Aprilia Pegaso

Prat om tung MC.
Post Reply
groggenn
MC: Aprilia Pegaso 650 '97mod. og Suzuki GSX-R 750 '07mod.

Aprilia Pegaso

Post by groggenn »

Har en '97 mod Pegaso 650 som har stått lagret i ca. 5 år. Nå har jeg lagt den ut for salg, men den nekter å fyre..Den virka når jeg parkerte den..
Problemet er at når jeg trykker på startknappen er det gnist på pluggen i ca. ett sekund, så blir det mørkt. :-k
Har feilsøkt endel og prøvd en annen coil, men det hjalp ikke. Lurer på giveren for tenningstidspunktet som sitter ved svinghjulet, men er ikke sikker og den er ganske dyr.. Tenningsmodulen er også dritdyr, så gidder ikke å kjøpe ny bare for å prøve og feile...
Noen som har noen tips?? Evnt. hvor jeg kan få tak i brukte deler..?? :shock:
RockeRolf

Re: Aprilia Pegaso

Post by RockeRolf »

Først og fremst:
Har du et nytt og friskt batteri?
groggenn

Post by groggenn »

Batteriet er ferdig, så jeg har brukt lader med startbooster..Den gir ca. 15 volt og det er vel ikke gæærnt..
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

du må ikke bruke det! da kan du blåse elektronikken...prøv startkabler og et bilbatteri... [-X
adoniz

Post by adoniz »

mekkern wrote:du må ikke bruke det! da kan du blåse elektronikken...prøv startkabler og et bilbatteri... [-X
Er det noe du _vet_ eller? isåfall må vel jeg også slutte med det :D Brukt det mange ganger på klattrer'n..
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

hvis batteriet er dødt/dårlig klarer det ikke å stabilisere spenningen når du bruker "boost" funksjonen og spenningen kan fort komme opp i 17-18 volt avhengig av type lader..bare det å ta av/sette på startkabler kan gi spenningspulser som kan knekke elektronikk...se på nye startkabler med "elektronikk sikring"...mye mer elektronikk i dag kontra 10 år siden på motorer.. :)
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Glem både sensor og ECU inntil du har prøvd med en nogenlunde "riktig" strømforsyning.
groggenn

Post by groggenn »

Takk for tipset, folkens.. Har faktisk vært innom tanken sjøl... Prøver nytt batteri.
adoniz

Post by adoniz »

mekkern wrote:hvis batteriet er dødt/dårlig klarer det ikke å stabilisere spenningen når du bruker "boost" funksjonen og spenningen kan fort komme opp i 17-18 volt avhengig av type lader..bare det å ta av/sette på startkabler kan gi spenningspulser som kan knekke elektronikk...se på nye startkabler med "elektronikk sikring"...mye mer elektronikk i dag kontra 10 år siden på motorer.. :)
Sånn ja,.. vi tenker nok på to forskjellige typer startere. Startbooster alla lader bruker jeg aldi på mcer nei. Jeg tenker på de bærbare jeg :)
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

mekkern wrote:hvis batteriet er dødt/dårlig klarer det ikke å stabilisere spenningen når du bruker "boost" funksjonen og spenningen kan fort komme opp i 17-18 volt avhengig av type lader..bare det å ta av/sette på startkabler kan gi spenningspulser som kan knekke elektronikk...se på nye startkabler med "elektronikk sikring"...mye mer elektronikk i dag kontra 10 år siden på motorer.. :)
Og sykkelen er 11 år gammel ;)
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
mekkern

Post by mekkern »

fra ca 1980 kom elektronisk tenning på mc..min som er 20 år gammel har eletronikk i lading og tenning..men...not my bike - your call....
Post Reply