olje mengde i gaffel (VFR800)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Viffer

olje mengde i gaffel (VFR800)

Post by Viffer »

Har akkurat byttet simringer på gaffelen min, forøvrig gjort på autorisert verksted. Jeg er godt vant med å skru så gjør det aller
meste selv, forruten demontering av gaffel for bytte av simringer.
Jeg fikke igjen demperene idag og det merkelige er at disse føles unormalt myke ut i forhold til da jeg tok disse ut.

Er det samme prosedyre på denne typen sykkel som jeg er vant med ifra andre hvis jeg skal sjekke/etterfylle olje nivået?
Opp med top cap ut med fjøra klem demperen i bånn og mål høyde? Er slik jeg gjorde på forrige sykkel, er ikke sikker på om dette
kan gjøres på denne.

En annen kanskje enklere sak derssom mulig ettersom de antagelig er for myke er at jeg monterer demperene tar en tur, er de for myke så etterfyller jeg 1cc og
arbeider meg opp til de føles bra. Vet ikke om dette er særlig lurt eller praktisk å gjøre. Har som sagt aldri åpnet disse demperene.
StenR

Re: olje mengde i gaffel (VFR800)

Post by StenR »

Kan finne det ut for deg i kveld. Har ikke manualen på denne pc'n. Mener faktisk å huske at de ikke opererte med mm fra topp i den originale manualen, kun en mengde. Kanskje Haynes har oppgitt i mm (?). Har ikke Haynes selv.

Ellers er det ikke noe spesielt med disse demperne. Til å være VFR-mekk, så er det faktisk noe av det enklere man kan gjøre. (Har aldri vært borti mer tungskrudd sykkel).
StenR

Post by StenR »

457+-2.5 ccm (457ml +- 2.5ml) er verdien som er oppgitt i manualen. Det sto faktisk i mm også. Avstanden til oljespeilet skal være 130mm. Ikke så lett å gjøre denne målingen uten å ta av gaflene da. Vet du hvilken viskositet de fylte på?
Viffer

Post by Viffer »

StenR wrote:457+-2.5 ccm (457ml +- 2.5ml) er verdien som er oppgitt i manualen. Det sto faktisk i mm også. Avstanden til oljespeilet skal være 130mm. Ikke så lett å gjøre denne målingen uten å ta av gaflene da. Vet du hvilken viskositet de fylte på?
Har ikke satt i gaflene ennå, forsøkt å sjekke viskositet selv, så har avventet med montering intill jeg finner det ut. Men nå får jeg tid til å sjekke nivå, før jeg monterer dem.
Takker for info StenR.
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Der er en egen tråd øverst på sida over manualar og der fann eg denne:

Honda VFR800 Interceptor VTEC 02 Service Manual ENG http://www.megaupload.com/?d=NK0R72OB
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Post Reply