Yamaha FZ 750 - startproblemer

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Cheron
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell

Yamaha FZ 750 - startproblemer

Post by Cheron »

Jeg trenger litt hjelp til feilsøking da jeg har solgt sykkelen i går, og det viser seg at den har startproblemer.

Jeg parkerte den på vinterlagring i oktober i fjor og er tatt ut på veien i går. Den starta fint til å begynne med, men nå starter den ikke etter vi har fått start på den. Den starter deriomt tvert om vi triller den i gang. Starteren går rundt når vi prøver å starte den, men den tenner ikke. Idet øyeblikket vi slipper startknappen så starter den "nesten" på "returen".

Plugger er bestilt nye - kan det være dette? Pluggene er ikke nye, er vel 1-2 år gamle

Startrele? - Kan det være den? Hvor sitter i såfall den?

Start-motor? - eller er det denne som begynner å bli dårlig?

Batteri? - Kan det være batteriet som begynner å bli dårlig? Det er fra 2005. Kan det være at det gir for lite spenning i startøyeblikket?

Takker for alle innspill så jeg får rettet opp feilen og kjøper blir fornøyd. Har lite lyst å ta sykkelen tilbake :(
inunf
MC: Ymse

Re: Yamaha FZ 750 - startproblemer

Post by inunf »

Ble batteriet vedlikeholdsladet i vinter? Hvordan er spenningen på det?
Cheron

Post by Cheron »

inunf wrote:Ble batteriet vedlikeholdsladet i vinter? Hvordan er spenningen på det?
Ble ladet en gang i vinter. Og ladet det på nytt for 2 dager siden. Fikk ikke målt spenningen da voltmeteren var tom for strøm! :( Så er usikkert hva spenningen er, men sykkelen starta tvert med oppladet batteri..
inunf

Post by inunf »

Mulig at batteriet er ødelagt, slik at det ikke holder på spenningen? Hvaslags lader brukte du? Var det en lader spesielt beregnet på motorsykkalbatterier?
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Her får ikke motoren tenning når statreren går. Er det nok strøm til og svive starteren greit, er det mer enn nok til tenning. Ville sjekket koblinger til spole , og ev. prøvd og bytte startrele
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Cheron

Post by Cheron »

PerTore wrote:Her får ikke motoren tenning når statreren går. Er det nok strøm til og svive starteren greit, er det mer enn nok til tenning. Ville sjekket koblinger til spole , og ev. prøvd og bytte startrele
Det som er så rart er at den starter av og til... Startrelet består av 2x30 amp sikringer på denne sykkelen så jeg, og begge var i orden..
Cheron

Post by Cheron »

inunf wrote:Mulig at batteriet er ødelagt, slik at det ikke holder på spenningen? Hvaslags lader brukte du? Var det en lader spesielt beregnet på motorsykkalbatterier?
Brukte billader på lav spenning. Er visstnok beregnet til både bil og sykkel denne laderen. Var en dyr faen... Så?
inunf

Post by inunf »

Såvidt jeg kan se (elektronikk er ikke noe jeg er kjempeflink med) så kan du konkludere med følgende:

Starteren går når du trykker på knappen - startrelèet virker og starteren virker. Jeg kan ikke forestille meg at et nytt relè vil gjøre noe fra eller til.
Sykkelen starter når du triller den i gang - alt i tenningen virker.

Kanskje spenningen ikke er kraftig nok til å drive både starteren og tenningen samtidig? Jeg vet ikke om dette er mulig, men kan jo være. Hvis den starter med fulladet batteri så er det relatert til batterispenningen på et vis :-k.

Kan være at laderen er for kraftig og har sprengt batteriet ditt, men da er det rart at starteren går :?.
Cheron

Post by Cheron »

inunf wrote: Kanskje spenningen ikke er kraftig nok til å drive både starteren og tenningen samtidig? Jeg vet ikke om dette er mulig, men kan jo være. Hvis den starter med fulladet batteri så er det relatert til batterispenningen på et vis :-k.

Kan være at laderen er for kraftig og har sprengt batteriet ditt, men da er det rart at starteren går :?.
Er akkurat dette jeg ikke skjønner selv, og tenker i samme bane. Var innom Speed i Sandefjord og hørte med en mekanikker; lad opp batteriet, bytt plugger og prøv dette først. Var svaret jeg fikk.... Så får vi se da... Ender vel med at jeg må handle nytt batteri også til ny eier.......
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Starter den om du har starthjelp fra et annet batteri? F.eks bilbatteri?
I såfall er det batteriet ditt som er fucket opp..frosset i stykker i vinter?
Starter den på starteren rett etter at du har stoppet sykkelen etter å ha kjørt en stund?

Har du multimeter? Mål spenning ved før start og ved start, hvor mye strøm er det før du prøver og hvor mye mens du prøver?
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Er det strøm nok på batteriet til og svive starteren greit rundt, er det strøm nok til tenning. Så enkelt er det. Strøm fungerer ikke slik at den "blir prioritert" til starter.Sviver starteren tregt er det en annen dans. Da får ikke tenningsanlegget nok spenning til og starte den. Dette sjekker du ved og kople et voltmeter på batteriet og kjøre startmotoren. Bør være over 9V.

Men det høres ut som strømmen til tenningsalegget blir kuttet på en eller annen måte når startmotor går. Vet ikke åssen dette er koplet på FZ'en, men går det via rele/startrele, ville jeg sjekket dette. eller at tenningssystemet på en eller måte får jord når startmotor går. Du sier at motor starter lett og går greit når du triller igang? Kom problemet "over natta"? Da tviler jeg egentlig på at det ligger noe feil i plugger etc.

Men jeg skal være den første som spiser orda min hvis jeg tar feil.

Lykke til, og si ifra åssen det har gått..
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Nei, så enkelt er det ikke. Er det lav spenning på batteriet kan starteren gå rundt, men tenninga får ikke nok spenning. Bytt batteri så er nok dette løst. Dette er vel ganske godt kjent på mc. Tenningsmodul må ha en viss voltmengde for å funke, starteren kan gå rundt for det så lenge spenningen ikke blir altfor lav. Tipper den starter som den skal med startkabler.
hsimpson
MC: YZF R6 Blå/hvit

Post by hsimpson »

Sjekk om du i det hele tatt får gnist på tennpluggen og ta det derfra.
Starteren trenger mye mer strøm enn tenningsanlegget, så om starteren går rundt så har du nok spenning til andre forbrukerer også
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Cheron

Post by Cheron »

lassie wrote:Nei, så enkelt er det ikke. Er det lav spenning på batteriet kan starteren gå rundt, men tenninga får ikke nok spenning. Bytt batteri så er nok dette løst. Dette er vel ganske godt kjent på mc. Tenningsmodul må ha en viss voltmengde for å funke, starteren kan gå rundt for det så lenge spenningen ikke blir altfor lav. Tipper den starter som den skal med startkabler.
Starter som ett skudd med startkabler ja.

Men nå har vi funnet feilen, eller ihvertfall fått den til å starte!

Vi skrudde ut en plugg, og skrudde den inn igjen, etter det har den ikke vært antydning til startproblemer!!!

Skjønn det den som kan, jeg skjønner det ikke :(

Men bra for meg, og bra for nye eier..... :)
hsimpson
MC: YZF R6 Blå/hvit

Post by hsimpson »

Så flott du fikk start på den :D

Fikk du grei pris for biken? Så jo ganske fin ut på bilder i hvertfall
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Post Reply