Pendling på 125 kubikk?

Prat om lett MC.
thomanil
MC: På drømmestadiet foreløpig...

Pendling på 125 kubikk?

Post by thomanil »

Hei,

ny på forumet. Jeg er en 30 år gammel småbarnsfar som jobber og bor i Oslo. Har en såvidt gryende MC-interesse i magen, og vurderer å ta A-sertifikatet når jeg får litt penger til overs.

Siden familien ikke bader i gryn for tiden må jeg planlegge evt mc-kjøp en god stund før, og tenke litt grundig på kostnad vs nytte. Første spm som melder seg er hvor stor sykkelen trenger å være. Har fått inntrykket at de små 125 kubikk syklene er fine nybegynnersykler, samtidig som de ikke koster skjorta å kjøpe og forsikre. Har kikka litt på Hondas VT 125 og CBR 125, begge typer sykler tiltaler meg.

Saken er imidlertid at jeg kommer til å bruke sykkelen til pendling (vi flytter nok ut av byen etterhvert).
Så behovene ser slik ut:

- Lavt bensinforbruk
- Opptill en times kjøring hver vei fra og til Oslo, hver ukedag
- Holde fartsgrensen på motorveien, rolig kjørestil, ikke ivrig på forbikjøring
- Driftssikker og lite vedlikehold
- Og så kan jeg nevne at kroppen min bare er såvidt over 170cm med slanke 70kg :)

Holder en 125 kubikker til denne bruken eller er jeg helt på vidda her?

Hilsen veldig grønn fyr!
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by Baron von Waffel »

En lettsykkel med 15 HK vil greit holde til ditt behov. Driftssikkerhet og greit vedlikehold oppnår du ved å kjøpe en 4-takter.

Men en annen sak er at du fort vil ønske deg noe mer. Tross alt så kommer du til å kjøre tung sykkel på kjøreskolen. Så du merker forskjellen
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
thomanil

Post by thomanil »

Baron von Waffel wrote: Men en annen sak er at du fort vil ønske deg noe mer. Tross alt så kommer du til å kjøre tung sykkel på kjøreskolen. Så du merker forskjellen
Er klar over det... men i første omgang må fornuft og lommebok råde, dessverre. Takk for svar!
Scotty

Post by Scotty »

Selv om du ikke er store karen så synes jeg egentlig at CBR er en litt for liten sykkel.
En rolig og driftsikker 4takt kan være en Hyosung GT125R, sykkelen er av en større type
ettersom den er helt lik som 600cc versionen. Så du kan lett forveksles med å være en tung sykkel.
prisen brukt ligger på omtrent 30-40k. Vet ikke helt om hva budsjettet ditt er på eller hva.. men sykkelen
går greit og trenger ikke så fryktelig mye vedlikehold.

eksempel bilde; http://cache.finn.no/mmo/6/131/550/86_-368448877.jpg
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Jeg ville gått for Honda VT125.
Den er god å kjøre, bruker lite bensin, krever lite vedlikehold, går faktisk bra.

-Erling
thomanil

Post by thomanil »

ErlingSG wrote:Jeg ville gått for Honda VT125.
Den er god å kjøre, bruker lite bensin, krever lite vedlikehold, går faktisk bra.

-Erling
Okay- det er den som kalles Varadero? Hva er hovedforskjellene fra f.eks CBR'en?
Scotty

Post by Scotty »

Tror du bommer litt, siden dette er Honda VT125: http://bertamartha.be.funpic.de/Images/ ... chwarz.JPG
Honda Varadero heter XL125 ;-)
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Honda Varadero 125 er vel noe av det mest fornuftige en voksen mann kan velge blandt 125cc. Den Hyosungen ville jeg holdt meg unna, siden den er TUNG. Er sikkert fornuftig å begynne med en lett mc, men vær forberedt på at du kommer til å bytte etter SVÆRT kort tid. Da jeg var 16 var vel lettsykkelen min morsom i en måneds tid eller sånn. Etter det ble den et transportmiddel.
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Hva er budsjettet? Kanskje flere kan komme tips i akkurat din prisklasse da... :)
Hei du
thomanil

Post by thomanil »

drivingnirvana wrote:Hva er budsjettet? Kanskje flere kan komme tips i akkurat din prisklasse da... :)
I utgangspunktet har jeg tenkt å vente til jeg/husholdningen har råd til å bruke 40-60k på selve sykkelen (ekstrautstyr, klær, forsikring etc i tillegg\på siden). Det som lokker hos 125'erne til Honda da er at jeg har råd til en ny en med 5 års garanti. Men kom gjerne med meninger, jeg er som sagt helt grønn og ny på dette her. :)
Last edited by thomanil on 05 May 2008 14:27, edited 3 times in total.
thomanil

Post by thomanil »

Scotty wrote:Tror du bommer litt, siden dette er Honda VT125: http://bertamartha.be.funpic.de/Images/ ... chwarz.JPG
Honda Varadero heter XL125 ;-)
Blingset litt, hehe :)
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Se litt på denne 250cc'en fra Kawasaki:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=24&t=9254

Jeg er såvidt i gang med A-lappen jeg og (har hatt B-klasse i 4 år) men kommer sikkert til å kjøpe meg en ny Kawasaki i første omgang. Den koster ikke mer enn råe 125cc'ere og har fått kjempekritikk. Dobbelt med krefter får du og... Bra økonomi mtp lav forbruk av drivsstoff. Søk litt på nettet :) Ganske genial førstegangssykkel spør du meg :D
Hei du
Amund

Post by Amund »

Scotty wrote:Selv om du ikke er store karen så synes jeg egentlig at CBR er en litt for liten sykkel.
En rolig og driftsikker 4takt kan være en Hyosung GT125R, sykkelen er av en større type
ettersom den er helt lik som 600cc versionen. Så du kan lett forveksles med å være en tung sykkel.
prisen brukt ligger på omtrent 30-40k. Vet ikke helt om hva budsjettet ditt er på eller hva.. men sykkelen
går greit og trenger ikke så fryktelig mye vedlikehold.

eksempel bilde; http://cache.finn.no/mmo/6/131/550/86_-368448877.jpg

Ville heller hatt cbr enn hyosung. Som sagt er hyosungen altfor tung! Og dessuten er ikke cbr for liten for en mann på litt over 1m 70 cm. Etter kravene dine så tror jeg cbr er en perfelt sykkel.

- Holder fartsgrensa
- Bensin gjerrig
- Kvalitet ( + 5 års garanti )
- Lettkjørt
-god sittestilling1
- 41.900 kr ny, ferdig registrert med 5 års garanti ( rett på meg hvis feil)
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Trodde du mente VT125 jeg, altså Shadow, men XL125 (Varadero) er et minst like godt valg.
Motoren er den samme i de to syklene, men Varaderoen er kanskje enda bedre å kjøre.
Selv har jeg aldri kjørt varadero, men har tilbakelagt noen mil på Shadow.
thomanil

Post by thomanil »

ErlingSG wrote:Trodde du mente VT125 jeg, altså Shadow, men XL125 (Varadero) er et minst like godt valg.
Motoren er den samme i de to syklene, men Varaderoen er kanskje enda bedre å kjøre.
Selv har jeg aldri kjørt varadero, men har tilbakelagt noen mil på Shadow.
Mente egentlig vt125 shadow ja, men XL125 er i samme prisklasse så den er jo muligens også en kandidat. :)
Post Reply