måling av db..

Prat om tung MC.
tyraltus
Posts: 16
Joined: 18 Mar 2008 08:41
MC: honda shadow vt600 94 mod. sølv og svart

måling av db..

Post by tyraltus »

noen som vet hvor men kan få målt db nivået på sykkelen?
så jeg veit om jeg kjører sånn ca "lovlig"..
på forhånd takk.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: måling av db..

Post by maelling »

Det greieste er å bruke en db-måler, som er å få kjøpt diverse plasser. Det skal vel måles på ca 1 meters avstand ved x antall omdreininger? Med bil på f.eks Rudskogen er det måling på 1 meters avstand og 4000 rpm :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
tyraltus
Posts: 16
Joined: 18 Mar 2008 08:41
MC: honda shadow vt600 94 mod. sølv og svart

Re: måling av db..

Post by tyraltus »

ok takk. men er ikke dette noe som kanskje verksteder har? så jeg slipper å kjøpe en ny bare for å måle èn gang..
lgbekk

Re: måling av db..

Post by lgbekk »

Hør med en av de utallige bruktimportørene av HD.
Tror de må ha støytest på hver enkelt sykkel for å få registrert dem i Norge.
De bør derfor kjenne til de fleste som har slikt måleutstyr.
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: måling av db..

Post by ole m. »

Lydnivå for gatebruk skal måles med en "forbikjøringsmåling" over 20 m. Utstyret skal plasseres i en gitt avstand, og man skal akselerere på et bestemt gir, avhengig av antall gir som sykkelen har, fra 50 km/t. I tillegg måles såkalt standstøy, som er i en gitt avstand og vinkel fra eksosanlegg, hvor sykkelen skal ha et bestemt turtall ut fra maksimal effekt. Utstyret som benyttes skal kalibreres.

Som du skjønner er det ikke så enkelt å gjøre dette selv. Lydmålinger kan utføres av rådgivende ingeniører som har lyd som sitt arbeidsområde. Jeg er redd det blir ganske dyrt med en slik måling. Kanskje andre vet om noen som gjør dette for en rimelig penge?
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: måling av db..

Post by ATWindsor »

ole m. wrote:Lydnivå for gatebruk skal måles med en "forbikjøringsmåling" over 20 m. Utstyret skal plasseres i en gitt avstand, og man skal akselerere på et bestemt gir, avhengig av antall gir som sykkelen har, fra 50 km/t. I tillegg måles såkalt standstøy, som er i en gitt avstand og vinkel fra eksosanlegg, hvor sykkelen skal ha et bestemt turtall ut fra maksimal effekt. Utstyret som benyttes skal kalibreres.

Som du skjønner er det ikke så enkelt å gjøre dette selv. Lydmålinger kan utføres av rådgivende ingeniører som har lyd som sitt arbeidsområde. Jeg er redd det blir ganske dyrt med en slik måling. Kanskje andre vet om noen som gjør dette for en rimelig penge?
Nå er det såvidt jeg forstår snakk om en "ca-måling" her, neppe nødvendig å følge alle prosedyrer. Holder stort sett å måle et punkt ved eksosoen i den gitte vinkelen og avstanden med en kalibrert måler. Som du sier, så kan det utføres at noen rådgivende ingeniører, men de større firmaene er ihvertfall antakelig ikke så veldig interessert i å utføre en slik jobb som tar under en time i faktisk arbeid, det er for mye administrasjon for for lite arbeid, bedre å prøve å høre med noe enmannsfirma eller noe.

AtW
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: måling av db..

Post by maelling »

Rådgivende ingeniører? Det høres ut som å skyte spurv med kanon å bruke folk i hvite frakker når det er snakk om ca-måling :lol: Finn noen som du kjenner som driver med f.eks hjemmekino som har et db-meter. Slike er ikke så veldig dyre. Ideelt sett bør man vel måle under belastning på gitt turtall, siden motorer brøler mye mer når de har noe å jobbe med. Tipper 1 meters avstand på 6000-8000 rpm skrått ut fra røret, pluss et par db ekstra (1-2) for kjente burde være en "ca-måling" :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: måling av db..

Post by ole m. »

Det er jo ikke noe problem å måle "noe" og få noen resultater i form av dB. Men skal man ha noe grunnlag for å si om det ligger innenfor det som er lov eller ikke må man følge måten å måle lyden på også. Det er kun forbikjøringstesten som har krav til maksimalt lydnivå, det er ingen krav i forhold til standstøy. Men standstøy skal likevel måles og noteres ved støytester, antagelig for at det skal være mulig å få en rask indikasjon på om eksosanlegg er endret ved en evt. kontroll på gaten.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: måling av db..

Post by maelling »

Dette er måten de gjør det på både Vålerbanen og Rudskogen før man slipper ut på banen (med bil) , selv om Rudskogen også har fått en db-måler på langstrekka der biler som kommer innenfor 100 db grensa i pit med nevnte målemetode likevel slår ut i enkelte tilfeller. Kommer man over 100 db er det 5000kr i bot per runde til de som arrangerer. Hva slags underlag man benytter har også noe å si, så noen jukser litt og gjør målingen på gress og slår ut 2 db lavere. Vet ikke hvor grundig test vår gode mann skal ha jeg men, det er måten de gjør det i motorsportmiljøer. Hvis det holder for disse miljøene, holder det nok for trådstarter og Shadow'en hans.
Last edited by maelling on 25 May 2008 14:43, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: måling av db..

Post by ATWindsor »

ole m. wrote:Det er jo ikke noe problem å måle "noe" og få noen resultater i form av dB. Men skal man ha noe grunnlag for å si om det ligger innenfor det som er lov eller ikke må man følge måten å måle lyden på også. Det er kun forbikjøringstesten som har krav til maksimalt lydnivå, det er ingen krav i forhold til standstøy. Men standstøy skal likevel måles og noteres ved støytester, antagelig for at det skal være mulig å få en rask indikasjon på om eksosanlegg er endret ved en evt. kontroll på gaten.
Tar man en enkeltmåling slik som det er nevt i forbindelse med måling av den støyen som er nevt i vognkortet (50 cm fra 45 gaders vinkel) og om den er ca på nivå med det som står i vognkortet, så kan man anta at doningen er lovlig. Såvidt jeg tolker dette er det snakk om få en indikasjon, ikke en offisiell måling.

AtW
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: måling av db..

Post by ole m. »

tHaWuLf wrote: Hvis det holder for disse miljøene, holder det nok for trådstarter og Shadow'en hans.
Nå skal vel neppe han på bane med Shadowen sin da, så hvordan de velger å måle på Rudskogen blir irrelevant her.
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: måling av db..

Post by ole m. »

ATWindsor wrote:Tar man en enkeltmåling slik som det er nevt i forbindelse med måling av den støyen som er nevt i vognkortet (50 cm fra 45 gaders vinkel) og om den er ca på nivå med det som står i vognkortet, så kan man anta at doningen er lovlig. Såvidt jeg tolker dette er det snakk om få en indikasjon, ikke en offisiell måling.

AtW
Ja, står det oppgitt målt standstøy i vognkortet er det jo bare å gjøre en måling for det. Det står da målt dB ved et gitt turtall, får man noe i nærheten av dette er det antagelig ikke så galt.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: måling av db..

Post by maelling »

ole m. wrote:
tHaWuLf wrote: Hvis det holder for disse miljøene, holder det nok for trådstarter og Shadow'en hans.
Nå skal vel neppe han på bane med Shadowen sin da, så hvordan de velger å måle på Rudskogen blir irrelevant her.
Det er metoden jeg snakker om, og antyder ikke at han skal på banekjøring med denne sykkelen. Man gjør dette på Vålerbanen også. Det er myndighetene som har satt en grense på 100 db, og måten de sjekker støy fra kjøretøy på går via en db måler på en viss avstand og x antall omdreininger. Dette er en godkjent målemetode, og det er alt jeg sier. Les litt nøyere. Men, dette er en meningsløs avsporing. Trådstarter sitter vel mer og rister på hodet nå kan jeg tenke :P Han har vel fått alle svar han trenger nå :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
pelsen
Posts: 1201
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: måling av db..

Post by pelsen »

Støymåling av motorsykkel på bane foretas ihht regelverket til FIM: 500mm avstand 45 grader til siden for utløpet ved turtall som tilsvarer stempelhastighet 11 m/s.
Tipper at myndighetenes definisjon på måling av standstøy ikke avviker så mye fra dette.

Tidligere hadde noen mobiltelefoner støymåler, de var nøyaktige nok til det trådstarter er ute etter.
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: måling av db..

Post by thomasgsxr »

tar biltilsynet det så seriøst når dem vinker inn folk til teknisk kontroll?
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Post Reply