Tvinitla wrote:Skiftet til nye bremseskiver og sintermetall bremseklosser foran for et par sesonger siden. Disse har fungert fint bortsett fra at det under regnvær tar 1-2 sekunder før bremsene begynner å ta skikkelig.
På grunn av dette problemet kjøpte jeg originale Yamaha-klosser som ble montert i løpet av vinteren. Det viste seg at ved oppbremsing fra 80 km/t ++ oppstår det kraftig risting i styret, virker som om bremsene tar ujevnt.
Byttet tilbake til sintermetall-klossene, men det blir ikke bedre.
Kan slike problem bare oppstå når sykkelen har vært vinterlagret ? Kan det være andre forhold som forårsaker slike vibrasjoner ?

Det er to ting som kan føre til vibrasjoner, der det ene er kast i bremseskiva (noe vi
sannsynligvis kan utelukke, siden dine skiver er nye). Det andre er at bremseklossene\skiva har et litt ujevnt belegg på seg og trenger å bli varmet opp skikkelig. Jeg har mest erfaring fra bil her (brembo bremser), men stadig vekk dukker det opp vibrasjoner pga at klossene har vært veldig varme etter hard kjøring og har ligget inn til bremseskiva og slike ting. Da skjer det ofte vibrasjoner i visse hastigheter etter en lat vinter med mye pusebremsing. Bremser er til for å brukes og trenger å bli skikkelige varme en gang i blant.
Medisinen før du gjør noe annet er å ta deg en skikkelig herjetur, og dra opp til 100 km/h og bremse ned hardt til 20 km/h 10 ganger etter hverandre (som er vanlig prosedyre når man innkjører klosser), slik at bremsene blir gode og varme. Etter at de er varme, bruker du ikke bremsen rett før du stopper i lav hastighet og bruker bakbremsen eller noe slikt. Deretter venter du til ting har kjølt seg ned. Jeg tipper at du har belegg på bremseskiva\klosser som fører til vibrasjoner, siden det ville være rart om skiva di har fått kast i seg allerede.
Ellers er det slik med metall-klosser og litt spesielle klosser som tåler mye bruk at det tar litt tid (1-2 sek)før de griper på vått føre. Slik var det faktisk også på en 2008 modell 911 turbo jeg prøvde for en tid tilbake, slik at det ikke er noe spesielt ved din sykkel. Det finnes forskjellige typer bremseklosser, men jeg har gode erfaringer med Ferodo som er bedre enn mange av standardklossene MC'er ustyres med. Metall-klosser tåler ofte uendelig mye, men det gir ikke særlig grad av komfort eller god bremsefølelse
Ta deg en skikkelig tur, og rapporter tilbake

Mvh Martin Ellingsen (
maelling@gmail.com)
Nå:
1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE