Trenger kanskje ikke ringe på denne heller

Prat om tung MC.
Darth MToffy
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Trenger kanskje ikke ringe på denne heller

Post by Darth MToffy »

havregr0t wrote:
Mr.Hoppy wrote:Man kan jo snu om på dette og spørre seg hvorfor man skal tråle et helt område etter sykler når man bare kan gå inn på finn.no, finne en sykkel, gå inn på gulesider og få opp et kart over huset og området, og bare gå og hente den mens eieren er på jobb..
hva angår at det "bare" er en r6 er egentlig bare at det var denne annonsen jeg kom over da jeg kikket. forøvrig er det jo en relativt bra sykkel, og som drivingnirvana skriver, delene er lettomsettelige på en slik type sykkel, siden de ofte kjøres hardt og det er mange av dem på veien.
Hadde verden bare vært så flott at tyver kjørte fra en låst garasje til den andre.

Det er vel muligens ingen annen måte å avgjøre denne diskusjonen på enn ved en liten konkurranse. La oss se hvem som klarer å stjele sykler til en høyest totalverdig i løpet av helga. Du får kun lov til å stjele sykler som ligger ute for salg, mens jeg kun får lov til å ta tilfeldige sykler jeg oppdager i gata.
Tror du er litt ute og sykler her.. Som mange andre har nevnt tidligere er de fleste tyverier av nye sykler godt planlagt og det er vel dokumentert at de som driver med slikt bruker steder som finn.no som grunnlag for hvor de tar turen.

Ingen proffe tyver som labber gatelangs på leting etter en 07 R6 for og si det slik. Spess med tanke på at mange som stjeler slike sykler ikke en gang er fra Norge.. Finn.no gjør jo jobben for dem og de er sikret at akkurat den sykkelen de skal ha er tilgjengelig og kan til og med studere bilder av den i ro og mak før de plukker den opp.

Folk som stjeler en ny sykkel for joy-riding er vel mer eller mindre ett ikke-eksisterende fenomen. Det er visse sykler som er lett omsettelige og attraktive som stjeles gang på gang, noe som også gjennspeiles til en viss grad i forsikringspremien på disse syklene.

Se for deg at du er proff i dette gamet og er ute etter en spesiell sykkel. Tar du beina fatt og går gatelangs eller setter du deg i godstolen og skriver "finn.no" i nettleseren? Finn.no bortimot garanterer at du finner en eller flere sykler som passer ditt behov. Vandring gatelangs er sjeldent like bombesikkert...

Tror nok ditt inntrykk av profesjonaliteten til de som driver med slikt er kraftig undervurdert.
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
havregr0t
MC: Aprilia RST Futura

Post by havregr0t »

Vel. Som jeg skriver i mitt første innlegg i denne tråden. Hvis en tyv er ute etter en spesifikk sykkel. Det kan da være en R6 07 modell eller en MV Agusta for den del. Da er finn og lignende sider sikkert nyttig.

Jeg tror vel derimot at de fleste sykkeltyveri skjer på bakgrunn av hvor enkel sykkelen er og stjele samt hvor mye penger tyven kan tjene på den. Å finne sykler som er enkle å stjele kan ikke finn hjelpe tyven med. Han kan ikke ved å lese en annonse på nettet se om vedkommende har en godt sikret garasje eller ikke. Derimot kan en tyv som søker i gatene enkelt finne ut om sykkelen er lett "stjelelig" eller ikke.

Jeg er ingen ekspert på området og det er meget mulig at store deler av alle sykkeltyveri skjer som spesifikke bestillingsverk. Jeg har derimot mine tvil om det er tilfelle. Isåfall burde sykler som ikke ligger ute på finn mer eller mindre aldri bli stjålet. Med din logikk hvordan kan man da forklare at sykler som ikke ligger på nettet blir stjålet?

Godt mulig det er andre som er litt ute å sykler her også.
Darth MToffy
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Post by Darth MToffy »

havregr0t wrote:Med din logikk hvordan kan man da forklare at sykler som ikke ligger på nettet blir stjålet?
Det er mange triks disse gutta har. "Følg etter noen hjem"-trikset er vel også velbrukt, men uansett så skriver jeg ikke at finn.no er eneste måten det blir funnet sykler på. Det er bare en veldig enkel måte for tyver og finne ut hvor enkelte sykler befinner seg.

Jeg har hørt om flere som advarer mot og kjøre rett hjem hvis du ser at det ligger en polsk varebil rett bak deg f.eks og kjenner folk som har hatt naboer med polske håndverkere på jobb og vips dagen etter er den nye r-sykkelen bort. Mulig litt ensrettet kritisk mot polakker her nå, men det er bare for og underbygge poenget.

Poenget mitt er vel hovedsaklig at disse tyvene har finn.no og f.eks innformanter som hjelper dem med og finne de rette syklene. At en proff sykkeltyv fra øst-europa labber gatelangs i oslo for og finne noe og stjele tror jeg derimot veldig lite på, men selvsagt kan det skje. Jeg tror bare ikke at de er så "uproffe".

PS! "ute og sykler"-kommentaren var vel mest ment som ett ordspill med tanke på kommentarene om og gå gatelangs og stjeling av sykler(med motor vel og merke)... Men som ofte før så er dårlige spøker vanskelige og formidle på internett :-#
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
havregr0t
MC: Aprilia RST Futura

Post by havregr0t »

Greit nok. At det kan skje er det vanskelig å være uenig i. Mine innlegg må vel sees i lys av de innleggene jeg responderer til.

"Når man annonserer med fullt navn og adresse får det være så... Nå har denne typen tyverier pågått i årevis, folk burde ha lært."

"Man blir jo nødt til å plassere sykkelen et annet sted før annonsen legges ut. Og så ta mulige kjøpere dit."

Det er disse jeg mener overreagerer. Ikke det at enhver sykkel som ligger på finn, db og andre steder er sikret mot tyveri. Det er tross alt ikke engang sikkert at tyven visste at sykkelen lå ute for salg.
wind_up_bird
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)

Post by wind_up_bird »

havregr0t wrote:Det er tross alt ikke engang sikkert at tyven visste at sykkelen lå ute for salg.
Ingenting er sikkert, men når en sykkel blir stjålet kun få timer etter at den er lagt ut for salg, så tør jeg påstå at sannsynligheten for at det er tilfelle er ganske høy.
Post Reply