Valg av "steering damper"...

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Gixxer
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Valg av "steering damper"...

Post by Gixxer »

LordShaft wrote:
Babelfisken wrote:
ErlingSG wrote:Å fy faen så ekkelt det må være. Jeg skal i allefall ha meg styredemper når jeg får skaffa meg skikkelig sykkel :lol:
Med skikkelig sykkel trenger man da ikke styredemper? Det er jo bare for å rette på designsvakheter og førerfeil.
Tar dette med en god klype ironi ;-)
Er faktisk helt på linje med Babelfisken. Styredempere bare kamuflerer problemene, og gjør egentlig sykkelen til en dårligere motorsykkel. I min verden er det mye mere logisk å løse problemet (førerfeil eller feil på motorsykkelen) enn å bare dekke over det med en styredemper.
Jeg har faktisk en øhlinsdemper på banesykkelen min. Eneste grunnen til at den står der er at den var montert da jeg kjøpte sykkelen. Men det er ingen behov for den, derfor står den også på det minste hakket.
Get your knee down and prey!
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

Gixxer wrote: Er faktisk helt på linje med Babelfisken. Styredempere bare kamuflerer problemene, og gjør egentlig sykkelen til en dårligere motorsykkel. I min verden er det mye mere logisk å løse problemet (førerfeil eller feil på motorsykkelen) enn å bare dekke over det med en styredemper.
Jeg har faktisk en øhlinsdemper på banesykkelen min. Eneste grunnen til at den står der er at den var montert da jeg kjøpte sykkelen. Men det er ingen behov for den, derfor står den også på det minste hakket.
da kan du like godt fjerne den og tjene noen tusen...
1.3.1.2
Keihin

Post by Keihin »

Gixxer wrote: Er faktisk helt på linje med Babelfisken. Styredempere bare kamuflerer problemene, og gjør egentlig sykkelen til en dårligere motorsykkel. I min verden er det mye mere logisk å løse problemet (førerfeil eller feil på motorsykkelen) enn å bare dekke over det med en styredemper.
Resonnerer vi ut fra dette så kan vi altså konkludere med ett av følgende:
1. Alle motorsykkelprodusenter har gitt opp å designe MC, og derfor montert styredemper originalt.
2. De fleste kunder kan ikke kjøre sykkel, så de som "kan kjøre" får demontere den originalmonterte demperen.

Vet ikke om jeg er helt overbevist ;-)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Keihin wrote:
1. Alle motorsykkelprodusenter har gitt opp å designe MC, og derfor montert styredemper originalt.
2. De fleste kunder kan ikke kjøre sykkel, så de som "kan kjøre" får demontere den originalmonterte demperen.

Ikke helt den hele og fulle sannhet det vel. For det første er det fortsatt de ferreste modeller som leveres med styredemper. For det andre er det liten tvil om at dette har blitt et "må ha" punkt på R-syklene for produsentene etter at Honda startet med sin automatisk justerbare rotasjonsdemper. Jeg anbefaler ingen å fjerne disse, men mener fortsatt at det stort sett er å kaste pengene ut av vunduet å ettermontere. Når det er sagt, jeg har to styredempere som en gang var i bruk et sted i garasjen. :)
Gixxer
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Keihin wrote:

Heldigvis er verden litt mer nyansert, og inneholder langt flere alternativer enn det du gir uttrykk for. Styredemper har faktisk en funksjon, men i de feleste tilfeller er denne funksjon den samme som for feks oppnedgaffel, radialbremser, bølgebremseskiver, eksos i hekken, karbonfiberpaneler ol, mao å selge motorsykler. Ser en på de styredemperne som var ett must have på syklene som kom for 7-8 år siden så har de heller ikke mye demping å snakke om. Det har vært en trend i retning av at fabrikkene nå leverer sykler med lettere styrelager, og kompenserer med å montere styredemper. Da går det nesten opp i opp. Men det er ikke noe argument for å montere styredemper på sykler som ikke har det orginalt. For da får man bare dobbelt opp.
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Hvis sykkelen er lett og løs på styret,ser jeg ikke noe grunn til ikke å montere demper.
Har hatt dette på de fleste syklene mine de siste årene,og er godt fornøyd
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Gixxer
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

I såfall ville jeg heller gått for en slureclutch. Den er like borkastet som en styredemper, men har ingen av ulempene.
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

samma f*** om hvem som vil ha demper eller ikke... dette emnet handler ikke om det... JEG ville ha demper, og JEG mener at det er bra for MEG og nok om det! :)

Var i garasjen og satte på den nye demperen idag og jeg slet noe jævlig med å finne skiftenøkkel i størrelse 34!! trenger det for å ta den store mutteren på midten... tok en stor justerbar tang og brukte litt kartong for å skru av/på mutterne uten å skade dem...

Men jeg må nok til biltema i morra og kjøpe en STOOOR skiftenøkkel for å skru til litt mere... vil ikke skade mutteren med tanga... :)
1.3.1.2
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Gixxer wrote:I såfall ville jeg heller gått for en slureclutch. Den er like borkastet som en styredemper, men har ingen av ulempene.
Nuvel, nå tråkker du på føtter her :lol: Slureclutch er én av de tingene jeg anser som money well spent. Såklart, kjører man bare kosekjøring på gata er det bortkasta, men selv jeg med min veldig lille baneerfaring, fant ut at slureclutch var noe jeg savnet. Låste hjul før hver sving når tempoet begynte å ta seg opp. Klarte fint å kontrollere det, men kunne fint vært uten :) Skjedde spesielt før svinger der første gir var det beste valget, og jeg liker å ha riktig gir FØR jeg går inn i svingen, derfor ble det som det ble.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Motorbrems :roll:.

Jeg er nokså sikker på at jeg leste i en artikkel i MC-avisa at Espen fra Esp1-tech annbefalte styredemper på det varmeste, også til gatesykler. Hvis han sier at det er vits i, så tror jeg på ham.
Gixxer
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Jeg vet hvertfall at hvis jeg skulle gått til innkjøp av styredemper så måtte det være ett eller annet problem som jeg ville bøte på med nettopp en sånn demper. Å kjøpe bare fordi andre har det eller fordi andre synes styredemper er bra, holder ikke for meg.

Slureclutch. Har det faktisk på 2 av syklene mine. Både gatesykkelen og banesykkelen. Så vidt jeg vet har den funksjonen aldri vært i bruk på noen av dem. Dumper en clutchen uten å gi litt motgass så får en ustabilitet i sykkelen uansett om en har slureclutch eller ikke, derfor er det helt nødvendig å gi en liten blip på gassen først. Og når en først gjør det, hva skal en da med slureclutch?
Kjører ikke mye på bane jeg heller, derfor går det ikke så fort unna. De få gangene jeg har vært på Rudskogen har det ikke gått fortere enn 1:04-runder. Da var det hvertfall ikke antydning til hjullås Hvor fort kjører du der Gixxerman, siden du trenger slik clutch?
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Er forsjell på at mannen i gata sier at styredemper er bra for deg, og at Espen fra Esp1tech sier det. Han er vel, såvidt jeg vet, Norges ledende ekspert på fjæring?

Nå er det selvsagt mulig at han bare er ute etter å selge flere styredempere, men jeg velger å tro på han.

Hva hvis man har en sykkel med lav vekt, som har en tendens til å bli enda lettere på fronten under pådrag, og man ofte kjører på steder der asfalten er ujevn. Vil man da klare seg så lenge styrelager, fjæring osv. er perfekt innstilt, eller trenger man en styredemper også?
Keihin

Post by Keihin »

xadox wrote: Var i garasjen og satte på den nye demperen idag og jeg slet noe jævlig med å finne skiftenøkkel i størrelse 34!! trenger det for å ta den store mutteren på midten... tok en stor justerbar tang og brukte litt kartong for å skru av/på mutterne uten å skade dem...

Men jeg må nok til biltema i morra og kjøpe en STOOOR skiftenøkkel for å skru til litt mere... vil ikke skade mutteren med tanga... :)
Skiftenøkkel?! Er det ikke en eller annen lov mot å bruke sånt? Ihvertfall på MC [-X

Kjøp for guds skyld en pipe... Skiftenøkler bør låses inn i kjelleren og kun tas ut i nødstilfeller ;-)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxer
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Har ved flere anledninger benyttet Esp1tech's ekspertise, og må bare si meg enig i at han er norgesmester i hjuloppheng. Men jeg har faktisk ikke hørt at han kategorisk anbefaler styredemper. Men kan tenke meg at han anbefaler styredemper for å løse enkelte problemer. Kan ikke du legge ut artikkelen her?

Om en sykkel stusser og går opp på bakhjulet over ujevnheter så er ikke det noe problem. Det er bare å la vær å legge vekt på styrepinnene det. Så lenge en ikke driver og dytter på styret i tide og utide så vil ikke slik gassing over dumper skape vansker.
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Jeg liker både slureclutch og styredemper, og har hatt nytte av begge delene.
Faksisk har jeg hatt god hjelp av slureclutchen på veien, med hard kjøring inn i svinger. De fleste som kjører R-sykler har sikkert opplevd bakhjulsskrens på vei inn i en sving etter kraftig nedgearing og litt for høy fart..
I alle fall er jeg glad for alle tekniske nyvinninger som gjør kjørineg enklere for meg (Har feks. abs-bremser på den ene sykkelen min) .
Den elektroniske styredemperen som var på min forrige gixxer (k7 1000) ,var konge :D
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Post Reply