Hei.
Har visstnok justerbare dempere på DR-Z'en min. Og jeg lurer på å begynne å klikke for å se om jeg kan optimalisere sykkelen for meg.
Men er det noen som vet om noen bøker eller nettsteder hvor en kan lære seg "the basics"? Sånn at jeg ikke klikker meg langt ut på jordet?
Mvh
Demperoppsett?
Re: Demperoppsett?
akkurat det hadde jeg overlatt til profesjonelle som kan optimalisere din sykkel til deg og din vekt...
1.3.1.2
- Alas
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Vanskelig å ta med seg Youtube ut i garasjen, men skal sjekke det ut!
Joda, det finnes nok proffer som kan ta seg av det, men de skal sikkert ha penger også er det jo veldig individuelt mtp kjørestil osv.
Også har jeg lyst til å lære mer selv!
Joda, det finnes nok proffer som kan ta seg av det, men de skal sikkert ha penger også er det jo veldig individuelt mtp kjørestil osv.
Også har jeg lyst til å lære mer selv!
Superbike bruker å skrive om hvordan man setter opp demperene. Tar for seg nytt stoff i hvert nummer. De annbefaler vel at man noterer seg grunnsettiningene og justerer en ting av gangen. Tror jeg.
Det viktigste for en nybegynner er vel å skrive ned hvordan det er justert slik den står før man begynner, for da kan man justere tilbake dit hvis man justerer seg bort
Kjekt å lære seg litt basics ja.

- Alas
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Nå vet jeg ikke hvordan den er idag, men regner med det er standard som fra fabrikk, og de er oppgitt i instruksjonboken, så jeg kan nok klare å klikke meg tilbake til det.
Men det er jo det å lære seg forskjellen på kompresjon og retur og lavhastighet og høyhastighet osv.
Er nok bare å sette seg ned og søke litt tenker jeg.
Men det er jo det å lære seg forskjellen på kompresjon og retur og lavhastighet og høyhastighet osv.
Er nok bare å sette seg ned og søke litt tenker jeg.
Laptop + trådløs internett. Alle studenter har vel en laptop?Alas wrote:Vanskelig å ta med seg Youtube ut i garasjen, men skal sjekke det ut!

Merk dagens oppsett med tusj eller tabbelakk,så kan du jobbe deg fram med et par klikk fram eller tilbake til du finner det oppsettet du liker best.
Det er ofte mye å hente på å få dette gjort av en proff,men med litt tolmodighet og god tid ,kan man klare mye på egenhånd.
Jeg har vanligvis pleid å justere demperene mine selv,men dette har vanligvis vært R-sykler,så jeg har ikke hatt behov for å tenke offroad og grusveier.
Tviler på at det finnes en universalstilling som takler alle slags kjøring,men du bør prioritere innstilling for vei,da det sannsynligvis er asfalt som underlag mesteparten av diten. Du kan jo merke alt. innstillinger med forskjellige farger,så er det kjapt å stille om hvis du skal en tur i skauen
Det er ofte mye å hente på å få dette gjort av en proff,men med litt tolmodighet og god tid ,kan man klare mye på egenhånd.
Jeg har vanligvis pleid å justere demperene mine selv,men dette har vanligvis vært R-sykler,så jeg har ikke hatt behov for å tenke offroad og grusveier.
Tviler på at det finnes en universalstilling som takler alle slags kjøring,men du bør prioritere innstilling for vei,da det sannsynligvis er asfalt som underlag mesteparten av diten. Du kan jo merke alt. innstillinger med forskjellige farger,så er det kjapt å stille om hvis du skal en tur i skauen

----------------------------------------------------
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
-
- MC: Gate: GSX-R 750 (K7) og RG250
Bane: GSX-R 600 (K6)
Cross: RMZ 450
http://plasticmc.com - Location: Ørsta (og Drammen)
Når en skal finne ut hva en begynte på så teller du klikk (evt. runder) til du er helt inne... Og skriver det opp...både på kompresjon og retur. Så klikker du deg tilbake til utgangspunktet. NB! Juster bare en ting av gangen. Er gjerne RETUREN en starter med. Og bare et par klikk. Og prøve osv.
Når en skal sette opp sykkelen så kan det være greit å måle sag og friheng og forspenn på fjæra.
Følger gjerne med i manualen på demperne hvor mye diff du skal ha. Det er det viktigeste at dette er på plass før en begynner å justere seg bort.
Dvs at du måler et gitt sted på hekken mot bakhjulbolten feks... Så løfter du hekken og tråkker på bakhjulet så du får strekt skikkelig fjæra...og regner ut diffen. Det samme forran også... Samme måler en hvor mye sykkelen sagger når føreren setter seg på med fullt kjøreutstyr.
Etter dette er i orden så kan en begynne med det andre. Ofte så kjører folk med for myk fjær... Er du 80+ så bør du vurdere å skifte til en annen fjær. Går seff an å jukse med forspennet på fjæra, men dette blir ikke optimalt.
Prøvde å gi en rask forklaring...håper dere skjønte det
Når en skal sette opp sykkelen så kan det være greit å måle sag og friheng og forspenn på fjæra.
Følger gjerne med i manualen på demperne hvor mye diff du skal ha. Det er det viktigeste at dette er på plass før en begynner å justere seg bort.
Dvs at du måler et gitt sted på hekken mot bakhjulbolten feks... Så løfter du hekken og tråkker på bakhjulet så du får strekt skikkelig fjæra...og regner ut diffen. Det samme forran også... Samme måler en hvor mye sykkelen sagger når føreren setter seg på med fullt kjøreutstyr.
Etter dette er i orden så kan en begynne med det andre. Ofte så kjører folk med for myk fjær... Er du 80+ så bør du vurdere å skifte til en annen fjær. Går seff an å jukse med forspennet på fjæra, men dette blir ikke optimalt.
Prøvde å gi en rask forklaring...håper dere skjønte det

I "stallen" nå:
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)
Suzuki RG 250 (gatesykkel)
Suzuki GSX-R 600 K6 (banesykkel)
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
Skidoo Formula MX 470 (Snøscooter)
VW Passat 2,5 TDI 4 motion
(+et par traktorer:)
http://www.plasticmc.com
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)