Dreper tennplugger -Kawasaki ZZR 1100

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
petrol
MC: ZZR 1100 -91 mod.

Dreper tennplugger -Kawasaki ZZR 1100

Post by petrol »

Hei alle,

Kjører ZZR1100 – 91 mod og har litt problemer med ett par ting.

Kjøpte sykkelen i år og siden sesongen begynte for meg i mars mnd har jeg hatt problemer med at den tar knekken på tennpluggene. Dette har skjedd to ganger til nå….
Sitter sykkelen fra meg om kvelden helt fin, prøver å starte den neste morgen… helt dau :(
Skifter så pluggene ( ja det er riktige plugger- NGK R) og sykkelen starter på første forsøk…

Vet ikke hvor mange plugger den tar samtidig, 1-2 stykker ser helt fin ut.

Det som jeg har synset med så langt er at; elektronisk tenning- ingen justering som jeg kan gjøre (!?), luftfilter skal jeg skifte da det er veldig slitt/ revet i kantene og tetter ikke fullstendig =feil blandingsforhold luft/ bensin(!?) ….er kanskje på dypt vann her, er ingen supermekker, ei heller rørlegger…. er litt tikking på ventilene , skal justeres når sesongen er over, klokking av forgassere er planlagt samtidig. Er det noen som har synspunkter/ erfaringer her? Tar i mot alt av tips \:D/
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Re: Dreper tennplugger -Kawasaki ZZR 1100

Post by PerTore »

Hvordan ser pluggene ut? Har du mulighet til og knipse noen bilder? gjerne av alle 4 og ganske nærme (makro).
En utslitt plugg forteller mer enn 1000 ord.(Det var vel ikke så værst ordtak, vel...)
Er det de samme som går hver gang? Og ev. hvilke sylindre er dette?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
petrol
MC: ZZR 1100 -91 mod.

Post by petrol »

PerTore wrote:Hvordan ser pluggene ut? Har du mulighet til og knipse noen bilder? gjerne av alle 4 og ganske nærme (makro).
En utslitt plugg forteller mer enn 1000 ord.(Det var vel ikke så værst ordtak, vel...)
Er det de samme som går hver gang? Og ev. hvilke sylindre er dette?
Har ikke fått konstatert hviken sylinder de er gått på, har skiftet alle fire begge ganger.
Husker bare at to var veldig sorte og en som nesten så ny ut. Skal se om jeg kan ta noen bilder over helgen.

Noen formening om hva som kan være gale?
StenR

Post by StenR »

Mye rart som kan ødelegge pluggene dine. Men hvis det er slik at 2 og 2 ryker samtidig, og feilen kom litt brått, så ville jeg sjekke tenninga. Kjenner ikke ZZR, men som oftest forsørger en coil to og to plugger. Så en feil på tenningen vil ofte slå seg ut som en feil på to sylindre. En svak gnist fra den ene coilen, vil etter mitt skjønn gi det scenariet du beskriver. Andre vanlige ting er tett luftfilter (burde gitt soting på alle 4), og forgasserfeil (ikke tettende flottør, hengende choke, feil satt blandingsskrue etc. ). Sjekk hvilke plugger som ryker. Bytt om på de to coilene, og se om feilen flytter seg til de pluggene som tidligere var fine. Også hørt teori om at svake batterier kan tære på pluggene da gnisten blir veldig svak i startøyeblikket, og at pluggen da lett soter.
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

StenR har oppsumert bra her, men du bør også sjekke plugghetter og ledninger. Et lite tips kan være og se på disse i mørket mens sykkelen går. Prøv også om du greier og få belastet motoren litt (med ev en hjelpemann) Du behøver nødvendigvis ikke finne noe her, men er det overslag så kan det være lettere og se. Er det mulig og ta ut pluggledningene fra coil? hvis det går greit kan du Ohme de. Gjerne også mens du vrir og bøyer litt på de.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Post Reply