Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Prat om tung MC.
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by drivingnirvana »

Håper ikke dette er en irriterende repost, siden jeg søkte litt men fant ikke noe tilfredsstillende svar...

Under førerkort klasse B (som jeg har hatt i 4+ år) opplæring hadde vi obligatoriske øvelser.


Lurer på hva som er obligatorisk for tung MC førerkort i 2008?


Det står noen priser her: http://www.sveinsvendsen.no/Priser%20kl%20A.htm

1. Jeg trenger teoridel på 3 timer (ikkeno problem)
2. Jeg må ha "sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk" (ikkeno problem, har lært meg giringssystemet og litt kontroll så dette er ikke stress)
3. Sikkerhetskurs på veg (hva er dette?? Samme som kjøretimer?)
4. Hvor mange kjøretimer er obligatoriske? Husker det var 5 eller 7 på bil når jeg tok lappen der... Prisen er 600 kr pr time så jeg vil gjerne vite hva jeg må bruke før jeg hiver meg på vanlige kjøretimer.

Hva annet?

Hvor mye må jeg regne med å betale?


Er sikkert stappfullt overalt nå men har endelig noen kroner til overs og det vil jeg begynne tung-MC lappen med. Har lest teoribøker i vinter og med noen år i trafikk er ikke det noe stress. Skal ta meg av teoridelen og sikkerhetskursene i sommer sånn at jeg enten får lappen allerede i år eller kan gå rett til oppkjøring våren 09 når jeg skal ha meg min første MC.



Takk til alle som svarer \:D/
Hei du
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by Trond_V »

Virker som du har fått med det meste av hva du må gjennom allerede.

Jeg gir uansett det samme svaret til deg, som jeg gir til alle andre som spør om dette: Ring en trafikkskole og spør!! Da skal du få korrekte svar.
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by wind_up_bird »

Opplæringen er nå satt sammen av 4 trinn, ett trinn må være ferdig før man kan gå videre på neste.
Er på vei til å få satt i gang med førerkortet selv, og har som deg klasse B fra før. Det betyr at vi slipper trafikalt grunnkurs (som er trinn 1 i opplæringen).

Sånn jeg har skjønt det foregår resten av opplæringen slik:

I trinn 2 må man først ta MC-kurs (3 timer teori som du har nevnt).
Deretter skal man ha kjøregårdsøvelser, der er det vel ingen obligatorisk minste antall timer, utenom at man må ha en vurderingstime der læreren vurderer om du har god nok kontroll, før man blir sluppet løs i trafikken.


Deretter er det trinn 3 som består av obligatorisk sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk (dette er 4 timers kurs på lukket bane, med bremsing i høy hastighet osv) og kjøretimer i trafikk. Det er ikke, så vidt jeg har forstått, obligatorisk med kjøretimer i trafikk for til slutt i dette trinnet er det igjen en obligatorisk vurderingstime for å vurdere om man har god nok kontroll før man går videre til siste del av opplæringen.

Trinn 4 er sikkerhetskurs på vei, som er et 8 timers kurs med totalt 4 timer teori og 4 timer sammenhengende kjøring, tenker dette minner mye om langkjøring som man også tar i klasse B.

Når alt det er gjort er det bare å krysse fingrene for at praktisk prøve går bra. ;)

(teoretisk prøve kan man vel ta når som helst, så lenge søknad om utvidelse av førerkort er godkjent)


Endret:
Det står forresten ganske greit forklart hos vegvesenet.
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by drivingnirvana »

Det var akkurat det svaret jeg lette etter, tusen takk :) Forstod det litt som trinngjennomgang ja... Dette blir gøy :D Føler meg litt 17-18 år igjen, ta lappen osv. hehe.


Lykke til da.
Hei du
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by wind_up_bird »

En ting til, jeg har ikke noen kilde på dette så jeg kan ta feil, men jeg har blitt fortalt at det fra 1. mars i år kun er ett riktig alternativ på teoriprøvene også på MC (det har jo vært slik på bil en stund). :)
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by MowZ »

wind_up_bird wrote:En ting til, jeg har ikke noen kilde på dette så jeg kan ta feil, men jeg har blitt fortalt at det fra 1. mars i år kun er ett riktig alternativ på teoriprøvene også på MC (det har jo vært slik på bil en stund). :)
det stemmer!
BMW S1000RR, Simply the best!
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by drivingnirvana »

Har vært innom kjøreskolen i dag og fått litt informasjon. Får ferie 11. juni og setter meg opp på teoridelen da. Skal ta alt det jeg klarer før sommerslutt hvertfall :) Jo fortere jeg får lappen jo fortere kan jeg løpe og egen kjøpe MC, blir jo grønn av misunnelse av å se andre i trafikken kose seg :D
Hei du
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by wind_up_bird »

Jeg har endelig funnet en kjørelærer med en sykkel som passer høyden min! Kjøretime neste uke.. 8)
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by drivingnirvana »

Så spennende. Lykke til! Hører at det er stappfullt med oppkjøring hos Vegvesnet i Oslo... Får se hvor langt jeg kommer når jeg kommer i gang så sent :roll: :)
Hei du
User avatar
dr.phil
Posts: 26
Joined: 26 Apr 2008 22:47
MC: 2003 Suzuki GSX 600f
Location: Oslo

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by dr.phil »

Jeg bestilte første kjøretime og starter om et par uker. Kjørelæreren ba meg likevel bestille oppkjøring allerede i slutten av juni pga mye aktivitet. Kanskje greit at du sjekker opp så du er sikker på at du rekker det i år.

Burde kanskje holde kjeft jeg som tok teorikurs og teoriprøven i 2006 men fikk aldri somlet meg til å begynne med kjøretimer før i år pga mye jobbing
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by quantumduck »

drivingnirvana wrote:Har vært innom kjøreskolen i dag og fått litt informasjon. Får ferie 11. juni og setter meg opp på teoridelen da. Skal ta alt det jeg klarer før sommerslutt hvertfall :) Jo fortere jeg får lappen jo fortere kan jeg løpe og egen kjøpe MC, blir jo grønn av misunnelse av å se andre i trafikken kose seg :D
Ville satset ganske mye på å bli helt ferdig i år, mye som går i glemmeboka i løpet av vintersesongen og det er jo ikke ideelt med tanke på oppkjøring. Forhør deg hos litt forskjellige kjøreskoler og velg den som har best kapasitet. Er ikke sikkert den billigste er billigst hvis du må holde på til neste vår også ...
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by inunf »

Trond_V wrote:Virker som du har fått med det meste av hva du må gjennom allerede.

Jeg gir uansett det samme svaret til deg, som jeg gir til alle andre som spør om dette: Ring en trafikkskole og spør!! Da skal du få korrekte svar.
Nope, jeg med flere har vært ute for kjøreskoler som lyver på seg obligatoriske timer. Sjekk heller på vegvesenets sine sider.
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by drivingnirvana »

Jupp, jeg tror jeg skal gjøre det. Ringte Gjensidige i dag mtp forsikringspriser for å se hva slags valg jeg har og kom frem til at jeg trengte ikke å satse på en 2008 Kawasaki Ninja 250R pga lav effekt/kubikk/forsikring, men kan kjøpe den mest oppnåelige drømmesykkelen (2001 Ducati Monster 600 Dark) med en gang. Det øker selvsagt motivasjonen mange hakk for å bli ferdig så fort som overhodet mulig.

Fikk vite at MC og bilforsikringen stod separat (dette var jeg usikker) og fordi jeg hadde bil og moped hos Gjensidige fra før fikk jeg 50% i startbonus :shock: Det var månedens store gladnyhet. Verdt å nevne siden jeg gikk ned fra 40% bilbonus til 10% i fjor pga et lite uhell i stormvær :roll: Var redd for at den ulykken skulle begrense mine muligheter til motorsykkelvalg.


Jeg er happy.


PS: inunf - Takker for et godt tips. Skal være våken.
Hei du
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by wind_up_bird »

wind_up_bird wrote:Jeg har endelig funnet en kjørelærer med en sykkel som passer høyden min! Kjøretime neste uke.. 8)
Og da var man ferdig... \:D/
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Hva er obligatorisk i 2008 for MC-lappen?

Post by Onsløv »

Gratulere...
Det var vel vel anvendte 1,5 måned? ;-)
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Post Reply