Få bedre lys på MC?

Prat om tung MC.
DaVe
MC: Honda Valkyrie F6C 1997 mod

Re: Få bedre lys på MC?

Post by DaVe »

Dentist wrote:På min FJ 1100 er det ikke verdens beste lys, verken nær eller fjern.

Finnes det noen utbyttesett/ombyggingssett for MC (og FJ) som gir merkbart bedre lys? På Biltema har de ett ombyggingssett til Xenonlys, til ca 2000 kroner...men vet ikke om det passer eller ei, står ikke så mye bortsett fra at det er til bil og MC.

Noen som har tips/linker til noe sånt? Eller erfaringer?
Jeg kjøpte komplett ny hovedlykt og satte inn Xenon pære på min F6.
Jeg valgte originallykten til Honda VTX 1800, synes den rigger fint og gir meget godt lys.

Image Image
VALKYRIE NORWAY

You can never be lost if you don`t care where you`re goin!
Dentist
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse

Post by Dentist »

Har tenkt og bytte til den Philips Motovision pæra, i tillegg til og muligens bytte ut rele og ledninger. Skal også se på reflektor/glass...bare jeg får sykkelen tilbake fra vinterlagring (sukk...er ikke vinteren snart over?). Noen som vet om det er mulig og komme inn i lykta på en FJ?

Vurderer som sagt ekstralys også. Så på en FJ side, der en fyr har gjort dette;

Image

Er det lovlig og montere 2 slike lys på den måten her i Norge? Må vel bli vanlige kjørelys, tåkelys eller fjernlys er vel mindre vits? Finnes uansett en del små lys som kan passe på den måten.
Det vil jo øke synligheten min i både dagslys og mørke, i tillegg til at det vil gi bedre lys.
Image
Pizzafordi
MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle

Post by Pizzafordi »

Det er også mulig å ha rim-tape med refleks i på dekkene, det hjelper jo veldig bra til når du står å venter i forskjellige kryss lyktestolper eller ikke rundt om kring, kun ditt lys foran, så vil det lyse iallefall opp fra siden så folk vet noe kommer inn på veien langt der borte, i tillegg til å fastlime reflekser på sidene, evt foran, har ikke funnet slike enda på webnet.

pm-salg.no har noen sånne rimtape med refleks så jeg. bestillte selv derfra, migth save you a bit.

etter jeg fikk sykkelen så fant vi ut at lyset foran ikke var så veldig skarpt egentlig, i tillegg mens jeg kjørte og en person nr.2 stod 300 meter foran meg, merket han knapp forskjell på nær og fjærnlys, men etter jeg gikk over til motovision fra phillips så lyset det opp kraftigere, lyset ble bedre, i tillegg til at mesteparten er hvit lys så får du også oransj skjær på noen partier av lyset, ser du nøye inntill en hvit vegg, så ser du flere fargeskjær, lyspære+reflektor+lykteglass gir prisme effekten med lyskjæring, dvs hvit lys deles opp i regbuespekteret. Dette spesielt med kvarts krystall prismer.
Jeg synes å ha lest Phillips bruker kvarts i sine lyspærer i motsetning til ingen eller få andre som bruker det. Kansje det gjør at Phillips sine lyspærer gir ikke bare hvit men hele spekteret med tanke på at dem bruker kvarts i glassene og at folk oppdager det type lyset mye bedre enn helt vanlig, ikke at en merker det med det blotte øyet. Må liksom studeres inntil en hvit vegg. Ubevisst så kortner det reaksjonstiden på oppfattelsen av kommende kjøretøy med slike lyspærer med kvarts eller fargeskjær i lyset, pga dets mangfold av blikkfang.
http://images.jupiterimages.com/common/ ... 432005.jpg
Phillips more than just light

http://www.powerbulbs.com/product_list_ ... Xgod7A95aA

motovision er liksom 40%
x-treme power skal vistnok være 80%

velg mellom silisum og sand, nå er jeg ingen lampe ekspert, er det kun philips som bruker silisum kvarts stuff i sine bilpærer etc?
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

her fant jeg en side som viser hvordan man installerer xenon lys på sykkelen...

http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=56386
1.3.1.2
Dentist
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse

Post by Dentist »

Henter opp igjen min gamle tråd jeg...

Ble ett par timer mørkekjøring i går kveld, så jeg fikk prøvd ut Philips Motovision pæra jeg har bytta til.

Kan bare si det enkelt og greit; 100% forbedring! =D> Mye bedre lys - både nær og fjernlys!
Normalt er jeg skeptisk til reklamering som sier du skal få opptil 40% bedre lys enn med en vanlig pære...men i dette tilfellet stemmer det nok.
På nærlys har det også en litt spesiell oransje "brytning", som gjør at det skal ses bedre.

Så, for 150 kroner fikk jeg mye bedre lys på FJ'en :D
Image
moto
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

bra det da :)

har selv montert xenon i min, er helt ekstrem hvor mye bedere det lyser.var litt problemer med å få plass til balasteren min gikk med litt fantasi

Image
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Har bestilt bi-xenon fra Dybvik Trading, se artikkel i siste MC-Avisa:
http://www.dybvik-trading.no/content/fi ... Cavisa.pdf
http://www.dybvik-trading.no/category.asp?c=31

Ser ut som artikkel-forfatteren er svært fornøyd, noen andre som har erfaring med dette ?

Kommer tilbake med rapport så snart det er montert og testet.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
s1lVa
MC: CBR 600 FS

Post by s1lVa »

Jeg har kjøpt med 2 h7 pærer til min sykkel, dette er xenon/HID.

men jeg lurer litt på hvor bra langlys fungerer i xenon/HID i virkeligheten. jeg må jo konstant skru lyset av og på når jeg møter motkommende biler. er dette bra for pæren, eller spiller det ingen rolle?

kan eventuelt bare installere det på nærlyset.
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Det jeg har hørt er negativt med HID er ene og alene H4 bi-pærene.
Dette fordi originale H4, som har fjern og nær i ett, er laget for at nærlys kun skal gå på en del av lykta (øverste er vel vanligst), mens fjernlyset går på hele lykta. For å få til dette, er det satt inn en skjerm rundt nærlys-tråden, slik at strålene kun går ut i én retning.

På HID har man ikke en sånn skjerm, og man vil derfor, selv med nærlys, lyse med hele lykta. Dette vil ofte føre til at man blender alt og alle rundt deg. HID er sterkt nok til å blende selv på nær, og når du bruker hele lykta, som er formet slik at det også skal lyse ovenfor normal øye-høyde (fordi kun deler av lykta er speilet slik nærlyset skal lyse), så vil du blende, også på nær.
Fjernlyset på bi-pærene fungerer ved at noe av pærene er gjemt inne i beholderen, og blir således dyttet ut når fjernlyset skrus på, derav mer lys.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
moto
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

jeg monterte bixenon på bilen min (h4) og det fungerer helt yplig. det med bixenon er jo at selve pæra blir dratt tilbake og dag lyser det også ned i reflektoren.
sitter en egen "reflektor" rund selve pæra med et hull i som er blokert når det er nærlys som blokerer allt lys som går nedover men går man skrur på fjærn lys så trekkes pæra tilbake med blokeringen som gær at lyset slipper til nedover og vips fjærn lys..

eneste jeg måtte var og justere lysene etter montering
Flydude

Post by Flydude »

Da er det noen helt andre typer enn det jeg har vært borte i, og således veldig bra, for da vil de ha samme funksjon som vanlige H4. Det jeg sa i forrige innlegg er eneste grunn til at jeg har ventet, men hvis det nå ikke lenger er noe problem, så er økonomi eneste hindring :twisted:
Sykkel selges:
moto
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

det magiske ordet er BI :) er det som flytter på bæra kan man vel si.. får kjøpt "bare" h4 pære også og da blir det sånn som du sa ;-)

og det med økonomi? koster ikke mer en 1K for bixenon kitt på nett..

ellers så kan du ta kontakt med torgersen bil eller noe sånn.. de vet det meste og har god service !
Flydude

Post by Flydude »

Det var bi det jeg også ble fortalt om, da det først kom ut HID-ombygningssett. Fungerte på akkurat samme måte som du sa, men uten den skjermen, noe som gjorde at hele lykta ble brukt samtidig.

Vet det ikke koster mer, men akkurat kjøpt meg undertray, så får se. Litt penger skal ut av kontoen og litt penger skal inn, så er ikke 100% sikker på hvor jeg står økonomisk for tiden. I tillegg til en dyr hobby/ferietid til sommeren (en i tillegg til motorsykkel :roll: )...
Sykkel selges:
moto
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

kan kjøpe en h7 pære av meg med balaster :)
Flydude

Post by Flydude »

Kan noen som har bi gjøre meg en liten tjeneste? Jeg ble veldig keen på xenon, men ikke 100% sikker på om det er plass. Ser flere steder at det står det skal passe til sykkelen min, men litt usikker på om det faktisk er plass til bi, som bygger litt mer. Det jeg har klart å finne på nettet har vært sykler med kun nærlys, altså ikke bixenon.

Jeg trenger å vite, på millimeteren (+/- 1-2 mm. Få til så nøyaktig som mulig) hvor lang/hvor mye den bygger fra "festeramma" på pæra og bakover mot styret. Det står kun "ca 5cm" på nettsidene. Ikke klart å finne noe mer nøyaktig, og bak pærefestet mitt er det rundt 5cm, så må vite mer nøyaktig :)
Trenger ikke målene på glasset og slikt, men hvor mye som stikker ut bakover, fra der pæra festes til lykten og til ytterste punkt utover mot bakkanten.

Håper noen kan gjøre dette, eller om noen andre finner noen spesifikasjoner med mål på nettet, så går det for det samme :)
Sykkel selges:
Post Reply