Radiatorviften virker ikke.. kjøre uten?
Radiatorviften virker ikke.. kjøre uten?
Jeg var nedom et verksted i dag og byttet dekke. jeg har også lagt merke til at viften på radiatoren ikke har gått noe siden jeg kjøpte sykkelen.
der spurte jeg om viften, og de testen den og fant ut at termometerrelet var gåent... så jeg må bytte den.
Jeg skal ha sykkelen inn på service 18000km. og har bestilt både time og den delen jeg trenger for at radiatorviften skal gå.
problemet er at det er lenge til...
jeg har sett tempen være alt fra 70 - 108... går det greit å kjøre uten?
hvor mye skal temperaturen være før det begynner å bli risiko?
der spurte jeg om viften, og de testen den og fant ut at termometerrelet var gåent... så jeg må bytte den.
Jeg skal ha sykkelen inn på service 18000km. og har bestilt både time og den delen jeg trenger for at radiatorviften skal gå.
problemet er at det er lenge til...
jeg har sett tempen være alt fra 70 - 108... går det greit å kjøre uten?
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Re: Radiatorviften virker ikke.. kjøre uten?
Radiatorviften på min slår inn på 107-108 grader, så det virker ikke som det er et kjempefarlig..
Det releet burde du uansett klare å bytte selv regner jeg med. Sjekk brukerhåndbok eller mulig noen her har tips til deg..
Det releet burde du uansett klare å bytte selv regner jeg med. Sjekk brukerhåndbok eller mulig noen her har tips til deg..
Er mange sykler som ikke har radiatorvifte originalt. 107-108 grader høres veldig høyt ut for meg, men kan godt være at sykkelen din er laget for å tåle det. Bare unngå at motoren går mens du står stille så går det nok bra.
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Har ikke hørt den har slått inn så mange ganger, men en gang jeg sto stille mens motoren gikk hørte jeg den slo inn på 107-108, så regner da med at det går greit?
Det er jo over kokepunktet (på vann iallefall, er sikkert høyere på kjøleveske), men hvis det er trykk på kjølesystemet så burde det jo være mulig at den ikke koker så lett?
Det er jo over kokepunktet (på vann iallefall, er sikkert høyere på kjøleveske), men hvis det er trykk på kjølesystemet så burde det jo være mulig at den ikke koker så lett?
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Så lenge du har følger med på temperaturmåleren (og stopper hvis den blir for høy) så bør det gå greit.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Vifta på min gamle honda vfr 800 starta ikke før tempen var oppe i 110-112 grader. Så lenge den godt med luft og ikke den står lenge stille og mye bykjøring så går dette helt fint!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Vann under trykk blir vel ca 120 grader før det koker, så ville ikke hatt den så mye over 100 grader isåfall. Men så lenge sykkelen er i bevegelse og får kjøling, bør det ikke bli noe problem. Sjekk ofte at det er vann i tanken. Unngå kø og tomgangskjøring, så bør det gå bra!s1lVa wrote:jeg har sett tempen være alt fra 70 - 108... går det greit å kjøre uten?
Tar ikke på meg ansvar dersom det IKKE går bra...

Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
den kicker inn på 108 faktisk... så jeg fikk bekreftet at den virker... er det virkelig så mye?
På min går vifta på ved 102 grader. Hadde prob med lekkasje av kjølevæske ifjor høst, og fylte på, men det hadde blitt luft i systemet, så det ble kuk i kanonen =] Vifta gikk ikke på, og jeg kom opp i 122 grader og da begynte det å blinke i tallene i displayet. Da tror jeg det var greit å gi seg gitt hehe. 107-108 grader går fint, men kommer du opp i den tempen jeg var så bør du stoppe snarest.
Vifta er ikke så stor, men den hjelper faktisk mye mer enn man tror.
Meeen, nå hadde jo jeg et litt annet problem, så tviler på at du kommer opp i den tempen jeg hadde. Ville uansett fulgt nøye med på tempen.
Vifta er ikke så stor, men den hjelper faktisk mye mer enn man tror.
Meeen, nå hadde jo jeg et litt annet problem, så tviler på at du kommer opp i den tempen jeg hadde. Ville uansett fulgt nøye med på tempen.
ikke no' prob å komme over 120 grader. HAdde samme prb på min zx7r. Kokte over flere ganger. Ikke å anbefale. Styr som sagt unna bykjøring, ev koble inn en manuell bryter til delene kommer.
Jepp. Ifølge min manual skal den slå inn på 105 +/- 3 grader, og slå seg av igjen ved 98. Er nok ikke mye ulikt på din.s1lVa wrote:den kicker inn på 108 faktisk... så jeg fikk bekreftet at den virker... er det virkelig så mye?
takk
da kan jeg sove godt 

- boxer wolf
Men jeg tror jeg ville være forsiktig med bykjøring på varme dager.

Si det du mener, og men det du sier.
så lenge du har fått bekreftet at vifta fungerer så er det ikke noe å bekymre seg for når det kommer til bykjøring!
Ikke uten at motoren faktisk blir så varm at vifta ikke klarer å kjøle den! Stiger den over 115 grader skal du ikke presse så mye mere. Da er det greit å komme seg opp i høyere hastighet, eller la motoren kjøle seg ned ved å skru den av.
Mvh
-Thomas-
Ikke uten at motoren faktisk blir så varm at vifta ikke klarer å kjøle den! Stiger den over 115 grader skal du ikke presse så mye mere. Da er det greit å komme seg opp i høyere hastighet, eller la motoren kjøle seg ned ved å skru den av.
Mvh
-Thomas-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
skal ha den på service... har bestilt den nye delen, men nå som jeg vet den virker trenger jeg strengt tatt ikke å bytte den...
jeg kan jo f.eks sørge for at de bestiller en bryter som slår inn på 103 da... i stedet for 108, men ikke vet jeg om det er så nødvendig.
jeg kan jo f.eks sørge for at de bestiller en bryter som slår inn på 103 da... i stedet for 108, men ikke vet jeg om det er så nødvendig.