Kraftig risting under bremsing.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Kraftig risting under bremsing.

Post by Tvinitla »

Skiftet til nye bremseskiver og sintermetall bremseklosser foran for et par sesonger siden. Disse har fungert fint bortsett fra at det under regnvær tar 1-2 sekunder før bremsene begynner å ta skikkelig.
På grunn av dette problemet kjøpte jeg originale Yamaha-klosser som ble montert i løpet av vinteren. Det viste seg at ved oppbremsing fra 80 km/t ++ oppstår det kraftig risting i styret, virker som om bremsene tar ujevnt.
Byttet tilbake til sintermetall-klossene, men det blir ikke bedre.

Kan slike problem bare oppstå når sykkelen har vært vinterlagret ? Kan det være andre forhold som forårsaker slike vibrasjoner ? :-k
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by maelling »

Tvinitla wrote:Skiftet til nye bremseskiver og sintermetall bremseklosser foran for et par sesonger siden. Disse har fungert fint bortsett fra at det under regnvær tar 1-2 sekunder før bremsene begynner å ta skikkelig.
På grunn av dette problemet kjøpte jeg originale Yamaha-klosser som ble montert i løpet av vinteren. Det viste seg at ved oppbremsing fra 80 km/t ++ oppstår det kraftig risting i styret, virker som om bremsene tar ujevnt.
Byttet tilbake til sintermetall-klossene, men det blir ikke bedre.

Kan slike problem bare oppstå når sykkelen har vært vinterlagret ? Kan det være andre forhold som forårsaker slike vibrasjoner ? :-k
Det er to ting som kan føre til vibrasjoner, der det ene er kast i bremseskiva (noe vi sannsynligvis kan utelukke, siden dine skiver er nye). Det andre er at bremseklossene\skiva har et litt ujevnt belegg på seg og trenger å bli varmet opp skikkelig. Jeg har mest erfaring fra bil her (brembo bremser), men stadig vekk dukker det opp vibrasjoner pga at klossene har vært veldig varme etter hard kjøring og har ligget inn til bremseskiva og slike ting. Da skjer det ofte vibrasjoner i visse hastigheter etter en lat vinter med mye pusebremsing. Bremser er til for å brukes og trenger å bli skikkelige varme en gang i blant.

Medisinen før du gjør noe annet er å ta deg en skikkelig herjetur, og dra opp til 100 km/h og bremse ned hardt til 20 km/h 10 ganger etter hverandre (som er vanlig prosedyre når man innkjører klosser), slik at bremsene blir gode og varme. Etter at de er varme, bruker du ikke bremsen rett før du stopper i lav hastighet og bruker bakbremsen eller noe slikt. Deretter venter du til ting har kjølt seg ned. Jeg tipper at du har belegg på bremseskiva\klosser som fører til vibrasjoner, siden det ville være rart om skiva di har fått kast i seg allerede.

Ellers er det slik med metall-klosser og litt spesielle klosser som tåler mye bruk at det tar litt tid (1-2 sek)før de griper på vått føre. Slik var det faktisk også på en 2008 modell 911 turbo jeg prøvde for en tid tilbake, slik at det ikke er noe spesielt ved din sykkel. Det finnes forskjellige typer bremseklosser, men jeg har gode erfaringer med Ferodo som er bedre enn mange av standardklossene MC'er ustyres med. Metall-klosser tåler ofte uendelig mye, men det gir ikke særlig grad av komfort eller god bremsefølelse :)

Ta deg en skikkelig tur, og rapporter tilbake :)
Last edited by maelling on 01 May 2008 21:48, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by Tvinitla »

Takker for rådet, jeg skal prøve dette så snart det blir tørre veier.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by Keihin »

Jeg tipper du har kast i skiva/ene. Få hjulet i lufta og sett fart på det, så tar du en nøye titt evt. holder en skrutrekker så nært du kan. Skal ikke mye til før det kjennes godt i styret.

Kast kommer av store temperatursvingninger, og mange påstår man kan ha flaks å få rettet dette opp igjen med samme påvirkning. Det gjelder nok bare semi-flytende skiver (2-delt skive med nagler som står i spenn). Ifølge "boka" er det bare å kjøpe nye...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by Gixxerman »

tHaWuLf wrote:Det er to ting som kan føre til vibrasjoner, der det ene er kast i bremseskiva (noe vi kan utelukke, siden dine skiver er nye).
Det er tull. Det KAN faktisk være kast i nye skiver. Tro det eller ei.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by maelling »

Gixxerman wrote:
tHaWuLf wrote:Det er to ting som kan føre til vibrasjoner, der det ene er kast i bremseskiva (noe vi kan utelukke, siden dine skiver er nye).
Det er tull. Det KAN faktisk være kast i nye skiver. Tro det eller ei.
I så fall er det bare å følge prosedyren over for å finne ut om det er kast i skivene, og reklamere på bremseskivene. Det er ikke nærliggende å tenke at splitter nye skiver har kast, men kan jo ikke utelukke muligheten. Knall varme skiver som siden blir raskt kjølt ned etter en tur i en vanndam eller noe slikt er ikke en vinner, og kan føre til kast. Men, får nå se hva vår gode mann kommer frem til før man konkluderer. Det er han som sitter med øyner og ører her :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by Tvinitla »

Har nå vært ute og kjørt bremseskivene gode og varme. Holdt bremsen inne mens jeg kjørte. Etter at skivene var langsomt avkjølt var vibrasjonene så godt som helt borte. Kjenner av og til antydninger til vibrasjoner ved oppbremsing fra høye hastigheter, men er ikke lengre noe problem.

Takk til tHaWuLf.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by Desmo-Dude »

Kan vel få kast i skivene ved slag/støt også.Han som legger om dekk for meg er i hvertfall hysterisk når det gjelder bremseskiver,og mener at det ikke skal mye til før det blir kast.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Pollti

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by Pollti »

Jeg har fått en slags " skurrelyd " i bakbremsen etter vinteren. Den er der kun ved lett bremsing , hvis den jobber litt tung er det ingen lyd. Hva kan det være da Wulf ? Klossene var nye for 1 år siden.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by maelling »

Klossene blir litt slik etter en tids bruk hvor de begynner å pipe. Mine er slike også, både foran og bak. Dersom det er en litt stygg skurrelyd (raslete, typisk etter kjøring i regnvær hvor sand og driit ligger igjen på skiva\klossen), pleier jeg først å vaske grundig bak der først, og siden ta en kjempekraftig oppbremsning en gang i blant for å sørge for at det ikke er et hardt belegg ytterst på klossen som bygger seg opp etter mye forsiktig bremsing. Nye klosser har en helt annen overflate, noe som gjør at de kjennes mye bedre ut og lager ikke lyder. Etter en tids bruk blir klossen vanligvis bare en steinhard flate som ser ut som stein og som fort lager litt pipelyder ved forsiktig bremsing. Samme medisin her også: vask skiven grundig først og ta noen virkelige kraftig oppbremsninger :) Det tar gjerne mer enn et år gjerne å slite ut en kloss (med mindre du kjører bane), men sjekk for sikkerhetsskyld at det er nok igjen på klossen. I værste fall bytter du et par nye klosser. Koster jo nesten ikke noe, og det lønner seg uansett å ta av kalipteren en gang i blant og rengjøre (gjør underverker på bremsefølelse etterpå). Ellers må bremser brukes hardt en gang i blant :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by Muffinman »

og dra opp til 100 km/h og bremse ned hardt til 20 km/h 10 ganger etter hverandre (som er vanlig prosedyre når man innkjører klosser)
Reagerte litt på denne. Alt jeg har vært borti av instruksjonsbøker til MC og bil sier at man skal unngå kraftige oppbremsinger før kjøretøyet har rullet X antall kilometer og skiver/klosser er innkjørte. Det nyeste eksempelet er på en 2008 modell Saab 9-3 hvor det skal kjøres 500 km på denne måten for å unngå høy temperatur før delene har slitt seg til.

Kommentar til dette?
Mr.Hoppy
Posts: 30
Joined: 01 Apr 2008 22:41
MC: 2001 Yamaha R6

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by Mr.Hoppy »

Man begynner ikke med denne manøveren, men en (etter min mening) viktig del av innkjøringen er å få klosser og rotorer opp nær maksimal arbeidstemperatur. du merker klart forskjell første gang bremsene virkelig har fått jobbe, at neste gang du er ute og kjører, da biter det..
Det er endel belegg på skiven og klossene som man best får vekk med høy temperatur. ristingen forrige person fikk i bremsen kan like godt være smuss eller olje som er kommet på skiven når klossene har blitt byttet. noen stoffer kan man "brenne vekk" med bremsing, som ulven sier og noe må man bytte klosser for å bli kvitt
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Kraftig risting under bremsing.

Post by TageSK »

Tvinitla wrote:Skiftet til nye bremseskiver og sintermetall bremseklosser foran for et par sesonger siden. Disse har fungert fint bortsett fra at det under regnvær tar 1-2 sekunder før bremsene begynner å ta skikkelig.
På grunn av dette problemet kjøpte jeg originale Yamaha-klosser som ble montert i løpet av vinteren. Det viste seg at ved oppbremsing fra 80 km/t ++ oppstår det kraftig risting i styret, virker som om bremsene tar ujevnt.
Byttet tilbake til sintermetall-klossene, men det blir ikke bedre.
Fordekket slites anderledes enn bakdekket (fordi det bare triller og ikke "trekker" mot underlaget). Se nøye på fordekket ditt. Dersom det er ujevnt slitt (som nesten alle fordekk blir), da kan det lett gi vibrasjoner når du bremser.
Jeg brukte en formue på å skifte skiver på min BMW GS uten at det hjalp. Før jeg sendte felgen avgårde for å rette opp en usynlig skjevhet skiftet jeg dekk - og dermed var det borte.

På engelsk heter fenomenet "cupping".

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Post Reply