Uteblivende lønn, påkrav etc

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
indianeren

Uteblivende lønn, påkrav etc

Post by indianeren »

Noen som har vært gjennom denne prosessen før?
Skulle hatt april-lønnen for 2 uker siden og feriepenger vil ikke komme til tiden, per idag er det litt usikkert når denne evt kommer inn.

VIl helst ikke slå de konkurs, men prøver nå å komme meg inn i lønnet arbeid et annet sted.. man må liksom ha lønn for å jobbe da..
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Uteblivende lønn, påkrav etc

Post by Lølle »

Private næringsliv, vil jeg tro?
Er arbeidsgiver i pengeknipe?
Image
Image
indianeren

Post by indianeren »

staten har vel alltid peng til de innafor:)

Ja privat næringsliv.
Har sendt rekommendert påkrav(kravbrev om manglende betaling) idag, selv om de nå sier at pengene "snart er her".
Vel.. siste lønningen skulle ha vært her 25/4..og det er vel mest flaks at de evt klarer utbetale denne uken.
Feriepenger skulle vært utbetalt neste uke, men har fått beskjed at de kan jeg glemme.
Etter konferering med NAV og flere kom vi til konklusjonen at dette er et så grovt brudd på arbeidsforholdet at man strengt talt bør kunne gå på dagen.

Det er det jeg ønsker nå som situasjonen nå har oppstått...Komme meg inn et sted hvor det er litt stabilitet, det er bare rot og stor tro på julenisser her..
Men seff sier at jeg må gå ut 3mnd.. selv om det er usikkert om jeg får lønn eller ikke...

Hele problemet er at man må låne for å betale regninger hvis ikke man er stinn av gryn fra før, og man må omrokere mye for å klare regningene. Derav kansellere ferier etc..
Jeg orker ikke gå gjennom kanskje 3-4 mnd med utsettelser av lønn, og det er en risk for å vente leeeeeenge på evt lønnsgaranti utbetaling hvis det går helt scheiss.
Har kommet til den konklusjon at lønning skal være på plass til tide(innen 3-6dager), ellers er det inget arbeidsforhold man kan akseptere å jobbe i. Man ender så fort opp i en personlig økonomisk situasjon tilsvarende firmaets..

Har fått lånt endel penger privat, så jeg satser fremdeles på å reise til California 18. mai.

Indianeren... temmelig pissed og i skalperingshumør...
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Vel, din arbeidsplikt henger sammen med arbeidsgivers lønnsplikt. Når arbeidsgiver misligholder sin plikt vil det kunne brukes som grunnlag for å avslutte arbeidsforholdet.

Jeg vil anbefale å si det til arbeidsgiver, og så tilby at du fortsetter ut til et nærmere angitt tidspunkt om to ting skjer,
1. opptjent lønn utbetales.
2. fremtidig lønnskrav sikres ved bankgaranti.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
indianeren

Post by indianeren »

Hva er strafferammen på en skalpering...bare en liten en... :twisted:
Er det formildende hvis man var helt indianer i gjerningsøyeblikket. :shock:

tviler på om de får bankgaranti siden de ikke engang fikk kassakreditten de trengte for lønnsutbetaling.
Spent på hva de sier i morgen.. jeg har presentert situasjonen fra min side, og det gjelder nok for resten som er i samme situasjon.
Det var ikke planlagt å bytte jobb nå, det er situasjonen og utsiktene fremove som har presset meg til å ta action.
Men jeg ønsker ikke ta sjansen på at det årnær seg i løpet av sommeren, når lønn blir så forsinket allerede nå. De andre får gjøre hva de vil..
Lølle

Post by Lølle »

Jeg er helt enig i at du må kunne gå på dagen. Som Baronen sier er det arbeidsplikt og lønnsplikt - hvor mye slakk tror du at du har på arbeidsplikt?
Én ting må du være ryddig på; gjør alt det formelle og gjør det med én gang. Sørg for mekanismene for lønngarantifondet ol. Fagre ord om penger en annen dag kan du ikke ha på maten. 3 mnd oppsigelse kan du glemme ved manglende lønn. Feriepenger er samme selvfølge som lønn. Se etter annen jobb, bedre å gå med avisen enn gratisjobbing.
Lykke til, håper det ordner seg.
Image
Image
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Hvorfor vil du ikke slå dem konkurs? I realiteten er det jo det de er. Dersom de ikke har penger til å utbetale lønninger, så driver de i annen manns regning (din) og det er ulovlig.

Daglig leder er i den situasjonen pliktig til å enten skaffe nødvendig finansiering eller gå til skifteretten med selskapet.

Ditt lønnskrav (inkl. feriepenger) er et skjermet krav som garanteres av staten gjennom lønnsgarantifondet.

Du kan uten videre gå på dagen, men sørg for en skriftlig begrunnet oppsigelse, og kreve pengene utbetalt. Dersom de ikke betaler umiddelbart, så send selskapet til skifteretten.

Dersom det er avtalt en dato for lønnsutbetaling, skal pengene enten utbetales kontant den dagen, eller være tilgjengelig på din konto den dagen. Dersom dissse fristene brytes på denne måten, begår selskapet et grovt brudd på sine plikter, og du er fristilt fra arbeidskontrakten.

Baron: Any comments ?
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Huff så utrolig kjedelig nå som sesongen er i gang og alt. :o Jeg ville hvertfall gjort som de beskriver over her. Men det må vel gå ann å skrive en form for lønningskontrakt, hvor det står at de skal betale ut penger på en dato, og at begge parter skriver under. Blir ikke denne overholdt så går du på dagen. Nå vet ikke jeg om dette er noe papir som holder, men det er det kanskje andre som vet ? :-s
Lølle

Post by Lølle »

Image

Som jeg skulle sagt det selv, bare så mye bedre formulert. :-)
Image
Image
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Gixxerman wrote:Huff så utrolig kjedelig nå som sesongen er i gang og alt. :o Jeg ville hvertfall gjort som de beskriver over her. Men det må vel gå ann å skrive en form for lønningskontrakt, hvor det står at de skal betale ut penger på en dato, og at begge parter skriver under. Blir ikke denne overholdt så går du på dagen. Nå vet ikke jeg om dette er noe papir som holder, men det er det kanskje andre som vet ? :-s
Det papiret har han nok allerede, det kalles arbeidskontrakt. Problemet er jo at denne avtalen ikke respekteres av arbeidsgiver.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
indianeren

Post by indianeren »

Jeg har oversendt kravbrev rekommandert idag. Egentlig burde jeg gjort det etter 6 dager..
Det står klart hva jeg har utestående og frister. Hvis de ikke betaler, så kan dette tas videre.
Uten å først å ha sendt kravbrev står man svakere.. jo tidligere man sender, jo bedre er det.

Etter å ha ventet i 12 dager på lønn tok jeg et par telefoner, og jeg har allerede flere jobbtilbud stående:)
Har dessverre gjennomgående dårlig erfaringer med vestfold bedrifter.. men vi får se hvordan det går denne gangen..:)

Rett før lønnen uteble så var jeg nær å legge inn bud på et hus (med en sidebygning som kunne bli hobbyverksted:) )... det var egentlig litt ydmykende å måtte si ifra meg det pga lønnsituasjonen ...
Huset er heldigvis ikke solgt da.. men det tar jeg ikke sjansen på nå. Med mindre jeg plusslig finner ei berte med litt sans for gamle hus og utfordringer da.. det er ikke lett med kun 1 inntekt..
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

boxer wolf wrote:Hvorfor vil du ikke slå dem konkurs? I realiteten er det jo det de er. Dersom de ikke har penger til å utbetale lønninger, så driver de i annen manns regning (din) og det er ulovlig.

Daglig leder er i den situasjonen pliktig til å enten skaffe nødvendig finansiering eller gå til skifteretten med selskapet.

Ditt lønnskrav (inkl. feriepenger) er et skjermet krav som garanteres av staten gjennom lønnsgarantifondet.

Du kan uten videre gå på dagen, men sørg for en skriftlig begrunnet oppsigelse, og kreve pengene utbetalt. Dersom de ikke betaler umiddelbart, så send selskapet til skifteretten.

Dersom det er avtalt en dato for lønnsutbetaling, skal pengene enten utbetales kontant den dagen, eller være tilgjengelig på din konto den dagen. Dersom dissse fristene brytes på denne måten, begår selskapet et grovt brudd på sine plikter, og du er fristilt fra arbeidskontrakten.

Baron: Any comments ?
I prinsippet enig. Viktig at man gjør sin del formelt riktig likevel. Skriftlige meldinger til arbeidsgiver etc. I en del situasjoner vet man at selskapet vil kunne utbetale med en liten forsinkelse. Og da er det kanskje dårlig strategi å være brutal. Målet må jo være å få sine penger og komme ut av forholdet på en måte som gjør at man ikke har noen riper i lakken, og får gode referanser og attester attpå om mulig.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
indianeren

Post by indianeren »

Helt enig.
Jeg har ikke som mål å sparke beina under på de. Jeg ønsker bare sikre meg selv.
Det kan hende det går bra med en nedskalering og en veldig stor porsjon goodwill fra de resterende ansatte, men den sjansen får den enkelte ta.

Men for meg har de allerede brutt sin lønnsplikt, og jeg har ingen garanti for fremtidige utbetalinger.
De skylder også kontorleie til et eiendomselskap hvor jeg har interesser. De har ikke betalt leie på 3mnd, snart 4.

Var forresten på vindfjelltunet på tirsdag.. mange sykler og flott vær!
indianeren

Post by indianeren »

Vel..
Nå har de lovt noe av lønnen idag... og prøve skaffe garanti på lønn de kommende måneder.
De mente at allt skulle (lissom) løse seg etter et bankmøte idag, sånn at jeg også skal få feriepenger..lissom..:)
Men (selvfølgelig) mener de fremdeles at jeg må gå ut 3mnd hvis jeg sier opp 31/5, fordi de har sjekket med deres advokat osv osv osv..

Nå kan jeg alltids dasse ut deler av perioden.. men jeg skal ut fort som f....
Jeg vil som sagt ingen vondt..og kan sikkert ta noen ekstra dager for å overføre kompetanse.
Dette som en gest og omtanke for kollegaer.. men akkurat ledelsen kan drite og dra...:)
Post Reply