Olje og tikking av ventiler

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Eg byttet olje på min r6 2000 mod for noen dager siden.
Etter få mil syntes eg at den lagde mere lyder enn vanlig og idag spurte min far meg om den tikket på ventilene så synsingen min ser ut til å være rett :(

Oljen eg fyllte på var valvoline full syntetisk, kjøpt hos suzuki forhandler i bergen som påstod det var en god olje og de brukte denne selv på sine sykkler.

Er det mulig at denne oljen er for tynn for min motor?
Noen som har noen formeninger?

Hva olje bruker dere på r-syklene deres?

Trenger hjelp av noen kloke hoder her inne ;-)

Sykkelen er forøvrig gått 23 000 .

Takk
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by maelling »

speedy gonzales 2 wrote:Eg byttet olje på min r6 2000 mod for noen dager siden.
Etter få mil syntes eg at den lagde mere lyder enn vanlig og idag spurte min far meg om den tikket på ventilene så synsingen min ser ut til å være rett :(

Oljen eg fyllte på var valvoline full syntetisk, kjøpt hos suzuki forhandler i bergen som påstod det var en god olje og de brukte denne selv på sine sykkler.

Er det mulig at denne oljen er for tynn for min motor?
Noen som har noen formeninger?

Hva olje bruker dere på r-syklene deres?

Trenger hjelp av noen kloke hoder her inne ;-)

Sykkelen er forøvrig gått 23 000 .

Takk
Oljen burde i utgangspunktet være fin, dvs, ser ingen grunn til at den ikke skulle være god. Jeg har aldri brukt den oljen selv, men det er et velkjent merke. Du byttet filter samtidig, så filteret er ikke tett ? Tror ikke sykkelen skulle trenger noen spesiell olje som er tykkere enn noe annet, og den har heller ikke gått langt. Hos meg pleier ventillyder snarere å gå ned etter oljebytte. Pussig tilfelle dette her :-k
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Byttet alt ja.

Synst dette er meget rart eg også.
Slik som sykkelen ser ut og hvordan tidlegere eier var, så tror eg på han når han sa at sykkelen var blitt behandlet fint.

Eg kjører litt høyt på turtall av og til men aldrig oppunder sperren og aldrig over lengre tid.
Venter alltid til motoren er god og varm før eg gir fjøla så synst dette er veldig rart.

Men er det mulig at ventilene er fucked allerede etter 23 000 ?
Har lite lyst å sette den inn for sommeren no som det er så fint vær :(
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by maelling »

speedy gonzales 2 wrote:Byttet alt ja.

Synst dette er meget rart eg også.
Slik som sykkelen ser ut og hvordan tidlegere eier var, så tror eg på han når han sa at sykkelen var blitt behandlet fint.

Eg kjører litt høyt på turtall av og til men aldrig oppunder sperren og aldrig over lengre tid.
Venter alltid til motoren er god og varm før eg gir fjøla så synst dette er veldig rart.

Men er det mulig at ventilene er fucked allerede etter 23 000 ?
Har lite lyst å sette den inn for sommeren no som det er så fint vær :(
Ventilene burde vel ikke være fucked, men ventiljustering er vel først på 50 000 km eller noe sånt på R1/R6, eller et visst antall år. Kan være at den rett og slett ikke liker oljen, og at du kanskje bør prøve en annen olje. Er oljen for tynn blir trykket lavere og smøreevnen svakere, men det høres veldig rart ut. Skjer dette her uansett turtall og uansett temperatur? Ventillydene burde være minst når motoroljen er kald, siden trykket da er høyere. Når motoren er varm burde kanskje lydene være der mer. Har du merket noe der ? Dersom det ikke varierer i det hele tatt ville jeg kanskje sett rundt etter en annen olje. Hvorvidt ventilene er riktige har noe med drag, og går sykkelen like bra som før, er de i allefall ikke fullstendig galt innstilt. Prøv en annen olje først, og se så på om det kan være noe surr med ventilene dine. At det skulle være noe rart med ventilene dine ville også være et pussig sammentreff siden du byttet olje. Pussig :-k Skulle det endre seg med en annen olje, får vi merke oss denne oljen som kanskje ikke fungerer så bra på Yamaha
Last edited by maelling on 23 May 2008 21:34, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Gixxerman »

Selvom Yamaha reklamerer med 40.000km så er ikke det der uvanlig. Zuki sier hver 24.000, og da snakker vi om sjekk. På 750'n jeg hadde sist begynte tikkingen akkurat på 23.000. På den jeg har nå har den gått 38.000 uten en lyd(sjekket den for sikkerhetsskyld på 32.000km men trengtes ingen justering). Og det er sjekk på 24.000 på denne også. Det varierer etter hva jeg har hørt, og jeg tror ikke Yamaha har noen superteknologi bare at de er litt mer slakke på intervallene der.
Jeg tror ikke oljen i seg selv har ført til dette. Jeg ville sjekket opp dette. Er ikke veldig farlig nå, men forsvinner lyden... hehe Yatzi ;-)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Ja får prøve en annen olje, men de koster jo skjorten:)

Angående temp og lyden så er eg ikkje sikker. skal sjekke imorgen når den er kald, men etter at den har oppnådd normal driftstemperatur (80) så høres det ut som om at den er konstant. Hører den godt når eg cruiser rundt 4000 omdreininger og når eg løser clutchen.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Gixxerman wrote:Selvom Yamaha reklamerer med 40.000km så er ikke det der uvanlig. Zuki sier hver 24.000, og da snakker vi om sjekk. På 750'n jeg hadde sist begynte tikkingen akkurat på 23.000. På den jeg har nå har den gått 38.000 uten en lyd(sjekket den for sikkerhetsskyld på 32.000km men trengtes ingen justering). Og det er sjekk på 24.000 på denne også. Det varierer etter hva jeg har hørt, og jeg tror ikke Yamaha har noen superteknologi bare at de er litt mer slakke på intervallene der.
Jeg tror ikke oljen i seg selv har ført til dette. Jeg ville sjekket opp dette. Er ikke veldig farlig nå, men forsvinner lyden... hehe Yatzi ;-)
Meget mulig.
Sjekket i instruksjonsboken og den sa hver 42 000 var det kontroll eller hver 42 måned.

Huff, tror eg kjøper ny olje og blir det ingen forandring så får eg bare bite i det sure eple og begynne å skru :?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Leste i manualen no, den sier:

Be sure not to use motor oils that do NOT contain anti-friction modifiers.
Passenger car motor oils contain anti friction additives which will cause clucth and/or starter clutch slippage, resulting in reduced component life or poor engine performance.

Vet dere om denne oljen har dette?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Men ventil justering er vel det beste å levere dette inn til en som virkelig kan dette, som f.eks yamaha ??
Har jo stillt på større motorer men aldrig på mc.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxerman

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Gixxerman »

Jeg overleverte peden til en annen som gjorde en del annet også, men jeg har aldri gjort en ventiljustering eller det andre, så... Første folk bør kjøpe seg når de kjøper sykkel er faktisk en servicemanual. Har både på .pdf og i bokformat(samme som brukes på verksted) og der er det mye å lese seg til.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Jada, er enig med den at alt egentlig kan leses til.
Men eg mener også at når du gjør noe så viktig som en ventil justering er det også greit å eventuellt se når en som virkelig kan dette gjør det og heller ta det selv neste gang.

Er jo ganske ømfintlige greier :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxerman

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Gixxerman »

Såklart, derfor jeg overlot det til en annen. Han bor på hamar og jeg i asker, så fikk ikke oversett jobben, men nå ble det kun en sjekk anyhow, så får ta det neste gang :)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by maelling »

speedy gonzales 2 wrote:Leste i manualen no, den sier:

Be sure not to use motor oils that do NOT contain anti-friction modifiers.
Passenger car motor oils contain anti friction additives which will cause clucth and/or starter clutch slippage, resulting in reduced component life or poor engine performance.

Vet dere om denne oljen har dette?
Den oljen du har på nå er helt sikkert en MC-olje uten det der (i allefall om det er en kar som driver med MC som har anbefalt den. Er det bilde av en MC på oljeflaska, burde du i det minste være trygg). Kjører man en bilolje på en mc med våt clutch har clutchen en tendens til å bli "luggete". Det er derfor det finnes dedikerte MC-oljer. Ducatier har tørr clutch f.eks, og da blir det noe annet. Blir spennende å se hva som skjer når du får byttet ut oljen din. I værste fall får du finne frem bladmålet og sjekke. Nå har jeg ikke manualene hos meg med dataene, men det er det sikkert noen andre som har. Lykke til :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Takk for svar gutter, får rett og slett bare høre med yamaha imorgen og høre hva de sier ;-)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Keihin »

Du skriver ikke hvilken viskositet du har? Viktigere det enn fabrikant =)

Har du sjekket oljenivået etter første gangs oppstart? Er en del olje som forsvinner i oljefilter etc. når du starter første gang.

Husk at Yamaha er beryktet for tikking ;-)

Skal ikke være nødvendig med sjekk av ventiler allerede på 23K km. 40K er som Gixxermann sier; noe optimistisk. Bør sjekkes før, men holder om du tar det på 30-35. Uansett så mener jeg at slitasje ikke skal kunne være årsaken til tikking som "kommer over natta". Uansett ikke store jobben å sjekke selv: http://www.r6messagenet.com/forums/show ... hp?t=14272
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply