Tikke lyd på tomgang.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
McBartek
MC: Yamaha YZF 600 R
1999

Tikke lyd på tomgang.

Post by McBartek »

For et par dager siden begynte det å komme slike "tikke" lyder fra, muligens motoren. Jeg hører dem bare på rundt 1000 til 1500 omdreininger. Forslag?

Har ikke gjort noen forandringer på sykkelen bortset fra og prøve Shell Vpower bensin og satte på tank trekk. jeg hører dem best på kald motor.
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Tikke lyd på tomgang.

Post by Fidel »

Kaaaan det være ventilene som trenger justering?
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg pratet med en kar som jobber som bilmekaniker, han sir at slik V-power bensin er dødens for flotørene i nyere kjøretøy! og at en bør styre unna.

Angående tikkelydene du hører kan være ventiljustering som må til!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Man pleier å si at tikkelyder er ventilene, mens klakkelyder er rådene. Jeg tipper 2 ting kan gjøre susen her: 1) Oljeskift med filter. Dersom dette ikke hjelper, 2) Ventiljustering.

Men, ventiler trenger mer enn noen dager på å skli ut, slik at jeg kan vanskelig tenke meg at dette kan endre seg i løpet av noen dager (det tar normalt flere tusen kilometer for å endre seg). Prøv med olje og filterskift. Er det lenge siden sist ? Jeg har opplevd slike ting selv med at jeg har syntes det var mye ventillyd. Etter det har jeg skiftet olje, noe som har hjulpet og lyden har forsvunnet. Når motoren er kald er oljen tykk, noe som fører til høyere oljetrykk nærmere tomgang enn på varm motor. Der kan temperaturen ha innvirkning, men dette burde ikke bety mer ventiltikking, men snarere mindre (forutsatt at oljefilteret er rent og pent). Ventiler tikker når de ikke får nok trykk. Dersom du har gammel olje, vil også oljen være tykkere ved lav temp enn en fersk og fin olje (og vil bli fortere tynn på veldig høye temperaturer slik at trykket blir for lavt. Her sier du derimot at tikkingen er mindre på varm motor), noe som betyr at trykket går i været. Det kan tenkes at oljefilteret er tett, noe som fører til tikking når tykk olje skal igjennom filteret slik at ventilene ikke får nok oljetrykk rundt 1500 rpm :-k Nei, jeg setter en knapp på at oljebytte + filter kan gjøre susen :)

Vpower 99 (eller 98 oktan som det egentlig er) har nok ingenting å si her, og du hører nok ikke lyden av tenningsbank. Uansett fungerer 95 oktan like godt på din sykkel, med mindre du har justert tenning. Menmen, prøv å bytte olje og rapporter tilbake. 5W 50 MC-olje burde gjøre susen, og filter koster vel i overkant av hundrelappen, så det er jo bare kosejobb. Jeg sliter med ventiltikking på gamle mercedeser, og der har olje alt å si. :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
McBartek
1999

Post by McBartek »

takk takk... Det var det svaret jeg håpet på.
tHaWuLf wrote:Man pleier å si at tikkelyder er ventilene, mens klakkelyder er rådene. Jeg tipper 2 ting kan gjøre susen her: 1) Oljeskift med filter. Dersom dette ikke hjelper, 2) Ventiljustering.
Jeg hadde 42 000 km service for 8 000 km siden og det var den siste servicen som ble utført. Forige eier sa at de sjekket ventilene, men justerte ikke fordi det ikke var behov. Nå må jeg itilleg si at jeg har kjørt syklen "hardt" siden jeg fikk den, men jeg kommer aldri på "rød sone" på turtelleren. Så det kan nokk slite litt på ventilene. (Ihvertfall når jeg prøver å ta wheelie, uten å få det til :twisted: )hvor sjekker man olje på en sykkel...? Er det ikke sånn pinne sånn som på bilen? :roll:
maelling

Post by maelling »

McBartek wrote:takk takk... Det var det svaret jeg håpet på.
tHaWuLf wrote:Man pleier å si at tikkelyder er ventilene, mens klakkelyder er rådene. Jeg tipper 2 ting kan gjøre susen her: 1) Oljeskift med filter. Dersom dette ikke hjelper, 2) Ventiljustering.
Jeg hadde 42 000 km service for 8 000 km siden og det var den siste servicen som ble utført. Forige eier sa at de sjekket ventilene, men justerte ikke fordi det ikke var behov. Nå må jeg itilleg si at jeg har kjørt syklen "hardt" siden jeg fikk den, men jeg kommer aldri på "rød sone" på turtelleren. Så det kan nokk slite litt på ventilene. (Ihvertfall når jeg prøver å ta wheelie, uten å få det til :twisted: )hvor sjekker man olje på en sykkel...? Er det ikke sånn pinne sånn som på bilen? :roll:
8000 km? Jeg vil foreslå at du bytter olje og filter med det samme. Det er på høy tid :) Det er en liten "vindusluke" på siden av motoren hvor du kan se oljenivået, men det er vel heller at oljen din er gammel og seig etter hvert (og filteret har vel fått samlet opp litt. Dermed er trykket muligens bittelitt lavt på lavt turtall). Det er vel snart tid for ventiljustering, siden det vel er på 24 000 km på din sykkel, og dermed også på 48000 km. Kjører du sykkelen hardt med gammel olje, vil oljen kunne bli for tynn med ved høy oljetemp, slik at det er lurt å skifte litt oftere om du kjører hardt. Skaff deg oljefilter og olje hos din lokale forhandler (evnt biltema mc-olje) og skift i vei. Tipper det gjør susen i første omgang. Ventiljustering er ikke alltid nødvendig. Skift olje og filter først du og se etterpå :)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Keihin

Post by Keihin »

Du har Yamaha; bruk ørepropper ;-) Neida, faktisk ikke bare tull. Spør noen som har skrudd en del på litt eldre Yamaha, så vil de nok bekrefte at de er relativt beryktet for både ventiltikking og diverse andre lyder fra f.eks. dynamoinngrep.

Nå skal ikke jeg lure deg til å kjøre videre med noe som kan havarere i morgen, men har selv erfart at tikking kan komme og gå litt på de motorene jeg har hatt. Ser at du allerede har fått tips om å bytte olje og filter. Gjør det først!

Når det gjelder oljetrykk og slitasje, vil jeg anta du har lettmetall i toppen og direkte mekaniske løftere med shims. Det betyr at ventilklaring blir mindre over tid (tikking vil avta). Såvidt meg bekjent, er ikke hydrauliske løftere vanlig på MC motorer heller, så oljetrykk skal ikke ha noen spesiell innvirkning på tikking slik det blir antydet. Eller hva sier du tHaWuLf? :-)

Tikker det mye, eller er det ett tydelig klikk pr. omdreining på motor forresten? Er lyden tydelig fra toppen av motoren? Bruk et stort skrujern og sett det mot motor og legg øret inntil. Fin måte å lokalisere hvor i motor lyder kommer fra.

Edit: Ser nå at du kanskje har kjørt 8000km uten å sjekke oljenivå? Sjekk nivået før du gjør noe som helst! Tar nok ikke mye feil om jeg sier at oljen din skal byttes hver 6000km, og gammel olje betyr ofte økt forbruk.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
McBartek
1999

Post by McBartek »

du har nok et poeng der. På full tank for jeg som regel kjørt maks 340 km. Men det kan jo og være at jeg itilleg kjører litt hardt. Ser i servicehefte at jeg uansett må ta service nå så det passer bra med den tikkingen. Kanskje det er som "service tikking", samme som det er på biler, bare at på biler så er det som regel en liten indikasjons lampe som lyser opp :)
Keihin

Post by Keihin »

Med økt forbruk mente jeg oljeforbruk ;)

Derfor viktig at du sjekker nivå. Er jo en nivåføler, men den eller pæra kan jo være gåen...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
McBartek
1999

Post by McBartek »

Da har jeg byttet olje og oljefilter. Skrudde opp motoren og sjekket kammene og de så finne ut. Etter det har tikkingen forsvunnet. Forløpig ihvertfall. Mulig det er noe med ventilene, men tar det senere. Da er det ut og kjøre!!!! :)
maelling

Post by maelling »

McBartek wrote:Da har jeg byttet olje og oljefilter. Skrudde opp motoren og sjekket kammene og de så finne ut. Etter det har tikkingen forsvunnet. Forløpig ihvertfall. Mulig det er noe med ventilene, men tar det senere. Da er det ut og kjøre!!!! :)
Olje og filter gjør ofte susen :) Du får sjekke ventilklaringen neste gang :)

Post Reply