
Jupp, oljen ble sjekket rett etter en liten start(for å fylle filteret) og ble også sjekket ikveld. dette er ok.
Angående tikkingen har eg hørt det om desse motorene

Oljen er 10W40, god/ikkje god nok?
Midt på "normalen" det.speedy gonzales 2 wrote: Oljen er 10W40, god/ikkje god nok?
Grunnen til at eg skriver her inne idag er forde eg mente eg hadde fått mere lyder fra motoren, og fin far spurte meg om dette idag da han hørte meg.Keihin wrote:Midt på "normalen" det.speedy gonzales 2 wrote: Oljen er 10W40, god/ikkje god nok?
Få gjerne noen andre til å bedømme lyden, det kan jo være noe alvorlig i gjære.
Kjør på en halvsyntetisk olje,og tikkingen er vekk..(Sk. Audi-triks)speedy gonzales 2 wrote:Leste i manualen no, den sier:
Be sure not to use motor oils that do NOT contain anti-friction modifiers.
Passenger car motor oils contain anti friction additives which will cause clucth and/or starter clutch slippage, resulting in reduced component life or poor engine performance.
Vet dere om denne oljen har dette?
Alt er relativt. Ser du over finner du link til howto med bilder. Tar ikke mye tid da man ikke trenger ta ut motor, men skal være litt edru for å få dette riktig. Noen klarer også å knekke en kam i operasjonen, noe som ikke er helt billig...adoniz wrote: Ventiljustering på nyere yamaha er vel forresten ikke akkurat en liten jobb? Shims under ventilløfterene der? av med kammer etc..
Ventiljusteringen er selvf gjennomførbar. HAr gjort denne på flere sykkler, men det tar endel ekstra tid i forhold til en god gammeldags ventiljustering uten shims.Keihin wrote:Alt er relativt. Ser du over finner du link til howto med bilder. Tar ikke mye tid da man ikke trenger ta ut motor, men skal være litt edru for å få dette riktig. Noen klarer også å knekke en kam i operasjonen, noe som ikke er helt billig...adoniz wrote: Ventiljustering på nyere yamaha er vel forresten ikke akkurat en liten jobb? Shims under ventilløfterene der? av med kammer etc..
Mineralolje nevner et par her, men da lurer jeg litt:
1. Er ikke syntetisk alltid det beste for en turtallsmotor, og mineral kun noe man bruker ved evt. for mye lekkasje ved syntetisk?
2. Hvis tikkingen blir bedre med mineralsk, er vel det et bevis på at ingenting er alvorlig galt i motoren, og dermed burde man uansett kjøre syntetisk?
Mineralolje fører ofte til mindre tikking pga at oljen ikke er så tynn. Jeg hiver mineralolje på mine gamle mercedeser for å redusere ventiltikking, og det funker. En motor som høres nærmest raklete ut pga slitasje, surrer mye bedre med dette. Nye motorer skal i utgangspunktet (og er laget for) syntetisk olje, slik at det egentlig bare er gamle sykler fra 70 tallet + veldig slitne sykler som trenger litt tykkere olje for å få god nok smøring. MC'er på 70 tallet var laget for slik olje da man ikke var så flinke til å lage motorer så tette og fine som man er i dag.Keihin wrote:Alt er relativt. Ser du over finner du link til howto med bilder. Tar ikke mye tid da man ikke trenger ta ut motor, men skal være litt edru for å få dette riktig. Noen klarer også å knekke en kam i operasjonen, noe som ikke er helt billig...adoniz wrote: Ventiljustering på nyere yamaha er vel forresten ikke akkurat en liten jobb? Shims under ventilløfterene der? av med kammer etc..
Mineralolje nevner et par her, men da lurer jeg litt:
1. Er ikke syntetisk alltid det beste for en turtallsmotor, og mineral kun noe man bruker ved evt. for mye lekkasje ved syntetisk?
2. Hvis tikkingen blir bedre med mineralsk, er vel det et bevis på at ingenting er alvorlig galt i motoren, og dermed burde man uansett kjøre syntetisk?
Nei, det er det såvidt jeg vet ikke på noen moderne MC-rekkefirere fra Japan. Kammen ligger rett oppå ventilen, bare adskilt av en hette med shims inni som man bytter for å justere klaring.adoniz wrote: Ang. oljen; er det hydrauliske ventilløftere på denne?
Veldig enig i mesteparten her. Jeg følger dog ikke argumentasjonen din helt fra at "syntetisk er best" til at "mineralsk er best hvis det tikker". Jeg er med på at gamle motorer trenger litt motstand for å skape trykk rundt omkring i motoren, og spesielt (slitte) hydrauliske løftere som gir slakke og dermed klikk ved lite trykk. Jeg sliter derimot med å forstå at litt klikking på en moderne motor uten hydrauliske løftere er skadelig. Og om det skulle bli bedre med mineralsk olje, så er jeg redd det bare gagner øret, og faktisk sliter på motoren. Såvidt meg bekjent, er en av de større forskjellene på mineralsk og syntetisk, evnen til å fungere bra i motorer med ekstremt turtall. R6 skulle treffe greit i den kategorien. Og nei, la oss for guds skyld ikke starte enda en oljedebatttHaWuLf wrote: Mineralolje fører ofte til mindre tikking pga at oljen ikke er så tynn. Jeg hiver mineralolje på mine gamle mercedeser for å redusere ventiltikking, og det funker. En motor som høres nærmest raklete ut pga slitasje, surrer mye bedre med dette. Nye motorer skal i utgangspunktet (og er laget for) syntetisk olje, slik at det egentlig bare er gamle sykler fra 70 tallet + veldig slitne sykler som trenger litt tykkere olje for å få god nok smøring. MC'er på 70 tallet var laget for slik olje da man ikke var så flinke til å lage motorer så tette og fine som man er i dag.
Synetetisk olje er en bedre motorolje. Du kan kjøre på mineralolje på sykkelen din, men da bør du bytte oftere, siden 10W 40 fortere blir 15w 30 osv etter hvert som mineraloljen eldes. Det samme skjer ikke med syntetisk, i tillegg til at det er noen andre egenskaper ved den syntetiske som er gunstig (Håper jeg for all del ikke starter en ny motoroljedebatt). Tikking er ikke en altfor kul ting, så hvis det blir bedre med mineralolje, ville jeg heller gått over til det og byttet oftere. Men, det ville være pussig her om trådstarter trenger mineralolje på en såpass "ny" R6 som har gått 23 000 km eller deromkring.