Plugge MC-dekk?

Prat om tung MC.
Post Reply
FV

Plugge MC-dekk?

Post by FV »

Forrige mandag bestilte jeg meg nye dekk. Tirsdag punkterte jeg. Fredag fikk jeg nye dekka og fikk lagt om. Idag punkterte jeg faenmeg igjen! Om det er noen som virkelig hater meg på jobb og ligger å skrur skruer i bakdekket mitt vet jeg ikke, men det står iallefall en skrue i nå. Rimelig forbanna når dekket som står på er 3 dager gammelt. Spørsmålet er da: Hvor bra/dårlig er det å plugge ett mc-dekk? Er dette en reserveløsning, eller kan man kjøre med det permanent?

Faen nå er jeg lei!
thomasgsxr
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f

Re: Plugge MC-dekk?

Post by thomasgsxr »

fikk plugga et bildekk en gang, da var det bare å kjøre uten problemer.
vet også om en scooter som fikk dekket plugga etter en spiker, var ikke noe problem det heller.
er vel nesten bedre å spørre på et dekkverksted enn her på forumet ?
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
FV

Post by FV »

Verkstedet jeg bruker har stengt nå, så tenkte jeg skulle høre om noen hadde erfaringer med dette.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

På bil kan man kjøre med et plugget dekk permanent, man kan sågar kjøre med et som er skummet. Gjort begge deler.

På mc ville jeg ikke gjort det. Konsekvensene hvis pluggen plutselig forsvinner gjør at jeg mener risikoen er for stor. Mc-dekk slites annerledes og har annerledes profil i forhold til et bildekk som jeg mener også taler mot det å kjøre med plugget dekk.

Men jeg vet ikke, jeg bare har en halvkvalifisert tro ;-)

Uansett er dette kjipe greier FV.

Har ikke harva over søsteren til en kollega vel? ;-)
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Har hørt at det ikkje er lov å plugge mc dekk.
Men uansett så ville eg ikkje gjort dette, og ihvertfall ikkje om eg var deg som kjører forbi pysestripen ;)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Går greit å plugge MC-dekk. Har kjørt 4 - 5000 km på et plugga Metzeler Tourance i år.
Plugginga skjer fra innsida og pluggen limes fast, så det skal godt gjøres å miste pluggen.
Men det er ikke alle alle MC-dekk som det er lov å plugge. Husker ikke merkinga i farten på hvilke som kan plugges, men det vet dekkverkstedet.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

En av kjørelærerene på trafikkskolen jeg kjørte opp på, er på rudskogen minst en gang i året. Han har alltid pluggsett med seg. Når han da punkterte en av gangene han var der, så plugget han dekket. Han hadde ingen problem med å kjøre 200, selv om han visste at dekket var plugget.

Jeg hadde ihvertfall tatt det ganske piano om dekket var plugget, og fått skiftet det så snart som mulig.
Greit nok på en bil, der har man tross alt 3 andre hjul å bruke. På en MC har man ikke så mye å forholde seg til.
Kjørte i årevis jeg med et plugget dekk på bilen. Dekkene på bilen jeg har på nå, er 2-3 av dem skummet. Det fører bare til griseri for dem som skal skifte. Så bruker det bare når jeg MÅ.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
FZ1Fazer
MC: Yamaha FZ1-S

Post by FZ1Fazer »

FV wrote:Forrige mandag bestilte jeg meg nye dekk. Tirsdag punkterte jeg. Fredag fikk jeg nye dekka og fikk lagt om. Idag punkterte jeg faenmeg igjen! Om det er noen som virkelig hater meg på jobb og ligger å skrur skruer i bakdekket mitt vet jeg ikke, men det står iallefall en skrue i nå. Rimelig forbanna når dekket som står på er 3 dager gammelt. Spørsmålet er da: Hvor bra/dårlig er det å plugge ett mc-dekk? Er dette en reserveløsning, eller kan man kjøre med det permanent?

Faen nå er jeg lei!
Utrolig kjiipt å høre :( Det skal da ikke gå ann å ha så uflaks.
Tidligere kjent som FZ6Fazer...
Post Reply