carboy wrote:husk at en moped ikke er laget for å kjøre i 80 km bare ett lite tips
helt feil! når mopeden kommer fra frabrikken går de i 80km/h. men di er plombert til 45km/h før de taes inn i norge.
så den er faktisk lagd for og gå så fort.
carboy wrote:husk at en moped ikke er laget for å kjøre i 80 km bare ett lite tips
helt feil! når mopeden kommer fra frabrikken går de i 80km/h. men di er plombert til 45km/h før de taes inn i norge.
så den er faktisk lagd for og gå så fort.
men vis den er plompert fra 80, så er det vell bare og ta av plomba så går den i 80.
hvor fort er EGENTLIG en 125cc laget for a?
Ærlig talt, nå må dere slutte å forvirre med å spekulere i det ene og det andre. Moppen trenger mer bensin, ferdig med den saken.
Hvis du ikke har bytta hoveddysa etter å ha satt på trimpotte er du utrolig heldig at du ikke har gjort større skade.
Du må alltid huske på å DYSE om HELE gasseren når du gjør endringer i motoren. Dette er like elementært som at man trenger jakke om vintern, men kan klare seg med shorts om sommeren.
Hoveddysa skal ALLTID byttes ved trim av 2-takt. Sannsynligvis skal nåla justeres og tomgangsdysa også.
For å finne ut av hvilken hoveddyse du trenger så må du sjekke pluggen på maks turtall. Hvordan gjør du det? Google "Plug Chop". Tilsvarende må du sjekke hvordan pluggen ser ut når du kjørere mest på nåla, tomgang eller lav fart.
carboy wrote:husk at en moped ikke er laget for å kjøre i 80 km bare ett lite tips
mopeder i dag er jo laga for og gjøre over 80 da! am6 motorene orginale fra fabrikken gjør jo borti 90! men når døm kommer te norge blir døm plomba ned til 45.
JonnaV wrote:Ærlig talt, nå må dere slutte å forvirre med å spekulere i det ene og det andre. Moppen trenger mer bensin, ferdig med den saken.
Hvis du ikke har bytta hoveddysa etter å ha satt på trimpotte er du utrolig heldig at du ikke har gjort større skade.
Du må alltid huske på å DYSE om HELE gasseren når du gjør endringer i motoren. Dette er like elementært som at man trenger jakke om vintern, men kan klare seg med shorts om sommeren.
Hoveddysa skal ALLTID byttes ved trim av 2-takt. Sannsynligvis skal nåla justeres og tomgangsdysa også.
For å finne ut av hvilken hoveddyse du trenger så må du sjekke pluggen på maks turtall. Hvordan gjør du det? Google "Plug Chop". Tilsvarende må du sjekke hvordan pluggen ser ut når du kjørere mest på nåla, tomgang eller lav fart.
Lykke til!
Går ut i fra at det er den nåla i forgasseren du snakker om nå, og vis det er, hvordan justerer man den?
I am a professional
I will cut your testicles
Stuff em in your mouth where them lil shits belong!
Øverst på nåla er det noen riller. På en av disse rillene sitter det en klips. Flytter du den klipsen opp, senker du nåla og du gjør blandinga magrere. Flytter du klipsen ned hever du den og blandinga blir fetere.
Nåla pleier å dekke området fra 1/4-3/4 gass, men mest mellom 1/2 og 3/4. Altså det området man kjører mest på.
Synes det er helt greit at mopen din sperrer på 55. Du har ikke opplæring for å kjøre fortere. Vil du kjøre 80 får du ta lettlappen så det er forsvarlig å kjøre over tråsykkelfart. Og så kan du jo omregistrere mopen din til lettsykkel om du ikke vil ha noe bedre.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
hahaha wrote:Men det er vel ikke meninga å kjøre med choken på vel? Burde gå dårligere da, hvis ikke er det vel noe feil.
Choken struper lufttilførselen så bensinblandingen blir fetere. Større dyse gir mer bensin til all luften som slippes inn uten å endre lufttilførselen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Selvfølgelig skal ikke choken være på. Ideelt sett vil man kunne profittere på en større forgasser også. Men vanligvis vil det være mulig å få nok luft gjennom den forgasseren som er med sykkelen. I gamle trimmingsveieldninger polerte man alle innsug etc for å lette luftgjennomstrømningen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino