Parkering

Prat om tung MC.
Post Reply
thinktwo

Parkering

Post by thinktwo »

Jeg bor i by og har leilighet i sentrum, bygården har ingen form for bakgård og jeg er i ferd med å skaffe meg min første tunge motorsykkel. Men jeg ønsker å avklare problemet med parkering først, har ikke lyst til å ha sykkelen parkert i gata natt og helger. Kan tenke meg hvordan det går :(

Jeg lurer på hva dere andre som bor i sentrum uten egen parkering gjør. Leier dere plass i et offentlig parkeringshus? Noen som vet priser på dette? Regner med Europark her ligger på samme pris som forsikringen i året...

Jeg har et lite håp om å få parkere i en liten kjeller her, men har ikke fått tak i huseieren ennå (ferie). Eventuelt blir jeg nødt til flytte (!) eller parkere sykkelen hos foreldrene mine 4-5KM unna, og det er ganske ugunstig med tanke på kjøring til jobb og lignende.

Gode erfaringer eller forslag mottas med stor takk!
Aprilia_RS_2001

Post by Aprilia_RS_2001 »

Jeg bor i sandnes, og ei vennine kom tilbake til scooteren sin på parkeringsplassen i sentrum, de hadde stjelt blinklysa hennes
Aprilia RS 2001 Nero diablo
Uplombert svanehals
Planer om å kutte CDI'en
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Må betale som om du hadde bil. Putt lappen i lomma, får du bot så send en klage og send ved lappen som bevis på at du har betalt. Da ordner det seg(skal hvertfall det). Sto en artikkel om det i VG eller Dagbladet igår.
thinktwo

Post by thinktwo »

Blir litt vel dyrt å året hvis man skal betale for parkering i parkeringshus hele sommeren....

Fikk foøvrig et svar fra Europark:

"Dersom man ikke opptar en biloppstillingsplass er mc parkering gratis på våre p-plasser, slik at dersom du setter den inntil søyler, kroker, steder som ikke er til hinder for biler etc, så går det bra. Skal du leie en plass så er det lik pris som på bil, altså kr. 969,- inkl mva per mnd."

Men parkeringshuset er jo stengt med port på kveld/natt og da trenger man nøkkel for å komme inn og det gis bare ut til de som leier plass. Det er uakutelt å betale 969,- mnd for å kunne parkere motorsykkelen. Så da er jeg vel like langt igjen.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ser slik ut :lol:
thinktwo

Post by thinktwo »

Jeg får finne meg et sted litt utenfor gågate/sentrumskjerne hvor den kan stå med trekk over.
R

Post by R »

Jeg pleier å skru av nummerskiltet mitt, om jeg bare skal være borte en time eller to.
thinktwo

Post by thinktwo »

Hvorfor det? Pleier det ofte å bli stjelt? Eller vil folk vegre seg for å stjele en sykkel uten skilt?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skjønner hvorfor jeg, men du kunne ikke tenke deg at kanskje noen antar den som stjålet. Så ringer dem snuten og så fikser dem en bil som henter den. Så kommer du tilbake fra whatever du gjorde og så står du med et skilt i hånda :lol:
thinktwo

Post by thinktwo »

Skjønte det nå jeg også :) Jeg tenkte ikke på at det var avgiftsbelagt parkering.
R

Post by R »

Gixxerman wrote:Skjønner hvorfor jeg, men du kunne ikke tenke deg at kanskje noen antar den som stjålet. Så ringer dem snuten og så fikser dem en bil som henter den. Så kommer du tilbake fra whatever du gjorde og så står du med et skilt i hånda :lol:
Nei. Det er da ingen som kommer og tauer bort et kjøretøy bare fordi det mangler skilt. Sånt er det regler på.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Da biken min fikk oljelekkasje sist så stoppet jeg utafor Tyrigrava. Jeg parkert biken der og ble henta i bil. Et par timer senere ringte snuten og lurte på om den var stjælt. Hadde den vært uten skilt så tviler jeg ikke på at de hadde taua den inn pronto...
R

Post by R »

Gixxerman wrote:Da biken min fikk oljelekkasje sist så stoppet jeg utafor Tyrigrava. Jeg parkert biken der og ble henta i bil. Et par timer senere ringte snuten og lurte på om den var stjælt. Hadde den vært uten skilt så tviler jeg ikke på at de hadde taua den inn pronto...
Snuten tauer ikke vekk på så tynt grunnlag. Først sjekker de opp chassisnummeret om skiltet eventuelt ikke er der. Parkeringsvakter vet som regel ikke hva chassisnummeret er engang. Er det derimot snakk om et kjøretøy som er hensatt på privat grunn kan det taues bort om grunneier vil ha den vekk. Samma om den er med skilt eller uten, stjålet eller ikke stjålet. Det at et kjøretøy mangler skilt er ikke nok til at noen kan gjøre noe som helst, om det står på kommunal grunn.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

I Oslo har det vært problemer med at folk setter fra seg uregistrerte bilvrak i boliggatene som okkuperer sårt tiltrengte p-plasser. Folk klaget, men ingen kunne/ville taue dem vekk. Til slutt tror jeg det endte med at tollvesenet klistret advarsler på bilrutene om at kjøretøyet ville bli fjernet om eieren ikke gjorde det selv, evt. registrerte kjøretøyet.
medic1136
MC: yamaha MT09 SP 2023 model

Post by medic1136 »

Det er trafikketaten som tar seg av fjerning av uregistrerte kjøretøy. Er kjøretøyet uten skilter i 14 dager, så kan det fjernes i.h.t veitrafikkloven. (husker ikke §)
Tollvesnet har jobben med å klippe skilter sammen med politiet. Ingen av disse fjerner uregistrerte kjøretøy. Dette siden tollvesnet ikke har myndighet til det. og politiet har ikke erfaringen, selv om de har myndigheten.
Post Reply