Hva er best for å fjerne guffa fra nye dekk?

Prat om tung MC.
Bimma
MC: 2008 BMW F800ST

Re: Hva er best for å fjerne guffa fra nye dekk?

Post by Bimma »

Har alltid tatt det pent de første milene med nye dekk, men man trenger ikke å kjøre så langt man kjører trygt. :)
Bare vær litt obs hvis du legger ut på første tur med nye dekk i regnvær..... :?
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Det er bare å bruke hele flaten på dekket en del mil i begynnelsen, men likevel ta det pent. De ytterste sidene på dekket slites ikke før du legger deg ned heller. Stikkordet er snill gassbruk. Har selv nesten highsida et par ganger med nye dekk når jeg ikke har tenkt meg om, så bare ta det pent så blir det bra :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Bimma
MC: 2008 BMW F800ST

Post by Bimma »

tHaWuLf wrote:Det er bare å bruke hele flaten på dekket en del mil i begynnelsen, men likevel ta det pent. De ytterste sidene på dekket slites ikke før du legger deg ned heller. Stikkordet er snill gassbruk.
Hehe.... er ikke så lett å ta det pent når ytterkantene skal slites... :lol: Men med snill gassbruk så går det helt fint ja. :)
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Hadde meg en fin 8-tallsmanøver på vei ut på motorvei for et par år siden.
Glemte at det var helt ferske dekk på sykkelen, og den slapp så det suste,bare flaks at det ikke kom noen biler,og at det var 2 felt i begge retninger.
Har lært en ting av dette ; ta det rolig med gassen,kjøre som det er glatt de første 4-5 milene, og ta det litt foriktig i "dype" svinger de første 20-30 milene.
Hadde ikke tatt sjansen på å smøre dekkene inn med kjemikalier, og i hver fall ikke aceton(Som løser opp plast) [-X
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
adoniz

Post by adoniz »

Dekk er en ganske avansert teknologi, og tviler også sterkt på at disse vil smøres inn i aceton!
boxer wolf

Post by boxer wolf »

adoniz wrote:Dekk er en ganske avansert teknologi, og tviler også sterkt på at disse vil smøres inn i aceton!
Støtter den.

Ikke bruk kjemikalier, dersom man ikke vil ta det på "gamlemåten" med å kjøre dem inn, så hold dere til mekaniske alternativer. Fint slipepapir kan gjøre nytten, men jeg holder meg til innkjøringsmodellen.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Dentist
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse

Post by Dentist »

Jeg har alltid bare kjørt inn nye dekk før.

Grunnen til at jeg spør, er krisemaksimering. Vi drar to stk. på fullasted sykkel bare noen dager etter at jeg får på det nye dekket, og hvis det bøtter ned med regn er ikke det det morsomste.
Image
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Hvis det er "noen dager etter", så ta deg en liten tur en av dagene imellom.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bimma wrote:
tHaWuLf wrote:Det er bare å bruke hele flaten på dekket en del mil i begynnelsen, men likevel ta det pent. De ytterste sidene på dekket slites ikke før du legger deg ned heller. Stikkordet er snill gassbruk.
Hehe.... er ikke så lett å ta det pent når ytterkantene skal slites... :lol: Men med snill gassbruk så går det helt fint ja. :)
Å slite ytterkantene på et dekk har ingenting med fart å gjøre. Kan gjøre det i en rundkjøring om du vil, og det trenger ikke gå fort.
moto
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

først 10 runder med trafikken og så 10 i mot for å ta høyresiden også. det er vel en god oppskrift :-k
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hehe, hadde det enda vært så enkelt :)
rerell

Post by rerell »

Och för all del, var extra försiktig i rondeller (rundkjøringar) - det är inte SÅ ovanligt med dieselspill. Jag tror att orsaken till att det är extra vanligt i rondeller är att den relativt kraftiga riktningsändringen som sker när man ska ut ur rondellen resulterar i att det skvalpar i tanken. På lastbilar sitter väl tanken ofta exponerad på vänster sida, och är det inte helt tätt vid locket så rinner det ut diesel.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

I tillegg er det ofte veldig humpete i rondeller. Er noen her i asker og bærum som er helt jævelige for sykler. Spesielt den ved sandvika storsenter. Hater den :?
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

moto wrote:først 10 runder med trafikken og så 10 i mot for å ta høyresiden også. det er vel en god oppskrift :-k
Gixxerman wrote:Hehe, hadde det enda vært så enkelt :)
Ikke noe problem, i Bergen har vi parkeringshus som går i en spiral mot høyre... så 1 stk rundkjøring og 1 stk parkeringshus, og saken er biff...

(Evnt kan man ta seg en tur til spiralen i drammen...)
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kilamor
MC: Suzuki GSXR 750 K6

Post by Kilamor »

Jeg la på nye dekk her om dagen, bakhjulet burna jeg litt i grusen med før jeg la ut på veien, og for å få slitt av belegget på framhjulet så er det bare å ta noen bremsinger, begynne mykt og gå på hardere neste gang og enda hardere etter der osv.. For sidene er det bare en ting som gjelder: svinger! Begynn rolig, lite nedlegg, mer nedlegg og til slutt et nedlegg som tar siste rest av sidene.

Etter en slik operasjon: TUT OG KJØR med et sikkert smil :)
#Suzuki GSXR 750, K6
Post Reply