Vil ikke sette seg i fri. Problem løst!

Prat om moped & scooter.
Post Reply
drivingnirvana

Vil ikke sette seg i fri. Problem løst!

Post by drivingnirvana »

Hei

har et problem med sykkelen min. Helt siden kjøp (uheldigvis privat og ikke fra forhandler, do'h!) av ny moped har den ikke satt seg ordentlig i frigear. Jeg girer ned til første, men går ikke ann å gire lenger ned enn det. Må stå i lyskryss med clutchen inne...

Av og til pleier den å gå ned av seg selv til nøytral (av seg selv = den kan gires ned fra første til nøytral som den egentlig skal gjøre). Jeg har prøvd utrolig mange ganger å finne sammenheng i når den setter seg i fri og når den ikke vil det, men skjønner ingenting.

Tenkte jeg skulle spørre just in case noen hadde DIY tips til meg.
Last edited by drivingnirvana on 04 May 2008 19:25, edited 1 time in total.
Hei du
FV

Re: Vil ikke sette seg i fri

Post by FV »

Du mener at frigiret ikke finnes nedenfor 1. giret? Kanskje fordi det ligger ovenfor, eller misforstår jeg totalt? 1 ned, resten opp? :-k
Medisinmannen
MC: Aprilia RS125 2004

Post by Medisinmannen »

Frigiret er en ovenfor 1 gir. Alså helt ned også et halvt opp :lol: Er lett å finne det hvis du triller littegranne på den mens du girer.
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Hmm du mener når den står i nøytral så skal jeg trykke ned en gang for å sette den i første også er det å trykke oppover på gearpedalen? Ja det stemmer.

Men jeg snakker om nedgiring :) Kan prøve å beskrive litt mer:

Jeg er i 4. gear, bremser ned som jeg skal for å senke farten og girer nedover til 3., 2. også 1. gear
Er det ikke sånn at mopeden skal gire ned til nøytral når den er på 1. og girpedalen (med clutchen inne selvsagt) trykkes ned en gang?

Eller, kan jeg få spørre hvordan du setter din i nøytral? Kan hende det er jeg gjør noe feil her. Jeg lærte giringen selv siden jeg hadde B-førerkort og kjøpte moped uten MC-erfaring.

Edit: Skal prøve igjen senere siden jeg fikk tips av medisinmannen hehe, nå føler jeg meg dum. Som sagt, "lærte giringen selv" :roll:
Hei du
raboc
MC: '05 Hornet 900

Post by raboc »

3. -- ned --> 2.
2. -- ned --> 1. (evt fri)
1. -- (forsiktig) opp -> fri

Det er vanlig at fri ligger "mellom" 1. og 2.
'05 900 Hornet
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Det gikk det. Problem løst. Litt vanskelig kanskje, men det var å ha den i første også et lite klikk oppover.
Hei du
FV

Re: Vil ikke sette seg i fri. Problem løst!

Post by FV »

Slik som det skal være det :)
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

Haha!
Dette er ikke frekt ment, men du trodde altså at frigearet lå under 1 giret? Jeg får spamme meg på her og si det nøyaktis samme som de over, frigearet ligger mellom 1. giret og 2. gearet.

6. gir
5. gir
4. gir
3. gir
2. gir
FRI(N)
1. gir

Er slik på kanskje 99% av alle to- og trehulsmotorsykkler med gir som eksisterer.
Men du trenger ikke gire like "hardt" når du skal fra 1. gir og opp i fri, eller fra 2. og ned i fri. På de fleste sykkler trenger du så vidt å være borti girpedalen før den smetter seg i frigiret. :)
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Hehe er jo flau over dette i og med at jeg burde tenkt logisk slik jeg vanligvis gjør og tenkt: For å få den i 1. fra frigear må jeg trykke pedalen ned, derfor må jo nøytfral ha vært et trykk oppover. Føler meg som en idiot :roll:

"Thanks for clearing up, though" :)
Hei du
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

Idiot? Neida. Slår ikke meg som trodde forgasseren var sylinderen første gangen jeg studerte en moped på nærmere hold :lol:
Vi har alle vært kalv, og vi har alle noe å lære. (når hørtes jeg veldig voksen ut men, jeg er bare en liten drittunge)
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
FV

Post by FV »

Det er jo sant det du sier Mantis, så er du jo blitt voksen nå må du huske ;)
Post Reply