MC ulykker 2008

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
jarud
Posts: 33
Joined: 26 Apr 2005 07:52
Contact:

MC ulykker 2008

Post by jarud »

Jeg hadde planer å vente med denne tråden til slutten av sesongen.
Men sliter å få med ”alt” som skjer i Norge ang. MC ulykker, derfor denne tråden.
Min primære grunn for dette er og ”prøve å forfølge” forsikringsbransjen
og andre som mener at MC er synonymt med ulykker og med at det er MC sjåførens skyld ”alltid”.

Har prøvd så godt jeg kan å følge med på nettaviser og media (copy/paste) ifra april i år
og delt opp en ulykke i 4 grupper. Når - Hvor – Utfall – Årsak
Når sesongen er over vil jeg prøve å sette dataene i et system.

Så hvis dere er flinke til å ikke rote til tråden for mye og fylle inn evt. det som mangler til nå og utover :(
så kanskje denne tråden vil vise hvor vi står når sesonger er over...

April.
10.04 - Romarheimsdalen: MC fører omkom (politimann) - Bil kom over i feil felt.
18.04 - Buskerud: MC fører omkom - Bil kom over i feil fil.
19.04 - Stavanger: Motorsyklist alvorlig skadet - hun traff bilen bak på lasteplanet da hun skulle ta av.
20.04 - E18: Sykkelen knust - føreren uskadet - grus og småstein i veibanen forklarer ulykken.
27.04 - Vevang: på riksvei 64 i Eide - hardt skadet - Ukjent årsak.
27.04 - Jæger: MC’er brant opp etter krasj, føreren av den ene motorsykkelen fikk brannskader i ansiktet - ser det ut til at en av syklene har vært borti en bil, før denne sykkelen kom borti den andre.
27.04 - Lyngdal: Motorsykkel mot lastebil og skadet MC fører - men kan foreløpig ikke si noe om skyld og ansvar for ulykken.
30.04 - Heimdal: Motorsyklist alvorlig - Motorsykkelen og en bil frontkolliderte i forbindelse med at bilen snudde på veien.
30.04 - Lillestrøm: Alvorlig brannskadet i MC-ulykke - Omstendighetene er ikke kjent.

Mai.
10.05 - Åsane: Motorsyklist omkom i ulykke - Årsaken til ulykken er foreløpig uklar, Motorsykkelen har på en eller annen måte gått over ende.
23.05 - Buskerud: Motorsyklist omkommet - kolliderte med en personbil - bil kom over i motsatt kjørefelt.
23.05 - Porsgrunn: Motorsyklist lettere skadet - kolliderte med en personbil - bilen overholdt ikke vikeplikten.
Last edited by jarud on 24 May 2008 14:18, edited 1 time in total.
-Jan Erik Arud
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: MC ulykker 2008

Post by pelsen »

hvorfor ny tråd om dette, det finnes jo en fra før, og så vidt jeg husker en fra ifjor også

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=4&t=9096
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: MC ulykker 2008

Post by Fidel »

I hver region i Norge finnes det såkalt ulykkesanalysegrupper. De går inn og ser på detaljene rundt alvorlige ulykker i et forsøk på å fastslå årsakssammenhenger. Dette er noe som må gjøres på stedet, ikke noe man kan lese seg til f.eks. i avisene etterpå. Og selv ikke da blir alt riktig, har det vist seg. Alt slikt arbeid følges i alle tilfeller med argusøyne av NMCU. NMCUs dokumentasjon gjorde for eksempel at organisasjonen for et par-tre år siden innklaget forsikringsselskapene til Kredittilsynet nettopp fordi det ikke var noen sammenheng mellom premieinnbetalinger og skadeutbetalinger: De tok seg rett og slett altfor fett betalt. Da klagen ble sendt inn, gikk det bare få dager før forsikringsselskapene brått reduserte MC-premiene betydelig. NMCU følger forskringsselskapene nøye og vil reagere igjen om man får rapporter om skjevheter.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: MC ulykker 2008

Post by Relax »

Jeg leste litt om ulykker før sesongen i år for å minne meg selv om at vi bedrever "risikosport" ;-)
Dessverre ;-) .ser det absolutt ut til at vi må ta vår store del av ansvaret

Her er noen kutt fra deres rapport:


Fra SINTEF:

4.7 Oppsummering fra saksgjennomgangen
De ulykkesutsatte førerne hadde en gjennomsnittsalder på 32 år. 89 % av førerne var menn og 8 %
kvinner. De resterende 3 % har ikke oppgitt kjønn.
De hyppigste uhellstypene var velt i vegbanen og kollisjon i kryss.
I 58 % av uhellene hvor skyldfordelingen var oppgitt, fikk motorsyklisten skylden, mens annen
part fikk skylden i 29 % av uhellene. I de resterende tilfellene ble det skylddeling. I
singelulykkene er det som forventet motorsyklisten som får skylden i nesten alle tilfellene.
Skyldfordelingen varierer noe mer i flerpartsulykkene. Den hyppigste uhellstypen av
flerpartsulykker er kollisjon i kryss, og i 81 % av disse ulykkene fikk annen part skylden


Antall uhell fordelt på uhellstypeSom figuren viser er velt i vegbanen den hyppigste forekommende uhellstypen. Av
utforkjøringsulykkene er det utforkjøring på høyre side i venstresving som er hyppigst
forekommende. Nestenulykkene fordeler seg på uhellstyper på et vesentlig forskjellig måte enn
uhellene.


Oppsummerende konklusjoner
Den foreliggende rapporten dokumenterer en side ved den norske motorsyklisten som hittil har
vært dårlig dokumentert. Resultatene viser at vi i liten grad kan snakke om motorsyklister som en
homogen gruppe – vi har identifisert 5 ulike dimensjoner som karakteriserer undergrupperinger av
motorsyklistene. Ved holdningsskapende kampanjer eller andre tiltak for å redusere
motorsykkelulykker, er det viktig å ha slik kjennskap for å kunne målrette tiltakene i størst mulig
grad.
Det har ikke lyktes å etablere noen god forklaringsmodell for ulykkesrisiko, og vi kan derfor ikke
konkludere entydig i forhold til hvilke tiltak som vil virke ulykkesreduserende. Analysene gir
blant annet ingen entydige svar på hvorvidt kjøreteknisk trening bidrar til økt eller redusert
ulykkesrisiko, ei heller hvorvidt kvinner er mer ulykkesutsatt enn menn. Det er vist at i kvinner
har en høyere ulykkesrisiko enn menn, mens andelen kvinner som har vært involvert i ulykker er
lavere enn for menn.
Prosjektet har mest av alt bidratt til å øke kunnskapen vedrørende motorsyklister og mc-ulykker.
Både saksgjennomgangen og spørreundersøkelsen viser at velt i vegbanen er den hyppigste
ulykkesårsaken. Velt i vegbanen kan ha mange årsaker, og fra saksgjennomgangen vet vi at
mange av disse veltulykkene skjer i forbindelse med oppbremsing eller unnamanøvre for å
forhindre en kollisjon eller utforkjøring. Det er da nærliggende å trekke en konklusjon om at mer
kjøreteknisk trening vil sette motorsyklisten bedre i stand til å foreta en slik
unnamanøvre/oppbremsing og dermed unngå et velt som utfall. På den andre siden kan det tenkes
at økte kjøretekniske ferdigheter vil kunne føre til et høyere fartsvalg. Prosjektet har også
bekreftet tidligere forskningsresultater om at annen part ofte har skyld i flerpartsulykker i kryss.
Slike ulykker kan trolig forebygges noe ved å øke synligheten til motorsyklisten, men en
bevisstgjøring av andre trafikantgrupper vil også være et nødvendig tiltak for å redusere denne
type ulykker.



Så langt SINTEF.....min konklusjon ble å ha mer fokus på 3 ting:
1. KJØR SAKTERE I SVINGENE
2. HOLD AVSTAND ...minimum 3 sekund
3. VÆR UHYRE AKTSOM I KRYSS

RIDE SAFE!
Post Reply