Valg av bil - trenger hjelp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
NF
Posts: 173
Joined: 09 Nov 2006 10:54
MC: Nå: Yamaha YZF R6

Yamaha tzr 50
Cagiva mito 125
Gasgas sm 125
Location: Ålesund

Valg av bil - trenger hjelp

Post by NF »

Skal ha meg bil nå som jeg snart fyller 18 år, det har lenge stått mellom 3 biler, klarer ikke bestemme meg :?

Bil 1
Image
Bil: Toyota Celica GT Four 1,8 (4x4)
Modell: 1994
KM Stand: 150 000km
HK: 116hk
Pris: 64 000,-

Bil 2
Image
Bil: Toyota MR2 2.0 GT-I
Modell: 1993
KM Stand: 144 000km
HK: 156hk
Pris: 65 000,-

Bil 3
Image
Bil: BMW 325
Modell: 1993
KM Stand: 110 000km
HK: 192hk
Pris: 87 000,-

Kom gjerne med begrunnelse for hvorfor jeg burde velge den bilen dere mener er den beste ;-)
Trenger hjelp til å velge hvilken jeg skal kjøpe, kom gjerne med forslag på andre bilen også ;-)
Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by supermons »

Ser ut som tre fine alternativer, men jeg ville sjekket forsikringen på alle tre hvis jeg var deg.. Det kan nok være store forskjeller ute og går der..
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by Trond_V »

Jeg hadde tatt Celica. Selv om jeg ikke blir enig med meg selv hvilken modell du egentlig skal ha. GT-four finnes ikke som 1,8liter, og en vanlig 1,8liter finnes heller ikke med 4x4. edit: Ser nå at det er en vanlig 1,8liter det er snakk om her. Leste ikke godt nok første gangen :-#

Uansett, så ville jeg som nevnt sjekka litt med forsikringen først. 325 ser jeg for meg at er litt dyr å kjøre. Utpreget ungdomsbil, med relativt høy krashprosent :lol:
Celica med 1,8liter derimot. En fin førstebil. Drar ikke akkurat skinnet av pølsa, men driftsikker som få. Og er det en ting man vil mer enn noe når man akkurat har fått lappen, så er det vel å kjøre....? ;-)
Ofte velholdte biler også :)
Jeg hadde en slik, men med 2liter 8) Så egentlig er jeg litt innhabil med min anbefaling ;-)
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by inunf »

Jeg hadde MR2. Det var mulig å forsikre den hos Gjensidige til en overkommelig pris. Gikk ganske bra, og midtmotor er alltid gøy. Problemet er at det er ungomsbiler, og at de derfor har fått mye juling. Ikke forvent typisk Toyota-driftsikkerhet, jeg hadde en del trøbbel med min. Det er helgalvanisert karosseri, så den ruster ikke. Er ganske tørst, min var slik at du kunne se bensinmåleren bevege seg nedover når du tømte et par gir. Targataket lekker uansett, men ikke mye. Latterlig skummel bil om vinteren, men klarer du å holde deg i tøylene så er det veldig artig. 25 lapper så har du en komplett 3s-gte motor med 250 hk. Plug and play.

Ting du bør sjekke når du ser på MR2 er at 2. gir ikke er ødelagt (veldig vanlig problem at synkroniseringene går), at den ikke bruker for mye olje (men det gjør de alle sammen, er ikke noe problem, du må bare passe på å etterfylle). Min brukte nesten like mye olje som apriliaen. Sjekk at T-taket ikke lekker, men det gjør det på alle uansett. Pass på å få skinnseter, det er et must. Få med deg alle platene til taket, er en glassplate på hver side, en stoff/plast-plate til å ha på innsiden på hver side, og en pose til hver side.

Jeg ble ihvertfall ikke skremt fra å kjøpe Toyota en gang til, for servicen hos Brages bil var ekstremt bra. Skaffet deler fra hovedlageret i Nederland over natta, ga rabatt på deler uten at jeg spurte om det, alltid serviceinnstilte og hyggelige folk.

Jeg tror nok at den Celicaen er det mest fornuftige valget, men jeg hadde tatt MR2en uten å blunke (av de tre, vel og merke. Aldri om jeg skal ha MR2 igjen).
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by NoName »

Bare du ikke velger BMW så syns jeg det er greit :lol:
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by FV »

Denne tråden burde vel vært slettet siden den ligger på et Mc-forum :lol:

Fra spøk til revolver; Jeg vet jo ikke hvilket bruk du skal ha bilen til, eneste ulempen med MR2 i mine øyne er at det bare er to seter, men jeg hadde glatt kjøpt den. BMW'en tror jeg kan bli dyrere å forsikre enn den er i innkjøp, mens Celicaen har litt kjedelig utseende.

MR2 er absolutt en flott bil om du er på jakt etter sportslighet.
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by alexanderyi »

du kunne ikke tenke deg vag? da veit du hva du får i allefall
User avatar
esstrom
Posts: 155
Joined: 20 May 2007 16:30
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)
Location: Trondheim

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by esstrom »

Har bestandig hatt lyst på mr2 :) er så sinnsykt artige biler, ville garantert gått for denne, celicaen er vel stylet som gt4 men ikke en reel gt4? ville iallefall ha gått for en av toyotaene ikke bmw.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by Trond_V »

alexanderyi wrote:du kunne ikke tenke deg vag? da veit du hva du får i allefall

Jepp..duveit hva du får...du får ett problem :lol: :lol:

Fra spøk til revolver. inunf hadde mange gode poeng i posten sin, som jeg er enig med han i. Biler som blir regnet som ungdomsbiler er ikke bare dyrere å forsikre, de er som nevnt også kjørt en del hardere enn en gjennomsnittlig bil.
Du kan også lese litt på http://www.ts-ogn.no, viss du ikke allerede har gjort det ;-) Der ligger det myye info om Celica og MR2 :)
User avatar
NF
Posts: 173
Joined: 09 Nov 2006 10:54
MC: Nå: Yamaha YZF R6

Yamaha tzr 50
Cagiva mito 125
Gasgas sm 125
Location: Ålesund

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by NF »

Har egentlig mest lyst på mr2 for øyeblikket, har hørt så mye bra om dem fra kompiser som har kjørt mr2 før :)
Åsså har jeg igrunn mest sansen for japsebiler ;-)
Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by Mantis »

Før var det tysk du hadde mest sansen for men. Dagssans? :-k Neida..
Men om jeg skulle velga hadde nok blitt BMWèn, om man trekker fra avgifter, bensin og forsikring på en 325. For det er ikke billig!
Skulle jeg velge av fornuft hadde jeg nok tatt MR2èn ja.
MR2 er i alle fall veldig fine biler, bare synd man ikke kan ha flere en en i bilen og sjeldent kan tjene seg noen lapper på litt piratkjøring for kompiser. :)

Nei det dere jappse styret det er :roll:
VAG & BMW !
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by Alas »

MR-2'en er jo helt klart penest av de tre. Celicaen på en fin andreplass, men den har litt slapp motor kan jeg tenke meg. Det hjelper jo på forsikringen da....

BMW'en er jo og fin, men du må liksom på jernvarehandelen og kjøpe gullfarget kjetting å ha rundt halsen ;-)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by Baron von Waffel »

Fornuftsfaktoren er jo bortimot fraværende i disse bilene. Men den er vel høyest i BMWen tross alt. Så siden jeg er en mann på over 45 ville jeg gått for den.

Men alle disse er jo biler du kjøper for å bevise noe. Og noen behovsspesifikasjoner har du vel? Jeg vet ikke hva du vil bevise. Så jeg vet ikke hva som blir riktig bil for deg.

Som ren egobil ville jeg vel gått for MR2. Fordi den er tydeligst egobil med bare et passasjersete og bagasjeplass som en middels R-sykkel.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Knerten
Posts: 152
Joined: 19 Jul 2007 19:55
MC: Suzuki GSX-R 600 K8
Location: Kristiansand

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by Knerten »

Jeg holder med de fleste her.. Ville gått for mr2. Av den grunn at jeg ikke er bmw fan og at celicaen er litt kjedelig i utseendet..
Prøvde en mr2 for noen år siden og det var en artig bil å kjøre..

Har du forresten snakket med forsikringsselskap om disse bilene? Bare det å ta en telefonrunde kan fort hjelpe deg med avgjørelsen..
I`m not small, I`m funsize :)
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Valg av bil - trenger hjelp

Post by Kriz »

har hatt to bmwer aldri hatt noe problem, eneste å passe på er at toppen ikke har kokt. forsikringen på 325 burde ikke være så alt for ille, skulle ha 15000 for 99 318 på meg og 30 000 for 02 m3 på meg full kasko på begge i gjensidige. japse bilene er billigere valg men kanskje du burde ta en titt på en litt nyere bmw en 99 318 får du hvis du slenger 100 lapper på bordet og da har du en mye mer trafikksikkert og pålitelig bil enn noen av de andre valgene? Uansett så er sjansene for at du kommer til å grøfte bilen første vinteren din så kanskje celicaen eller mr2 er mer å satse på med tanke på deleprisen..
Post Reply