17. Mai og Norge har bursdag, men...........

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
748R
MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory

17. Mai og Norge har bursdag, men...........

Post by 748R »

hvor gammel blir Norge imorgen?
xxx
O_o

Re: 17. Mai og Norge har bursdag, men...........

Post by O_o »

Tenker du på grunnlovsdagen? Den har vi jo hatt siden 1814 -> 2008= 194 år. ;-)
Eller siden Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike for noen hundre år siden?
Relax

Post by Relax »

Men på en måte ble vi ikke noe særlig før i 1905......... fram tilda var Norge bare en "Husmannsplass" for andre.......
748R
MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory

Post by 748R »

Definisjonen av når vi skal telle fra får noen andre ta seg av vil egentlig bare ha ett tall og forholde meg til jeg :D
xxx
O_o

Post by O_o »

Det er jo grunnloven vi feirer, så hvis 17. mai er Norges bursdag er landet 194år, men det har jo eksistert mye lengre enn det (ca 1000år som samlet rike).
Relax

Post by Relax »

O_o wrote:Det er jo grunnloven vi feirer, så hvis 17. mai er Norges bursdag er landet 194år, men det har jo eksistert mye lengre enn det (ca 1000år som samlet rike).

Jeg er litt uviss på hvor samlet vi var for 500 eller 1000 år siden......En sama langt der oppe...eller en fisker på den "ytterste nøkne ø "eller en bonde langt inn i granskauen ....... jeg er ikke sikker på hvor mye de visste om hverandre,,hvor mye de følte seg "samlet i et rike"
Et laaaaaaaaaaaaaaaaaaangt land med noen tusen folk???? Hvor samlet var man?
Marte
MC: MC-løs :(

Post by Marte »

For tusen år siden var jo vikinghøvdingene og kongene ganske aktiv i å samle Norge til ett rike med bare en konge, og de hadde veldig mye med samer, folk inni skogen og randome fiskere å gjøre. Mye på grunn av handel og skatteinnkreving osv..
- Bare Marte -
O_o

Post by O_o »

Relax wrote:
O_o wrote:Det er jo grunnloven vi feirer, så hvis 17. mai er Norges bursdag er landet 194år, men det har jo eksistert mye lengre enn det (ca 1000år som samlet rike <<her skulle spørsmåltegnet være>>).
Jeg er litt uviss på hvor samlet vi var for 500 eller 1000 år siden......En sama langt der oppe...eller en fisker på den "ytterste nøkne ø "eller en bonde langt inn i granskauen ....... jeg er ikke sikker på hvor mye de visste om hverandre,,hvor mye de følte seg "samlet i et rike"
Et laaaaaaaaaaaaaaaaaaangt land med noen tusen folk???? Hvor samlet var man?
Tja, skal ikke krangle på det akkurat, det stod et spørsmålstegn der først, men det klarte jeg å rote bort. :)
Uansett, fra wikipedia (en noe usikker kilde riktignok):
I vikingtiden fra det 8. århundre til det 11. århundre ble områdene som nå utgjør Norge, gradvis lagt under en kongemakt. Kong Harald Hårfagre underla seg de sør-vestlige delene av Norge ved slaget i Hafrsfjord omkring 880, og etablerte sitt kongesete på Avaldsnes på Karmøy. Østlandet kom under kontroll av kongemakten på midten av 1000-tallet, mens ladejarlætten som hadde herredømme i det nordlige Norge døde ut på samme tid.
O_o

Post by O_o »

Marte wrote:Mye på grunn av handel og skatteinnkreving osv..
Akkurat det har de alltid vært gode på! :smt017
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

For min del er det grunnloven jeg feirer i dag. Norge som selvstendig nasjon er verre å tidbestemme. Så det blir noe jeg bare konstaterer.

Da vi fikk grunnloven vår i 1814 var den virkelig noe vi kunne være stolte av. Den markerte en nasjonal stolthet. Men den markerte også en fremsynthet i mangt. Særlig i forhold til menneskerettigheter.

Nå har vi fortsatt den samme grunnloven. Den er nå antikvarisk. Den holder ikke for tidens tann. Vi er kvitt jøde- og jesuittforbudet. Vi har fått parlamentarismen. Men om vi skulle hatt en grunnlov i dag som var fremsynt, eller i dt minste up-to-date, så er det mye vi måtte tatt stilling til. Statskirken? Overnasjonale organisasjoner? Krigens rett? Kongemakten? Osv. Men 17. mai er vel ikke dagen for denne debatten.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

For meg er det en vanlig arbeidsdag med god takst og pent kledde passasjerer. :D

:mrgreen:

Ps!
Gratulerer med dagen alle sammen. :smt041
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Post Reply