Har mistet lysten på oppkjøring...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Re: Har mistet lysten på oppkjøring...

Post by Juliet »

Fortsett slik, hold hodet høyt og fokuser på det positive ;-) Og når du har oppkjøring med sensor vil det kanskje gå mye bedre, for de kritiserer/kommenterer ikke kjøringen underveis. Sensoren jeg hadde sa ikke stort, glemte så og si at han var der. Ganske greit :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Knerten
MC: Suzuki GSX-R 600 K8

Post by Knerten »

Godt at det gikk bedre denne gangen, men synes du skal be om å få vite hva du har gjort feil slik at du slipper å gjette.. Du lærer jo lite av å få vite at du gjør feil, men ikke hva.

Jeg er også en av de som byttet kjørelærer. Jeg strøk til min første oppkjøring på lettsykkel og fikk beskjed om at de som hadde den kjørelæreren stort sett strøk på de samme tingene. Byttet kjøreskole hadde noen få kjøretimer så gikk det glatt :)
I`m not small, I`m funsize :)
Marte
MC: MC-løs :(

Post by Marte »

Merklig nok så har han en ganske god statistikk. Tror det var bare 2 stk som strøk i fjor :-k

Juliet: Han sa vel hvor du skulle kjøre? :P

Meeen sånn ellers.. Ble ingen kjøretime i dag. Tragisk nok. Han sa i går at jeg måtte kjøre idag hvis jeg skulle ha sjans til å stå om ei uke, for han kan bare kjøre tirsdag og onsdag neste uke, og burde helst ha hatt skikkelig vikeplikttrening i dag, langkjøring på tirsdag, finpussing på onsdag. Men neida. Ser ut til at jeg må vente enda ei uke... Heldigvis mindre press da, men likevel :(

Husker ikke om jeg har nevnt det, men jeg var i utgangspunktet satt opp på oppkjøring i dag, men vi kom i gang alt for seint med kjøretimene....
- Bare Marte -
Juliet

Post by Juliet »

Herregud for en surrebukk :roll: Skal bli bra å bli ferdig med han der. Joda sensoren sa selvfølgelig hvor jeg skulle kjøre :D Men det var ikke noen kommentarer på kjøringen eller utenomsnakk, så jeg husker at jeg slappet av mye mer da enn på biloppkjøringen. Det var bare å kjøre.
Det er veldig bra at du kan kjøre egen sykkel mellom timene, du får trene på de tingene du trenger på egenhånd siden denne kjørelæreren ikke tar dette alvorlig nok. Og jeg synes du bør skrive en klage på ham til kjøreskolen når du har fått lappen.
Image
Vennlig hilsen Juliet
Marte

Post by Marte »

Men det er vel han som driver kjøreskolen alene by himself.. Hmm...

Skal iallefall ikke kjøre opp til mellomtung hos han! Tenkte å ta banekjøringskurset og sikkerhetskurset som kreves for klasse A, og litt kjøretimer allerede til høsten hos noen annen, så jeg kan kjøre opp på våren til neste år. Gidder ikke å tenke på å ha samme kjørelærer på nytt.. ;)
- Bare Marte -
Marte

Post by Marte »

For et par dager siden fant jeg ut at en venninne kjørte hos han, og i går var vi på fest sammen. Da hadde hun kjørt opp, og noe av det hun var mest glad for var å slippe han! Hun fortalte meg flere historier som tilsammen gjorde kjøretimene hennes dritt, og hun hadde følt mye av det samme som jeg gjør. At hun ikke ville dit, hun følte seg dårlig og fikk lav selvtillit. Herregud jeg ble glad for å høre at hun og følte det sånn! Og jeg kjente det så igjen når hun sa måten han kunne se på henne og si ting osv når hun hadde gjort noe dårlig, og han har en tone som er slik "klarer du ikke DET DER??.... :O Vi må tilbake i kjøregården igjen...Du kan ikke kjøre opp for den lille feilen" og har det mest oppgitte fjeset man finner...

Var så godt å få det ut til noen som visste akkurat hvordan han var, for da vet jeg at det er ikke bare jeg som overreagerer/innbiller meg det.
- Bare Marte -
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Det høres virkelig ut som dette er en lærer som elevene burde slippe. Men med manglende konkurranse er det ikke så greit å få ham ut.

En annen ting er at det kan bli verre. Tenk om han får jobb som sensor. De rekrutteres fra kjørerlærernes rekker. (Det var vel en trøst tenker jeg.)
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Juliet

Post by Juliet »

Kan klage på ham til Trafikklærerforbundet kanskje? Måtte vært en tragedie å få en så negativ sensor...
Men det går jo uansett an å klage konstruktivt direkte til ham også, kanskje han kan gjøre noen endringer med seg selv selv. Noen trenger bare å få opp øynene.
Image
Vennlig hilsen Juliet
Kriz

Post by Kriz »

da jeg tok lett lappen likte jeg kjørelæreren min veldig godt men han sa jeg måtte skjerpe meg for å få lappen siden jeg var alt for aggresiv i trafikken, men gikk da bra da jeg viste med meg selv at jeg kunne ta meg sammen på oppkjørings dagen. sto glatt jeg, da sensor spurte hva jeg hadde gjort av feil så nevnte jeg noe men han sa det var riktig så ingen feil :=)

værre på bil da kjørelæreren var en tørrpinne som kritiserte meg hver gang vi kjørte og han nevnte ved flere anledninger at hvis jeg ikke skjerpa meg så kom jeg aldri til å få lappen noen gang. jeg forsatte å kjøre i mitt tempo og vips så fikk jeg lappen, tror han ble litt sjokkert. siste han sa til meg var at jeg ikke skulle bli en del av statistikken. 5mnd senere hadde jeg min andre oppkjøring fordi jeg mista lappen for fart.. gud vet han hadde rett at jeg er en tulling i trafikken men poenget er at jeg følte jeg kunne klare det på oppkjøringene mine og jeg klarte det glatt uten feil alle 3 gangene så om du skal ta oppkjøringen din må du føle med deg selv.. hvis du har en del km bak deg og føler deg trygg på deg selv så er det bare å kjøre på mener jeg.
vegsir
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!

Post by vegsir »

da jeg tok lettlappen. var kjørelæreren nokså kritisk. dagen før oppkjøringa sa han noe slikt som. jaja du kan jo like godt prøve du må jo betale for den allikavel. besto ganske greit. tror kanksje noen kjørelærere prøver å syke deg ned litt sånn at du skal ta deg ekstra sammen på oppkjøringa. men virker som om at denne kjørelæreren overdriver dete altfor mye da. lykke til med videre kjøring/oppkjøring.
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

Marte wrote:Esstrom: send meg pm, jeg vil høre om det er samme person hvis du kjørte opp samme sted som meg. Nord-Norge er stort ;)

Gikk litt bedre i dag da. Gruer meg ikke like mye til kjøretime i morgen, men er jo fortsatt ikke helt happy for det. I dag kjørte vi i over en time i byen, der vi øvde mye på blinke - se i speil - se i blindsone - plassere seg - bremse -gire. Det gikk mer av seg selv etterhvert men i begynnelsen kjente jeg at jeg hadde mest bare lyst til å ruse på som en idiot så sykkelen reiste seg på bakhjulet og han datt av :twisted: Men det gikk som sagt litt bedre etterhvert når dette kom seg. Bortsett fra noen spydige kommentarer nå og da hvis jeg gjorde feil så roset han meg når jeg kjørte rett, men sa veldig lite hva jeg faktisk gjorde feil når det skjedde. Og det er jo dumt for da må jeg bare gjette og regne med det blir rett neste kryss, liksom. Ellers kvalte jeg ikke sykkelen (pleier å gjøre det i kryss når jeg er stressa uansett kjøretøy) en eneste gang og det er jo et pluss. :) Må vel bare bite i hop tennene, ignorere kommentarene og huske det som faktisk er bra. Forhåpentligvis blir jeg klar til oppkjøring, så kan jeg få lov til å kjøre alene uten en skrikende stemme i øret mitt. Heldigvis har det gått over fra å ikke ville kjøre i det hele tatt til å få lyst til å bi ferdig.

Tror ikke motivasjonen kom tilbake på grunn av kjøretimen though, men heller at jeg var ute å kjørte med min egen sykkel uten noen bakpå. Har justert litt på sykkelen nå, så den ikke er så brå på clutchen. Så nå kan jeg faktisk krypekjøre med å bare holde i styret og regulere litt på bremsen. Det gikk ikke før. Sykkelen min stoppa faktisk :P Kjørte litt på parkeringsplass der jeg øvde på balansen i krypkjøringen, noe som gikk kjempebra med min sykkel. Litt nødbremsing også. Gikk kjempebra. Så ringte jeg en kar som har egen sykkel, så vi kjørte og hadde trådløs kommunikasjon imellom oss (vi brukte faktisk bare telenor med fri familie og headset. Funket overraskende bra!). Øvde mye på det jeg har fokusert på på kjøretimene, som plassering osv, men såklart blir det litt mer ukonsentrasjon når vi snakker over telefonen. Syns fremdeles jeg kjørte på en riktig måte. Kan vel kanskje komme av at jeg gjør mye ting automatisk, og har derfor ikke noe problem med å snakke drit og kjøre samtidig. Blir verre når jeg faktisk må tenke over hva jeg gjør, og da blir jeg usikker og kjørelærer irritert.

Men nå går det i en mer riktig retning iallefall. Var jo kjempegodt å kjøre alene, men det er jo noe helt annet enn å ha kjørelæreren bakpå. Tror jeg har ny kjøretime i morgen (såklart vet jeg ikke det. Han har jo ikke gitt noen beskjed enda....), gruer meg enda, men mye mindre enn det jeg gjorde før kjøretimen jeg hadde i dag. Dessverre skal det så lite til før at jeg blir sint og lei meg på grunn av ting som kjørelærer sier. Så jeg håper han holder kjeft i morgen så jeg klarer å kjøre noenlunde greit. Hehe...
Personen du øvelsekjører med MÅ sitte på samma sykkel så lenge den er reg. for 2 stk! Varaderoen er reg. for 2 stk!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Marte

Post by Marte »

Kom igjen, vis meg hvor det står.

Dessutn har kjørelæreren min sagt at det er lov, og på dette området hører jeg nok på han og ikke deg.
- Bare Marte -
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

R6-freak har rett her! Hvis du og kjørelæreren din overgår maksgrensen for sykkelen, kan det hende han får lov til å kjøre på egen sykkel, men privat er det som R6-freak sier.

Kjørelæreren min da jeg skulle kjøre opp til A i høst, sa at jeg kunne øvelseskjøre på en tungsykkel, selv om jeg bare vill få mellomtunglappen etter oppkjøring. Han var helt bestemt, men dette stemte heller ikke. Man kan kun øvelseskjøre i den klassen du øvelseskjører for i 2 år før du når den aktuelle alder, men minst 15 år (Du kan altså ikke øvelseskjøre for moped eller lett som 14 åring). Når jeg da som 17 åring skulle ta A, kunne jeg kun øvelseskjøre med en mellomklassesykkel, i og med at minstealder er 21 for tung.
Allikevel kjørte jeg under hele skoleperioden på en tungsykkel. Antagelig har kjøreskolene fått dispensasjon for dette, så de slipper å ha enda en sykkel i sitt sortiment. Det kan tenkes din kjørelærer også har, men under privat kjøring, må du følge regler som gjelder, og det er ditt og ledsageren din sitt ansvar for å sette dere inn i de riktige reglene.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Marte

Post by Marte »

Jeg siterer Lidahl fra en annen tråd her på forumet (http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 2&start=15)
Lidahl wrote: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004 ... 2.html#2-3

§ 2-2. Øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret
Med mindre annet følger av denne forskriften skal læreren eller ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven ved øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret. Under øvingskjøring i klassene A1 og A skal læreren eller ledsageren ha instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis kommunikasjonsutstyr.

I følge dette kan ledsager sitte å se på, uten å være i kjøretøy, så lenge han/hun hele tiden har visuell og verbal kontakt med lærlingen.

Øvingskjøring med kjøretøy med sitteplass kun for føreren kan bare skje dersom læreren eller ledsageren har instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis radioforbindelse eller lignende, i tillegg til visuell kontakt. Det samme gjelder dersom det for opplæring mot vederlag er gjort særlig unntak fra kravet om at læreren skal følge med i kjøretøyet.

Her står det at dersom motorsykkeln bare har plass for en person, og vi vil øvelseskjøre med den, må ledsager ha visuell kontakt og radiokontakt. Det står ikke noe om hvor mange personer sykkeln er registrert for. Det står altså ikke at kjøretøy med sitteplass for mer enn bare sjofør medfører at ledsager må sitte på samme sykkel
Altså, sålenge vi har toveis kommunikasjon er det lov.
Flydude wrote:Hvis du og kjørelæreren din overgår maksgrensen for sykkelen, kan det hende han får lov til å kjøre på egen sykkel, men privat er det som R6-freak sier
How come vi kjører hver sin sykkel på landeveiskjøringa da?
- Bare Marte -
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Post by alexanderyi »

Regelen er at hvis en har mc som er registrert for 2, så skal elev og ledsager sitte på samme sykkel..

Jeg har gjort det samme som Marthe her, og kjørt med 2 sykler.. Dette er på grunn av at min ledsager veide 120 kg, og da overstiger en totalvekta, som ikke er lov..

Hva skal en gjøre da? ;-)
Post Reply