Olje og tikking av ventiler

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Takker for linken :)

Jupp, oljen ble sjekket rett etter en liten start(for å fylle filteret) og ble også sjekket ikveld. dette er ok.

Angående tikkingen har eg hørt det om desse motorene ;)

Oljen er 10W40, god/ikkje god nok?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Keihin »

speedy gonzales 2 wrote: Oljen er 10W40, god/ikkje god nok?
Midt på "normalen" det.

Få gjerne noen andre til å bedømme lyden, det kan jo være noe alvorlig i gjære.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by maelling »

10W - 40 er en helt normal olje det, og skulle være helt i orden :) Hadde ikke noe tikking på min R1, men den var bare gått 4000 km da jeg kjøpte den og 10 000 km da jeg solgte den. Har ikke særlig inntrykk av at Yamaha tikker mer enn annet. Viragoen tikket en del, men det var lyden av støtstenger og mekanikk :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Speedy Gonzales »

Keihin wrote:
speedy gonzales 2 wrote: Oljen er 10W40, god/ikkje god nok?
Midt på "normalen" det.

Få gjerne noen andre til å bedømme lyden, det kan jo være noe alvorlig i gjære.
Grunnen til at eg skriver her inne idag er forde eg mente eg hadde fått mere lyder fra motoren, og fin far spurte meg om dette idag da han hørte meg.
Men tror eg skal ta meg en tur ut på yamaha i bergen imorgen og høre med de.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Keihin »

Til de som ikke tror på "The Yamaha tick"; søk på f.eks. http://www.r1-forum.com/ og http://www.r6messagenet.com/
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by f2dog »

speedy gonzales 2 wrote:Leste i manualen no, den sier:

Be sure not to use motor oils that do NOT contain anti-friction modifiers.
Passenger car motor oils contain anti friction additives which will cause clucth and/or starter clutch slippage, resulting in reduced component life or poor engine performance.

Vet dere om denne oljen har dette?
Kjør på en halvsyntetisk olje,og tikkingen er vekk..(Sk. Audi-triks)
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by adoniz »

I suz sine maualer mener jeg det står at en skal bruke mineralojle 10w40.

Ventiljustering på nyere yamaha er vel forresten ikke akkurat en liten jobb? Shims under ventilløfterene der? av med kammer etc..
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Keihin »

adoniz wrote: Ventiljustering på nyere yamaha er vel forresten ikke akkurat en liten jobb? Shims under ventilløfterene der? av med kammer etc..
Alt er relativt. Ser du over finner du link til howto med bilder. Tar ikke mye tid da man ikke trenger ta ut motor, men skal være litt edru for å få dette riktig. Noen klarer også å knekke en kam i operasjonen, noe som ikke er helt billig...

Mineralolje nevner et par her, men da lurer jeg litt:
1. Er ikke syntetisk alltid det beste for en turtallsmotor, og mineral kun noe man bruker ved evt. for mye lekkasje ved syntetisk?
2. Hvis tikkingen blir bedre med mineralsk, er vel det et bevis på at ingenting er alvorlig galt i motoren, og dermed burde man uansett kjøre syntetisk?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by adoniz »

Keihin wrote:
adoniz wrote: Ventiljustering på nyere yamaha er vel forresten ikke akkurat en liten jobb? Shims under ventilløfterene der? av med kammer etc..
Alt er relativt. Ser du over finner du link til howto med bilder. Tar ikke mye tid da man ikke trenger ta ut motor, men skal være litt edru for å få dette riktig. Noen klarer også å knekke en kam i operasjonen, noe som ikke er helt billig...

Mineralolje nevner et par her, men da lurer jeg litt:
1. Er ikke syntetisk alltid det beste for en turtallsmotor, og mineral kun noe man bruker ved evt. for mye lekkasje ved syntetisk?
2. Hvis tikkingen blir bedre med mineralsk, er vel det et bevis på at ingenting er alvorlig galt i motoren, og dermed burde man uansett kjøre syntetisk?
Ventiljusteringen er selvf gjennomførbar. HAr gjort denne på flere sykkler, men det tar endel ekstra tid i forhold til en god gammeldags ventiljustering uten shims. :D

Ang. oljen; er det hydrauliske ventilløftere på denne?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by maelling »

Keihin wrote:
adoniz wrote: Ventiljustering på nyere yamaha er vel forresten ikke akkurat en liten jobb? Shims under ventilløfterene der? av med kammer etc..
Alt er relativt. Ser du over finner du link til howto med bilder. Tar ikke mye tid da man ikke trenger ta ut motor, men skal være litt edru for å få dette riktig. Noen klarer også å knekke en kam i operasjonen, noe som ikke er helt billig...

Mineralolje nevner et par her, men da lurer jeg litt:
1. Er ikke syntetisk alltid det beste for en turtallsmotor, og mineral kun noe man bruker ved evt. for mye lekkasje ved syntetisk?
2. Hvis tikkingen blir bedre med mineralsk, er vel det et bevis på at ingenting er alvorlig galt i motoren, og dermed burde man uansett kjøre syntetisk?
Mineralolje fører ofte til mindre tikking pga at oljen ikke er så tynn. Jeg hiver mineralolje på mine gamle mercedeser for å redusere ventiltikking, og det funker. En motor som høres nærmest raklete ut pga slitasje, surrer mye bedre med dette. Nye motorer skal i utgangspunktet (og er laget for) syntetisk olje, slik at det egentlig bare er gamle sykler fra 70 tallet + veldig slitne sykler som trenger litt tykkere olje for å få god nok smøring. MC'er på 70 tallet var laget for slik olje da man ikke var så flinke til å lage motorer så tette og fine som man er i dag.

Synetetisk olje er en bedre motorolje. Du kan kjøre på mineralolje på sykkelen din, men da bør du bytte oftere, siden 10W 40 fortere blir 15w 30 osv etter hvert som mineraloljen eldes. Det samme skjer ikke med syntetisk, i tillegg til at det er noen andre egenskaper ved den syntetiske som er gunstig (Håper jeg for all del ikke starter en ny motoroljedebatt). Tikking er ikke en altfor kul ting, så hvis det blir bedre med mineralolje, ville jeg heller gått over til det og byttet oftere. Men, det ville være pussig her om trådstarter trenger mineralolje på en såpass "ny" R6 som har gått 23 000 km eller deromkring.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Keihin »

adoniz wrote: Ang. oljen; er det hydrauliske ventilløftere på denne?
Nei, det er det såvidt jeg vet ikke på noen moderne MC-rekkefirere fra Japan. Kammen ligger rett oppå ventilen, bare adskilt av en hette med shims inni som man bytter for å justere klaring.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Olje og tikking av ventiler

Post by Keihin »

tHaWuLf wrote: Mineralolje fører ofte til mindre tikking pga at oljen ikke er så tynn. Jeg hiver mineralolje på mine gamle mercedeser for å redusere ventiltikking, og det funker. En motor som høres nærmest raklete ut pga slitasje, surrer mye bedre med dette. Nye motorer skal i utgangspunktet (og er laget for) syntetisk olje, slik at det egentlig bare er gamle sykler fra 70 tallet + veldig slitne sykler som trenger litt tykkere olje for å få god nok smøring. MC'er på 70 tallet var laget for slik olje da man ikke var så flinke til å lage motorer så tette og fine som man er i dag.

Synetetisk olje er en bedre motorolje. Du kan kjøre på mineralolje på sykkelen din, men da bør du bytte oftere, siden 10W 40 fortere blir 15w 30 osv etter hvert som mineraloljen eldes. Det samme skjer ikke med syntetisk, i tillegg til at det er noen andre egenskaper ved den syntetiske som er gunstig (Håper jeg for all del ikke starter en ny motoroljedebatt). Tikking er ikke en altfor kul ting, så hvis det blir bedre med mineralolje, ville jeg heller gått over til det og byttet oftere. Men, det ville være pussig her om trådstarter trenger mineralolje på en såpass "ny" R6 som har gått 23 000 km eller deromkring.
Veldig enig i mesteparten her. Jeg følger dog ikke argumentasjonen din helt fra at "syntetisk er best" til at "mineralsk er best hvis det tikker". Jeg er med på at gamle motorer trenger litt motstand for å skape trykk rundt omkring i motoren, og spesielt (slitte) hydrauliske løftere som gir slakke og dermed klikk ved lite trykk. Jeg sliter derimot med å forstå at litt klikking på en moderne motor uten hydrauliske løftere er skadelig. Og om det skulle bli bedre med mineralsk olje, så er jeg redd det bare gagner øret, og faktisk sliter på motoren. Såvidt meg bekjent, er en av de større forskjellene på mineralsk og syntetisk, evnen til å fungere bra i motorer med ekstremt turtall. R6 skulle treffe greit i den kategorien. Og nei, la oss for guds skyld ikke starte enda en oljedebatt ;-)

Og forresten; hvis man vil ha tykkere olje: Er det da ikke bedre å gå opp i viskositet på syntetisk? Jeg bruker f.eks. 15W-50.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply