At oljeforbruket er for høyt er vel årsaken til at olje renner ut fra potta. Har dette noe å si? Bør jeg justere oljeforbruket og er dette noe som er forholdsvis kurrant å fikse?
(Aprilia RS 250)
Renner olje fra potta. 2-takter
- Lasseleeten
- MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3 - Location: Tønsberg
Re: Renner olje fra potta. 2-takter
Olje skal ikke renne ut av potta nei.. Hvordan farge er det på pluggene dine?
- IImilleniumII
Vet ikke. Er ikke min sykkel enda, men jeg vurderer sterkt å kjøpe den. Selger sa at dette var normalt og at det bare hadde noe med justeringen å gjøre.Lasseleeten wrote:Olje skal ikke renne ut av potta nei.. Hvordan farge er det på pluggene dine?
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... os=4&tot=6
- Lasseleeten
- MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3 - Location: Tønsberg
Renner det olje ut av potta så regner jeg med at den er nedsota til de grader..
Helst ikke kjøp 2-taktere av folk som ikke gjør noe med det som er feil =p viser seg ofte at det er noe mer gææernt med sånne sykler.. Men for all del, kan jo hende det er det eneste som må fikses og at den er helt fin ellers.. Ikke vet jeg (:
Helst ikke kjøp 2-taktere av folk som ikke gjør noe med det som er feil =p viser seg ofte at det er noe mer gææernt med sånne sykler.. Men for all del, kan jo hende det er det eneste som må fikses og at den er helt fin ellers.. Ikke vet jeg (:
Litt olje er ikke uvanlig, men for me kan tyde på at eksosventilservoen er ødelagt. Hvis sykkelen går veldig dårlig på lavt turtall og veldig mye bedre når man kommer over 8 krpm så er det nok den. Kan også være at oljepumpa er feil innstilt (men hvem har stilt på den og hvorfor?) eller at tetningen mellom veivkammerene er defekt.
- IImilleniumII
Tillater meg å kopiere ett svar fra apriliaforumet her på samme tema:
"Det kan være (som jeg skrev på mc-forumet) at det er eksosventilmotoren som er ødelagt. Det vil gjøre at sykkelen går ekstremt dårlig på lavt turtall, og at oljeforbruket blir veldig høyt."
Selger nevnte at oljeforbruket er høyt på denne sykkelen, men om han mente i forhold apriliaer generelt, eller i forhold til andre merker vet jeg ikke. Ble litt usikker på denne nå
Tenkte jeg skulle kjøpe noe nytt for å være sikker på at jeg kunne ha den uten noen store reperasjoner utenom rensing av eksosventilen + annet småfiks etter ett par hundre mil.
"Det kan være (som jeg skrev på mc-forumet) at det er eksosventilmotoren som er ødelagt. Det vil gjøre at sykkelen går ekstremt dårlig på lavt turtall, og at oljeforbruket blir veldig høyt."
Selger nevnte at oljeforbruket er høyt på denne sykkelen, men om han mente i forhold apriliaer generelt, eller i forhold til andre merker vet jeg ikke. Ble litt usikker på denne nå

Uansett hva du kjøper så vet du ikke hva du har med å gjøre før du har hatt det en stund.
Er det eksosventilmotoren som er ødelagt så er det plankekjøring å bytte den. Er mulig at deler av ledningsnettet har korrodert, men det er heller ikke spesielt vanskelig å bytte de ledningene det gjelder. Den er heller ikke spesielt dyr.
Hvis eksosventilmotoren er ødelagt så skal du merke det når du prøvekjører. Sykkelen går omtrent som en trimma moped opp til ca. 8 krpm, da kommer alt på en gang. Er den ødelagt skal det gå ann å presse ned prisen en del.
Er det eksosventilmotoren som er ødelagt så er det plankekjøring å bytte den. Er mulig at deler av ledningsnettet har korrodert, men det er heller ikke spesielt vanskelig å bytte de ledningene det gjelder. Den er heller ikke spesielt dyr.
Hvis eksosventilmotoren er ødelagt så skal du merke det når du prøvekjører. Sykkelen går omtrent som en trimma moped opp til ca. 8 krpm, da kommer alt på en gang. Er den ødelagt skal det gå ann å presse ned prisen en del.
- IImilleniumII
Det er vel tilfeldigvis ingen fra Bergen på dette forumet som kunne hatt mulighet til å prøvekjøre den for å sjekke hvordan forholdene er? Hadde blitt veeeldig takknemlig i så fall! Bor temmelig langt unna så jeg tenkte å ev. få den fraktet uten å se på den (har fått en person til å se på den for meg, kompis av en kompis til faren min).
Gå over på apriliaforumet du
. Snakk med Joakim, han bor nært Bergen, er veldig hjelpsom og har lang erfaring med RS 250 (han har tre selv).