Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Prat om moped & scooter.
tzr@live.no
Posts: 4
Joined: 09 Jun 2008 12:14
MC: Yamaha tzr. med dr(trimsylinder 75ccm), 21 delorto,kundo veiv, ninja efektanlegg, trimclutsj, trimmreed, 24 gasser innsug osv....

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by tzr@live.no »

carboy wrote:husk at en moped ikke er laget for å kjøre i 80 km 8) bare ett lite tips ;-)
helt feil! når mopeden kommer fra frabrikken går de i 80km/h. men di er plombert til 45km/h før de taes inn i norge.
så den er faktisk lagd for og gå så fort.
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by carboy »

tzr@live.no wrote:
carboy wrote:husk at en moped ikke er laget for å kjøre i 80 km 8) bare ett lite tips ;-)
helt feil! når mopeden kommer fra frabrikken går de i 80km/h. men di er plombert til 45km/h før de taes inn i norge.
så den er faktisk lagd for og gå så fort.
men vis den er plompert fra 80, så er det vell bare og ta av plomba så går den i 80.
hvor fort er EGENTLIG en 125cc laget for a?
-Carboy-
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by Honda_NSR »

Carlito: Husk at nå har det blitt varmere i været. Det kan være en medvirkende årsak til at den blir varm. Kan sikkert være lite kjølevæske osv.

Carboy: Hva en 125 cc egentlig er laget for varierer veldig fra sykkel til sykkel.
JonnaV
Posts: 71
Joined: 22 Jun 2007 09:27

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by JonnaV »

Ærlig talt, nå må dere slutte å forvirre med å spekulere i det ene og det andre. Moppen trenger mer bensin, ferdig med den saken.

Hvis du ikke har bytta hoveddysa etter å ha satt på trimpotte er du utrolig heldig at du ikke har gjort større skade.

Du må alltid huske på å DYSE om HELE gasseren når du gjør endringer i motoren. Dette er like elementært som at man trenger jakke om vintern, men kan klare seg med shorts om sommeren.

Hoveddysa skal ALLTID byttes ved trim av 2-takt. Sannsynligvis skal nåla justeres og tomgangsdysa også.

For å finne ut av hvilken hoveddyse du trenger så må du sjekke pluggen på maks turtall. Hvordan gjør du det? Google "Plug Chop". Tilsvarende må du sjekke hvordan pluggen ser ut når du kjørere mest på nåla, tomgang eller lav fart.

Lykke til!
supermotard125
Posts: 13
Joined: 09 Jun 2008 21:06
MC: ja jøss...

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by supermotard125 »

carboy wrote:husk at en moped ikke er laget for å kjøre i 80 km 8) bare ett lite tips ;-)

mopeder i dag er jo laga for og gjøre over 80 da! am6 motorene orginale fra fabrikken gjør jo borti 90! men når døm kommer te norge blir døm plomba ned til 45.
tommyboy111
Posts: 12
Joined: 09 Jul 2008 16:28
MC: Motorhispania furia, har Hebo smallcap luftfilter, Metrakit Thrower effektannelgg, 19mm forgasser.
Location: Tønsberg

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by tommyboy111 »

JonnaV wrote:Ærlig talt, nå må dere slutte å forvirre med å spekulere i det ene og det andre. Moppen trenger mer bensin, ferdig med den saken.

Hvis du ikke har bytta hoveddysa etter å ha satt på trimpotte er du utrolig heldig at du ikke har gjort større skade.

Du må alltid huske på å DYSE om HELE gasseren når du gjør endringer i motoren. Dette er like elementært som at man trenger jakke om vintern, men kan klare seg med shorts om sommeren.

Hoveddysa skal ALLTID byttes ved trim av 2-takt. Sannsynligvis skal nåla justeres og tomgangsdysa også.

For å finne ut av hvilken hoveddyse du trenger så må du sjekke pluggen på maks turtall. Hvordan gjør du det? Google "Plug Chop". Tilsvarende må du sjekke hvordan pluggen ser ut når du kjørere mest på nåla, tomgang eller lav fart.

Lykke til!
Går ut i fra at det er den nåla i forgasseren du snakker om nå, og vis det er, hvordan justerer man den?
I am a professional
I will cut your testicles
Stuff em in your mouth where them lil shits belong!
JonnaV
Posts: 71
Joined: 22 Jun 2007 09:27

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by JonnaV »

Øverst på nåla er det noen riller. På en av disse rillene sitter det en klips. Flytter du den klipsen opp, senker du nåla og du gjør blandinga magrere. Flytter du klipsen ned hever du den og blandinga blir fetere.

Nåla pleier å dekke området fra 1/4-3/4 gass, men mest mellom 1/2 og 3/4. Altså det området man kjører mest på.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by Baron von Waffel »

Synes det er helt greit at mopen din sperrer på 55. Du har ikke opplæring for å kjøre fortere. Vil du kjøre 80 får du ta lettlappen så det er forsvarlig å kjøre over tråsykkelfart. Og så kan du jo omregistrere mopen din til lettsykkel om du ikke vil ha noe bedre.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
tzrtzr
Posts: 6
Joined: 06 Jul 2008 10:32
MC: fåreløping en orginal yamaha tzr50

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by tzrtzr »

dyse ;) motoren får for lite bensin. du kam eventuelt prøve å kjøre med choken på !
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by Capa »

Men det er vel ikke meninga å kjøre med choken på vel? Burde gå dårligere da, hvis ikke er det vel noe feil. ;-)
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by Baron von Waffel »

hahaha wrote:Men det er vel ikke meninga å kjøre med choken på vel? Burde gå dårligere da, hvis ikke er det vel noe feil. ;-)
Choken struper lufttilførselen så bensinblandingen blir fetere. Større dyse gir mer bensin til all luften som slippes inn uten å endre lufttilførselen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by Capa »

Jaja. Men det er vel ikke meninga å kjøe med choken på? For da skal den gå dårligere?
Eller?
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by Baron von Waffel »

Selvfølgelig skal ikke choken være på. Ideelt sett vil man kunne profittere på en større forgasser også. Men vanligvis vil det være mulig å få nok luft gjennom den forgasseren som er med sykkelen. I gamle trimmingsveieldninger polerte man alle innsug etc for å lette luftgjennomstrømningen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by Capa »

Så det er bra med mye luft..
Men Carlito, har du fiksa problemet eller?
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
sverren
Posts: 2
Joined: 13 Aug 2008 15:00
MC: Derbi Senda R DRD

Re: Blokkerer mellom 55- 65 km/t.

Post by sverren »

jeg har det samme problemet som carlito med min moped.
lurer litt på hva jeg skal gjøre :)
Post Reply