Dekkvalg 2008

Prat om tung MC.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Dekkvalg 2008

Post by tshansen »

Blir nok ikke racing dekk på den måten sorrow ;-) Men ja. Tror kanskje jeg kommer til å gå for pilot power dekka 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Babelfisken

Post by Babelfisken »

LordShaft wrote:Blir nok ikke racing dekk på den måten sorrow ;-) Men ja. Tror kanskje jeg kommer til å gå for pilot power dekka 8)
Ser mange her er skeptiske, men hvorfor ikke racing dekk? Jeg bruker ikke annet, uansett føre og ettersom jeg kjører mye og er en del på bane er forbruket høyt. Byttet vel tre ganger i fjor men hva gjør det når det til sammen kostet meg langt mindre enn et nytt sett med gatedekk. Da var de ikke alltid var helt utslitt, men det er jo en del av fordelen, du har råd til å bytte før dekket er helt firkanta og ødelagt. På tross av ca 15k - 20k km i fjor var det bare noen få hundre som ble kjørt på noe som var i nærheten av kantet/trappet osv.
Kilamor
MC: Suzuki GSXR 750 K6

Post by Kilamor »

Racingdekk på gate er ikke anbefalt da disse krever en arbeidstemperatur du ikke klarer med normalt dekktrykk og vanlig bruk på vei, og med racingdekktrykk (1,8 bar bak, og 2,1 bar foran), så vil dekkene slites før du aner det, og selv da er det ikke sikkert du får like mye temperatur som hvis du er på bane og pusher grenser i sving ;-)

Selv kjører jeg på Pirelli Supercorsa Pro, mest fordi jeg får kjøpt dem billige, brukt, av en roadracingsjåfør, og de har ikke skuffet meg. Har hatt hjulslipp to ganger på dem, en gang på vått og den andre gangen på tørt fint føre i en sving, men det siste føltes som om den driftet ut og ikke slapp direkte.. Men skulle jeg ha kjøpt alle dekkene mine med silikonbelegg hadde jeg nok gått for Pilot Power 2 ct.
#Suzuki GSXR 750, K6
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Kilamor wrote:Racingdekk på gate er ikke anbefalt da disse krever en arbeidstemperatur du ikke klarer med normalt dekktrykk og vanlig bruk på vei, og med racingdekktrykk (1,8 bar bak, og 2,1 bar foran), så vil dekkene slites før du aner det, og selv da er det ikke sikkert du får like mye temperatur som hvis du er på bane og pusher grenser i sving ;-)

Selv kjører jeg på Pirelli Supercorsa Pro, mest fordi jeg får kjøpt dem billige, brukt, av en roadracingsjåfør, og de har ikke skuffet meg. Har hatt hjulslipp to ganger på dem, en gang på vått og den andre gangen på tørt fint føre i en sving, men det siste føltes som om den driftet ut og ikke slapp direkte.. Men skulle jeg ha kjøpt alle dekkene mine med silikonbelegg hadde jeg nok gått for Pilot Power 2 ct.
Ja jeg snakker selvsagt om brukte dekk. Disse er å få kjøpt billig mange steder.
Når du snakker om grep, trykk og arbiedstemperatur så definerer du også et grep likt det man har på bane og det er ikke noen gate dekk i nærheten av, hverken på bane eller vei. Man må gjerne ønske det men det er en grunn til at de ikke brukes i racing. Det er mange som ønsker å si mye om banedekk på vei. De er ustablie, drenerer ikke regnvann er kalde osv sier de som helst vil selge gatedekk.
Og man har man slike som Dunlops representat i Califorinia som mente at 207GP i enhver sammenheng og enhver temperatur hadde bedre grep en det tilsvarende gatedekket (207) på tørt føre.
Argumenten mot banedekk kommer i et litt underlig lys når man ikke opplever ustabilitet eller manglende grep. Det er riktig at grepet ikke blir optimalt (som på bane) men jeg påstår av erfaring, og mange med meg, at grepet er minst like godt som gatedekkene på tørt.
Regnargumentet har muligens noe for seg men av de gale grunnene. Man påstår gjerne at de ikke drenrer vann, og det er jo sannt når man også legger til at det gjør heller ikke Sports-gatedekkene. Alle disse dekkene drenerer kun ved å fortrenge vannet i kontaktpunktet og det gjør de mest effektivt med høyt trykk. Om gatedekkene har bedre grp er det pga tilsetninger av sililca o.l. i gummien ikke pga dreneringen.
Holdbarheten er som alltid veldig avhengig av kjørestil og dekktrykk. Å kjøre Autobahn i 180+ kontinuerlig slet mye og hadde jeg ikke hatt høyt trykk ville nok slitasjen vært enda større. Søndagsturer i Norge sliter lite.
Joachim

Post by Joachim »

Gixxerman wrote:Michelin Pilot Power. Du blir IKKE skuffa ! Det er så utrolig mange som kan backe meg i den avgjørelsen.
Jeg kan :smt039
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
Leo

Post by Leo »

Mee too :D
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Michelin Pilot Power og fornøyd med det.

Bakdekket utslitt og har bestillt Pilot Power 2CT på motorsykkeldekk.com for 1541,- levert. Enda bedre enn Pilot Power vel?

Finnes det billig utstyr for å bytte dekk selv? Vanskelig å få til? Bakhjul behøver vel ikke balansering i samme grad som fremme vel?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har vel større sjangs for å slite dekket jevnt om du velger 2CT. Bruker det selv, og det er helt rundt og fint. Har et par tusen km igjen(prøver å beregne litt med tanke på nye dekk + ringentur i juni)

Forøvrig måtte jeg le litt av den avataren din :lol:
superbaben
MC: Gate: GSX-R 750 (K7) og RG250
Bane: GSX-R 600 (K6)
Cross: RMZ 450
http://plasticmc.com

Post by superbaben »

Atle ZX9R wrote:Eg brukte denne metoden for å få laus hjulet frå felgen:

Ein bit frå ei lekt som eg kappa til, ein 2-4 til vektstang og ein traktor som motvekt :)

Han her brukar sånne "rim-protectors" som eg nevnte i forrige post:

Det som er typisk er at dei viser framdekket, bakdekket sit litt hardare...
Har forresten skifta framdekk tidligare med kun to skujern til hjelp, trengte ikkje rigge meg til med plankar for å løsne dekket frå felg, var nok med handemakt...
Den nederste metoden der er jo heilt vanlig. Bruker vi heile tida når vi skifter på RR-bikene... Men vi bruker bare rein Zalo... Ikke noe hokkus-pokkus:) Ikke skrur vi av skivene heller...
I "stallen" nå:
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)
Suzuki RG 250 (gatesykkel)
Suzuki GSX-R 600 K6 (banesykkel)
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
Skidoo Formula MX 470 (Snøscooter)
VW Passat 2,5 TDI 4 motion
(+et par traktorer:)

http://www.plasticmc.com
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Det er vel meir eller mindre standard prosedyre om ein ikkje har omleggingsmaskin vil eg tru...
Men for en som ikkje har prøvt å skifte dekk før vil det vel vere en fordel å ta av bremseskivene, berre for sikkerhets-skyld... Kan bli eit dyrt dekkskift viss ei av bremseskivene blir skeive...
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
tshansen

Post by tshansen »

Fått lest litt rundt om på nettet nå og det er overaskende mange som kjører med Metzeler Z6 dekka på R sykler også!??

Er det noen her som har erfaring med dette?

Ser det er mange som koster rundt på racing sykler selv på bane med disse dekka. Veldig pga alle km de får ut av dekka.
Kjørte bare med Metzeler z6 dekka når jeg kjørte vfr og var veldig fornøyd med disse! Selv med kraftig nedlegg, ja fothvileren var nedi så var det ikke antydning til dårlig grep.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Hva er det som egentlig er baksiden med Pilot Power og dets like? Om man ser på mchelin sine hjemmesider ser man at den bare får to stjerner på "commuting", er det pga pris og holdbarhet bare, eller er det andre ting som gjør den type dekk lite godt egnet til "vanlig kjøring"?

AtW
tshansen

Post by tshansen »

Akkruat dette lurer jeg litt på jeg også! Jeg har ikke peiling for å si det mildt!
Instagram
YouTube
MyRoute-app
tshansen

Post by tshansen »

Herregud i helvete så tungvint og lite service innstillt enkelte er altså! Gå til helvete!

Fant ut nå at jeg får faktisk dekka fra motorsykkeldekk.com 500 kroner billigere enn med den dekkavtalen jeg har hos dekkmann :shock:

Å da får jeg de med gode rabatter på dekkmann :-k

Noen som har bestillt derfra og vet sånn ca hvor lang tid det tar å få de leverT?
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Det tar ikkje so lang tid når du bestiller frå motorsykkeldekk.com, tar vel ca ei veke før du får telefon frå dei som leverer. Mange som er fornøgde med dei (inkl. meg)
Bakdelen med Pilot Power og andre sportsdekk er levetida og scorar derfor ikkje høgt på "commuting" (eller pendling/langkøyring) der ein ikkje har like høge krav til veggrep som ved banekøyring. Om du har behov for det ekstra grepet et sportsdekk har i forhold til sportsturing er opp til deg sjølv å avgjere.
Eg kjøpte sjølv nytt Metzeler Z6 bakdekk til min ZX-9R via motorsykkeldekk.com og er godt fornøgd so langt, både med dekk og leverandør.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Post Reply