hvor har hestene mine tatt veien

Prat om tung MC.
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Re: hvor har hestene mine tatt veien

Post by Jarle »

moto wrote:benken som var på bjerke i dag.. vet egentlig ingen ting mer :roll:
Kjenner ett par som benket der, og var en del lavere enn det dem hadde hatt i andre benker.
Så jeg ville kanskje tatt det med en klype salt...
Kom sikkert an på hvor hardt den ble stroppet osv...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Ser at det er vanskelig å forstå sammenhengen mellom turtall, moment og effekt, selv om formelen i utgangspunktet virker ganske enkel.
Det de fleste ser ut til å blande sammen er effektuttak ved konstant turtall kontra effektuttak av et system som akselererer.
Hvis man har en sykkel med maks effekt ved 10000rpm, så vet vi at den yter mest hvis vi kjører på 10000rpm. Men hva er akselerasjonen hvis vi kjører den konstant på 10000rpm? Ikke stort, så lenge man har manuelt gear og ikke har automat eller annen momentomformer.
Ikke er den spesielt god til å akselerere videre utover i turtall heller, selv om effekten er maks. Likevel hevder de fleste at det er effekten alene som bestemmer hvor fort sykkelen kan akselerere. :?:

Sykkelens akselerasjon er knyttet til motorens evne til å akselerere fra ett turtall til et annet. Å bruke formler som gjelder for konstant turtall på dette er en feilaktig forenkling. Disse formlene beskriver motoren i ett turtall, ikke hvordan den tar seg til neste.
Sykkelens akselerasjon er proporsjonal med veivas vinkelakselerasjon, gearkassa bestemmer faktoren.
Vinkelakselerasjonen er proporsjonal med påført moment, analogt med newtons F=m*a.

Når en sykkel akselererer best i nærheten av rødstreken er det fordi den har maks moment i nærheten av toppen på effektkurven. Når man trimmer en motor mister man ofte moment på lavt turtall. Det er feil å si at momentet er borte, hvis trimmingen er vellykket er det jo mye større enn før på høyt turtall.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

veldig forenklet har du best aks mellom max dreimoment turtall og max effekt turtall.....jo lenger mellom disse jo mindre trenger du å geare.. ;-)
freddy85

Post by freddy85 »

Mye moment på lavt turtall tillsier at man har mange hester på lavt turtall også men en sykkel på 50hk på 4000rpm og en på 100hk på 8000 rpm der den med 50hk har mere nm gjett hvem som vinner i aks :twisted: .
- KTM EXC 530 09 Six Days
x Honda Hornet 07
GSR600
MC: Jeg har en suzuki gsr600. satt på yoshimura trioval slip-on, nytt filter og justert innsprut. Ellers grei sykkel. Ser på B-king nå:) Feeet sykkel.

Post by GSR600 »

Spørs hvor langt man skal aksellerere det.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

freddy85 wrote:Mye moment på lavt turtall tillsier at man har mange hester på lavt turtall også men en sykkel på 50hk på 4000rpm og en på 100hk på 8000 rpm der den med 50hk har mere nm gjett hvem som vinner i aks :twisted: .
Det var et merkelig valg av eksempel. :roll: hvem av disse har mest moment ?

Hint:
freddy85 wrote:
moment x turtall er lik hester(arbeid) kort fortalt..(trur det var slik)
=D> =D> =D> =D> =D> =D>
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

pelsen wrote:Ser at det er vanskelig å forstå sammenhengen mellom turtall, moment og effekt, selv om formelen i utgangspunktet virker ganske enkel.
Det de fleste ser ut til å blande sammen er effektuttak ved konstant turtall kontra effektuttak av et system som akselererer.
Hvis man har en sykkel med maks effekt ved 10000rpm, så vet vi at den yter mest hvis vi kjører på 10000rpm. Men hva er akselerasjonen hvis vi kjører den konstant på 10000rpm? Ikke stort, så lenge man har manuelt gear og ikke har automat eller annen momentomformer.
Ikke er den spesielt god til å akselerere videre utover i turtall heller, selv om effekten er maks. Likevel hevder de fleste at det er effekten alene som bestemmer hvor fort sykkelen kan akselerere. :?:
.
Dette er jo å blande sammen to ting, med konstant turtall og konstant utveksling, så er det selvsagt at man ikke akselererer. Det blir som å argumentere for at høyt dreimoment ikke har noe å si, fordi kjøretøyet står stille om man har det i fri, og har det turtallet som gir maks dreiemoment...

Jeg har hele tiden vært klar på at man må ha fornuftige gir for å kunne bruke effekten til noe, har du trinnløse gir så vil kjøretøyet alltid akselererer beste på 10 000 rpm. Og ja, selvsagt faller akselerasjonen over 10 000 rpm, for der går jo effekten ned, så med manuelle gir er det mest henisktsmessig å gire noe høyere i turtall enn maks effekt.

AtW
Post Reply