Og på søndag 25.mai ble en deilig tur inn til Hardanger, med retur via Folgefonn tunellen og videre til Rosendal.
En kompis hadde kjøpt seg en eldre Kawazaki GPZ600R, og ville inn til faren sin for å vise frem den nye "gamle" sykkelen.
Og selvsagt var FV med på tur

Hverken FV eller meg klarer helt å si nei til å kjøre i det fine været....
Her er noen bilder fra en stopp på Markhus i Åkerfjorden. På bildene i bakgrunnen kan man skimte "enden" av Folgefonna.
Vi kjørte så videre til Odda og utover på østsiden av Hardangerfjorden til Fresvik. Her ble vi tatt veldig godt imot, og kunne nyte utsikten utover fjorden og mot Folgefonna. Omgivelsene ble ikke dårligere med nystekte vafler og kaffe
Frode, kompisen på GPZ'en, måtte selvsagt begynne å utforske sykkelen litt. Han prøvde å justere nålene i forgasserene litt, siden den ikke gikk helt som den skulle. Mens Frode skrudde, så planla Frank og jeg at vi skulle ta veien via Folgefonn-tunellen for så å kjøre til Rosendal. Etter at mekkingen var ferdig, ville Frode ta en liten tur bare for å teste sykkelen før vi kjørte videre. Men siden klokka nærmet seg fem, så ble vi enige om at vi heller skulle begynne å kjøre. Det varte ikke mange kilometrene før Frode fant ut at han hadde justert forgasserne feil vei. Siden klokka hadde blitt såpass mye, så ble vi enige om at Frank og jeg skulle kjøre videre via Rosendal, mens Frode kjørte tilbake til "fattern" for å rette opp i problemet. Han ville da ta "den vanlige" veien tilbake fra Hardanger og møte oss etterhvert. Så da ble det sånn.
Vi kjørte da tilbake til Odda, og tok et veldig lite stykke utover på vestsiden av Hardangerfjorden for vi kom til Folgefonn tunnelen. Det å kjøre rett fram i en tunell på godt og vel en mil er ikke så kjekt. Men da vi kom ut på den andre sida, var det rett og slett nydelig. Der var det forresten en bom, men etter noen kroner fattigere kunne vi kjøre videre. Det tok gikk ikke mange hundre meterne før Frank plutselig kjørte inn til siden... - Å skal vi ta bilder, sa jeg....med tanke på den flotte naturen. Saken var helst at Frank glemte å lukke visiret idet han dro på litt etter bompasseringen

Og da hender det jo at noen fremmedlegemer kommer inn i hjelmen
Men jeg knipset noen bilder likevel
Vi tok en stopp i Rosendal for å få litt mat i kroppen. Dårlig biffsnadder og hår i burgeren er ikke akkurat noe man forventer...

Shit happens. For min del satte det ikke noen stopper på den fine naturen og de svingete veien...
Vi kjørte så videre for å rekke ferja over til Skånevik. En ferje vi ikke visste når gikk....På veien videre lå vi bak en idiot i en fin BMW. Veien var smal og han brukte mer av venstre sida, enn høyre sida. Kjørte forbi biler på teite plasser, og sakket av når han kom forbi dem. Når vi kom frem til ferje-leiet var tempen inni hjelmen såpass høy, at det ble på fløyta og opp med fingern. Fyren i BMW'en, en kar i midten av 50-årene, snudde seg forsiktig vekk.....
Turen gikk så videre fra Skånevik mot Etne, hvor svogern min satt og ventet på oss. På denne turen, på svingete og smale veier, kom vi utfor nok en idiot på veien. Men denne gangen i en rutebuss.... Det er så mange idioter på veien. Det er greit at vi ikke er de flinkeste til å ligge nøyaktig på fartsgrensa, men når man ligger på motsatt side rundt smale svingete veier, da blir jeg litt forbanna
Men uansett, så hadde vi en flott tur. Frode som kjørte tilbake den veien vi kom ifra hadde kommet oss i forspranget. Vi møttes igjen på stamstedet, Knapphus, for dagens siste kaffe.
Mye fin natur, og jeg fikk absolutt merke pollen plagene etter en hel dag i sola, men fin blomstring i Hardanger

Tidligere kjent som FZ6Fazer...