gje grunnleggjande forståing for trafikk og vere utgangspunkt for vidare opplæring. Aldersgrensa for å ta kurset er 15 år. Tek du kurset i den offentlege skulen, kan du ta det i 10. klasse, sjølv om du ikkje har fylt 15 år.
Har du alt førerett i ei anna klasse kan du øvingskjøre i klasse A eller A1 utan å ta trafikalt grunnkurs. NB! Har du førerett i klasse M 146, S eller T må du likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du kan gå opp til førarprøve!
Du som skal øvingskjøre i klasse A må vere 16 år, og for klasse A1 må du vere 15 år . Du har ikkje lov å øvingskjøre dersom politiet har gjeve deg sperrefrist for førarkort.
Når du øvingskjører må du alltid ha med deg bevis for fullført trinn 1 - trafikalt grunnkurs og legitimasjon med bilete, eventuelt førarkort eller mopedførarbevis. (Førerett i klasse M 145 gjev ikkje rett til øvingskjøring utan at du har trafikalt grunnkurs!)
Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for slik motorsykkel som du øvingskjører med utan avbrot minst dei siste 5 åra . Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.
Er du under 19 år, må du bruke mellomtung motorsykkel når du øvingskjører for klasse A. Det er motorsykkel som ikkje har effekt over 25 kW eller ikkje meir enn 0,16 kW pr kg eigenvekt, jf førarkortforskrifta § 2-2. For øvingskjøring til klasse A1, må motorsykkelen du har lov å øve med vera registrert som lett motorsykkel, sjå i vognkortet.
Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.
Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.
På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)
Øvingskjøring må ikkje vere til fare eller unødig ulempe for annan trafikk!
Berre den som har gjennomført trinn 1 - trafikalt grunnkurs har lov å øvingskjøre . Dette kurset skal gje grunnleggjande forståing for trafikk og vere utgangspunkt for vidare opplæring. Aldersgrensa for å ta kurset er 15 år. Tek du kurset i den offentlege skulen, kan du ta det i 10. klasse, sjølv om du ikkje har fylt 15 år.
Har du alt førerett i ei anna klasse kan du øvingskjøre i klasse A eller A1 utan å ta trafikalt grunnkurs. NB! Har du førerett i klasse M 146, S eller T må du likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du kan gå opp til førarprøve!
Du som skal øvingskjøre i klasse A må vere 16 år, og for klasse A1 må du vere 15 år . Du har ikkje lov å øvingskjøre dersom politiet har gjeve deg sperrefrist for førarkort.
Når du øvingskjører må du alltid ha med deg bevis for fullført trinn 1 - trafikalt grunnkurs og legitimasjon med bilete, eventuelt førarkort eller mopedførarbevis. (Førerett i klasse M 145 gjev ikkje rett til øvingskjøring utan at du har trafikalt grunnkurs!)
Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for slik motorsykkel som du øvingskjører med utan avbrot minst dei siste 5 åra . Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.
Er du under 19 år, må du bruke mellomtung motorsykkel når du øvingskjører for klasse A. Det er motorsykkel som ikkje har effekt over 25 kW eller ikkje meir enn 0,16 kW pr kg eigenvekt, jf førarkortforskrifta § 2-2. For øvingskjøring til klasse A1, må motorsykkelen du har lov å øve med vera registrert som lett motorsykkel, sjå i vognkortet.
Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.
Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.
På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.


Re: Ting angående øvelseskjøring
Hvis du visste dette, hvorfor laget du en ny tråd om det da? Er jo snakk om det samme. Uklarheter med vekt på fører og ledsager...alexanderyi wrote:maks vekt er i vognkortet
Takk Lølle


Men ingen som vet dette med gul vest som står L på?
- Bare Marte -
-
- Posts: 1136
- Joined: 13 Jul 2007 23:27
- MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R
- Location: Sandefjord/Valdres
Re: Ting angående øvelseskjøring
viste det med hvor det sto, men var usikker når det kom til øvelseskjøring ettersom at jeg fikk vite at den du øvelseskjørte med skulle sitte på sykkelen så lenge den var regg. for 2..
Re: Ting angående øvelseskjøring
Ikke påbudt.Marte wrote:Men ingen som vet dette med gul vest som står L på?
- Lidahl
- Posts: 71
- Joined: 26 Aug 2007 18:45
- MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
- Location: Trondheim
Re: Ting angående øvelseskjøring
"Er du under 19 år, må du bruke mellomtung motorsykkel når du øvingskjører for klasse A."
Men hva er vitsen med å øvelseskjøre til tung motorsykkel med en motorsykkel som ikke er tung?
Men hva er vitsen med å øvelseskjøre til tung motorsykkel med en motorsykkel som ikke er tung?
Re: Ting angående øvelseskjøring
Det er vel som for alle klassene, du kan øvingskjøre på det du kan ta lappen på om et år eller 2.Lidahl wrote:"Er du under 19 år, må du bruke mellomtung motorsykkel når du øvingskjører for klasse A."
Men hva er vitsen med å øvelseskjøre til tung motorsykkel med en motorsykkel som ikke er tung?


- Lidahl
- Posts: 71
- Joined: 26 Aug 2007 18:45
- MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
- Location: Trondheim
Re: Ting angående øvelseskjøring
Slik at hvis jeg skal ta lappen for klasse A, så må jeg øvekjøre på Klasse A1, og kan øvekjøre A1 selv om jeg ikke har lappen for A1? Hvis ikke ser jeg ikke helt poenget.Lølle wrote:Det er vel som for alle klassene, du kan øvingskjøre på det du kan ta lappen på om et år eller 2.Lidahl wrote:"Er du under 19 år, må du bruke mellomtung motorsykkel når du øvingskjører for klasse A."
Men hva er vitsen med å øvelseskjøre til tung motorsykkel med en motorsykkel som ikke er tung?
Re: Ting angående øvelseskjøring
Teksten betyr jo at hvis du er over 19, kan du øvingskjøre på tung.
Er du 16-19, må du holde deg til mellomklasse, det er jo det du kan kjøre opp på de nærmeste årene.
For A1 kan du øve fra du er 15, på A1-sykkel.
Poenget er at du får ikke øvingskjøre på et kjøretøy du ikke kan ta lappen på på lang tid.
Er vel egentlig ganske fornuftig.
Er du 16-19, må du holde deg til mellomklasse, det er jo det du kan kjøre opp på de nærmeste årene.
For A1 kan du øve fra du er 15, på A1-sykkel.
Poenget er at du får ikke øvingskjøre på et kjøretøy du ikke kan ta lappen på på lang tid.
Er vel egentlig ganske fornuftig.


- Lidahl
- Posts: 71
- Joined: 26 Aug 2007 18:45
- MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
- Location: Trondheim
Re: Ting angående øvelseskjøring
Bare måten det var skrevet på som var litt merkelig, øvelseskjøre for klasse A på en sykkeln som er klasse A1, gir ikke helt mening hvis du skal bli go å kjøre en klasse A-sykkel 
Kverulering på sitt ypperste

Kverulering på sitt ypperste

Re: Ting angående øvelseskjøring
Intercom= Ikke påbudt, MEN kontakt med ledsager er påbudt, dvs. at ledsager kan sitte bakpå og skrike i øret ditt, eller kjøre etter i bil med intercom og TO- veis kommunikasjon. Ledsager kan også stå på sidelinjen og rope ved kjøregårdsøvelser.
INGEN "L" er påbudt ved øvelseskjøring med motorsykkel
Så da veit du det, eneste du MÅ ha er en mellomklassesykkel...
INGEN "L" er påbudt ved øvelseskjøring med motorsykkel

Så da veit du det, eneste du MÅ ha er en mellomklassesykkel...
#Suzuki GSXR 750, K6
Re: Ting angående øvelseskjøring
Mener at det har blitt noen endringer her:Kilamor wrote:Intercom= Ikke påbudt, MEN kontakt med ledsager er påbudt, dvs. at ledsager kan sitte bakpå og skrike i øret ditt, eller kjøre etter i bil med intercom og TO- veis kommunikasjon.
Du ikke kan kjøre etter med bil. Heller ikke egen MC hvis den som øvelseskjører kjører MC registrert for to.
MEN: Da jeg drev og øvelseskjørte for noen år tilbake (før endringene kom) fikk jeg forskjellig svar etter hvilket biltilsyn jeg ringte til - det er sikkert ikke noe annerledes nå...
Re: Ting angående øvelseskjøring
Va det jeg fikk beskjed om da jeg tok teorien førr 3 år siden da, men jeg tror som du sier ikke at politiet engang vet helt sikkert, så da vedder jeg på at så lenge ting går pent og pyntelig for seg og ikke fører til fare for noen så skal du komme borti værste hestkuken om de skal pirke på regelverket.
Husk bare at ledsager har hatt sertifikatet sitt sammenhengende de siste 5 år, og ta hensyn til andre, så har du egentlig gjort MYE og da blir resten mest formaliteter. Men du kan jo alltids ringe ned på trafikkstasjonen på Mo og spørre, de er ikke helt opplagte på reglene de heller
(har mange gode sladrehistorier om de hvis noen vil høre, hehe)
Husk bare at ledsager har hatt sertifikatet sitt sammenhengende de siste 5 år, og ta hensyn til andre, så har du egentlig gjort MYE og da blir resten mest formaliteter. Men du kan jo alltids ringe ned på trafikkstasjonen på Mo og spørre, de er ikke helt opplagte på reglene de heller

(har mange gode sladrehistorier om de hvis noen vil høre, hehe)
#Suzuki GSXR 750, K6
Re: Ting angående øvelseskjøring
såklart vil jeg høre
Nei det er ikke lett å vite hva som faktisk stemmer og ikke stemmer... Ihvertfall ikke når politi og biltilsyn ikke er sikre :S

Nei det er ikke lett å vite hva som faktisk stemmer og ikke stemmer... Ihvertfall ikke når politi og biltilsyn ikke er sikre :S
- Bare Marte -