Kilamor wrote:Racingdekk på gate er ikke anbefalt da disse krever en arbeidstemperatur du ikke klarer med normalt dekktrykk og vanlig bruk på vei, og med racingdekktrykk (1,8 bar bak, og 2,1 bar foran), så vil dekkene slites før du aner det, og selv da er det ikke sikkert du får like mye temperatur som hvis du er på bane og pusher grenser i sving
Selv kjører jeg på Pirelli Supercorsa Pro, mest fordi jeg får kjøpt dem billige, brukt, av en roadracingsjåfør, og de har ikke skuffet meg. Har hatt hjulslipp to ganger på dem, en gang på vått og den andre gangen på tørt fint føre i en sving, men det siste føltes som om den driftet ut og ikke slapp direkte.. Men skulle jeg ha kjøpt alle dekkene mine med silikonbelegg hadde jeg nok gått for Pilot Power 2 ct.
Ja jeg snakker selvsagt om brukte dekk. Disse er å få kjøpt billig mange steder.
Når du snakker om grep, trykk og arbiedstemperatur så definerer du også et grep likt det man har på bane og det er ikke noen gate dekk i nærheten av, hverken på bane eller vei. Man må gjerne ønske det men det er en grunn til at de ikke brukes i racing. Det er mange som ønsker å si mye om banedekk på vei. De er ustablie, drenerer ikke regnvann er kalde osv sier de som helst vil selge gatedekk.
Og man har man slike som Dunlops representat i Califorinia som mente at 207GP i enhver sammenheng og enhver temperatur hadde bedre grep en det tilsvarende gatedekket (207) på tørt føre.
Argumenten mot banedekk kommer i et litt underlig lys når man ikke opplever ustabilitet eller manglende grep. Det er riktig at grepet ikke blir optimalt (som på bane) men jeg påstår av erfaring, og mange med meg, at grepet er minst like godt som gatedekkene på tørt.
Regnargumentet har muligens noe for seg men av de gale grunnene. Man påstår gjerne at de ikke drenrer vann, og det er jo sannt når man også legger til at det gjør heller ikke Sports-gatedekkene. Alle disse dekkene drenerer kun ved å fortrenge vannet i kontaktpunktet og det gjør de mest effektivt med høyt trykk. Om gatedekkene har bedre grp er det pga tilsetninger av sililca o.l. i gummien ikke pga dreneringen.
Holdbarheten er som alltid veldig avhengig av kjørestil og dekktrykk. Å kjøre Autobahn i 180+ kontinuerlig slet
mye og hadde jeg ikke hatt høyt trykk ville nok slitasjen vært enda større. Søndagsturer i Norge sliter lite.