Nei det har du ikke, det skal være sikkert. Du lever jo i den villfarelsen at man aldri skal gjøre det. Ikke at jeg tror noe på det. Hva gjør du om du ender opp i et lyskryss der en venlig bilist har satt av litt ekstra plass både på siden og foran og det står en moped foran, som nærmest har parkert forhjulet på gulstripa med god plass bak og på høyre side? Forstår jeg ditt prinsippsytteri rett skal man altså i gangfart ikke stille seg opp på høyre side av denne når det er der det er god plass, men legge seg peent bak og bli liggende bak intill det er plass på venstre side. I den prosessen iriterer du antagelig på deg 3 fire bilister som blir sperret pga din store sykkel og en liten moped. Da er risken overhengende at du får biler med iriterte førere strykende forbideg på begge sider. Jommen sa jeg trafikksikerhet.Bizcocho wrote:Jeg har aldri påstått at det er lovelig å passere på min høyre side når det er ett feltBabelfisken wrote:Du tillegger andre holdninger de ikke har og du bruker begreper som tilsier at alt du beskriver den andre gjorde er er fult lovlig og riktig. Først og fremmst snakker du konsekvent om å passere på høyre side. Detter er akkurat det begrepet som brukes om, akkurat, lovlig passering på høyre side. Foruten kollektivfelt og liknende untak gjør man det lovlig når trafikken i venstre felt går langsommt. Dette var da også mitt utgangspunkt ettersom du snakker om Storo og og passeringer.
Nei det er godt mulig jeg ikke skjønner hva du mener, men hitil har du ikke gjort annet enn å sette fra deg kofferter og ikke gidde forklare. Er det bare meg eller er det en ikke så rent liten dose arroganse tilstede?Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener, så jeg gidder ikke prøve å forklare mere.
Unskyld utrykket men hva faen har de to tingene med hverandre å gjøre? Du er selv ansvarlig for deg selv og ditt kjøretøy i trafikken og skvetter du så inni gamperæva når en sykkel triller opp på siden av deg med mer en en meters mellomrom at du velter tror jeg ikke du oppnår mye sympati ved å skylde på han "grisekjører'n" som kom opp på høyre side av deg.Og sniker jeg forbi køen, sniker jeg aldri heller forbi de andre MCene som også har sniket seg fremst (om de står fremst vel og merke). Jeg vet hvor dritt det er å få sykkelen i bakken og måtte være burist i stedet, men passer meg gjerne akkurat som du vil - men skulle syklene havne i hverandre så stå gjerne til ansvar for dine handlinger!
Igjen så insinuerer du at det å "snike" forbi en annen sykkel er ensbetydende med pressing og hensynsløs kjøring. Jeg kan love deg at det kan gjøres helt lovlig og veldig hensynsfullt.
Vi sniker oss forbi bilistene med en hovedunskyldning: Vi sinker dem ikke!
- vi buker ledig plass
- vi aksellerer fortere
- vi glir ut mellom filene når det er plass
- og på flerfilsveier og i lyskryss passerer vi bilister til høyre og venstre ang mass.
Hvorfor skal dette gjelde eksklusivt for biler?
Hvorfor er det slik at så lenge det er biler så kan vi snike og ja til og med passere på høyre side, men så fort vi f.eks tar igjen to MC-sinker i kollektivfeltet er det pokker meg til og med ufint å signalisere at vi vil forbi. Nei, da skal vi pent føye oss inn i rekkene og legge oss bakerst og ikke snike. Ironien er jo rødglødende.
Og det er vel nettopp noe av det jeg mener med at det ikke er noe som heter din eller min, vi må samarbide i trafikken for at det skal fungere best mulig, og jeg tviler på at rigide prinsipper er det som er den beste løsningen.
Man kan vel være litt Gentleman selv om man har horn i panna?? Gixxerman hadde en bra kommentar:Gixxerman wrote:Folk får lære seg vanlig sikksakkmønster og å vise hensyn til andre tohjulte venner spesielt. Jeg driter i om det er goldwing eller hva, jeg viser hensyn.
Visst kan man vise hensyn. Helt enig. Men hva er egentlig hensynsfullt?