jeg lurer på om du kan kjøpe en vanlig gps også feste den på mc'en på en eller annen måte, sånne gps'er som er til mc er så sykt dyrt, ggår det? og en annen ting på alle gps'er så måler man fartsgreansa nøyaktig, går det an og BARE kjøpe en sånn måler og ha på sykkelen uten masse montering osv????? liker best nøyaktig måling Blir kjempe glad for alle svar
carboy wrote:jeg lurer på om du kan kjøpe en vanlig gps også feste den på mc'en på en eller annen måte, sånne gps'er som er til mc er så sykt dyrt, ggår det?
I teorien - ja. Men grunnen til at man gjerne har egne mc-gps er først og fremst vær og vind som kommer på motorsykkelen og ikke i en lukket bil, men også pga mer vibrasjoner på en motorsykkel. Selv har jeg kjørt med GPS på innerlomma og stoppet når jeg har trengt korreksjon. Det går selvfølgelig ikke om du hele tiden må vite hvor du skal kjøre, som i en by.
og en annen ting på alle gps'er så måler man fartsgreansa nøyaktig, går det an og BARE kjøpe en sånn måler og ha på sykkelen uten masse montering osv????? liker best nøyaktig måling Blir kjempe glad for alle svar
BARE gps-fartsmåling, mener du? Søk på nettet, men går sikkert ann å bare få kjøpt fartsmåler.
En viktig ting med fartsmålling med GPS er at de fleste av dem kun regner ut riktig fart når man kjører rett frem. Kjører man oppover eller nedover viser de konsekvent for lav fart og man kan bli lurt.
Dette gjelder i hvert fall på Tomtom-gps(står i bruksanvisning) og jeg vil tro det gjelder på de fleste andre merker også hvis de ikke har en form for høydemåler i seg da.
Kjører man derimot rett frem oppgir f.eks Tomtom at de er garrantert nøyaktige inntil +-0,1km/t og det er mye mer nøyaktig enn normal hastighetsmåling.
Helt enig i at de er dyre, men det jo grunner for det.
Billig GPS i tankveskens kartlomme kunne kanskje også gå?
Dog, jeg vil ikke ha en skjerm å forholde meg til (for farlig å se vekk fra trafikken som MÅ holdes øye med hele tiden UANSETT). Skal jeg ha GPS så vil jeg ha en med gode muntlige instruksjoner på øret.
egentlig så trenger jeg bare en sånn farstmåler, og det er bortkasta å kjøpe en hel gps når jeg ikke trenger det men finner ikke noe sånne typer fartsmåler, og mitt spedomeeter funker ikke nøyaktig(NÅR JEG KOMMER OPP I 70 SÅ GÅR DET IKKE LENGER OG SYKKELEN GÅR I 120-130) MERKELIG
Kan du ikke bare kjøpe ett slikt speedometer som man får til diverse tråsykler? Koster jo ikke mange hundrelappene og de virker jo greit nok. Vanntette er de også.