Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
-
- Posts: 10
- Joined: 15 Jun 2008 11:54
- MC: Suzuki GSX750 f. -96 mod. (grønn)
Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Hei!
Jeg eier en Suzuki GSX 750f -96.mod som jeg kjøpte brukt i vår. Sykkelen hadde stått vinterlagret i varm garasje. På min første kjøretur merket jeg at sykkelen stoppet opp ved medium/hard nedbremsing, når jeg samtidig trykte inn clutch. Turtallet droppet til bunns og sykkelen stoppet.
Etter noen mils kjøring så forsvant dette problemet, og jeg tenkte ikke mer over det.
Nå har 1500km hittil i vår og sykkelen har vært på full service. Den har gått kjempefint frem til igår. Da fikk jeg samme problemet igjen at sykkelen stopper opp ved nedbremsing og clutch. Turtallet går til bunns og sykkelen stopper. Jeg har akkurat skiftet til nytt batteri fordi det gamle var dårlig.
Det skal sies at jeg brukte choken igår på manuell måte (ikke choken ved styret, men nede under tanken) og da hengte den seg litt opp. Men den virket å ha gått tilbake til normalt nå etter at jeg dro den litt frem og tilbake. Jeg har også skrudd litt på en skru under forgasserene, som henger i en gummikabel. Dette for å justere tomgangsturtallet. Denne virker å justere turtallet, men er noe ustabil da turtallet noen ganger ikke reagerer i det hele tatt.
Noen her som kan tenke seg hva roten til problemet er?
Utrolig kjipt at noe sånn skal skje når man har brukt så mye penger på å få sykkelen i god stand!
mvh.
erlendpeter
Jeg eier en Suzuki GSX 750f -96.mod som jeg kjøpte brukt i vår. Sykkelen hadde stått vinterlagret i varm garasje. På min første kjøretur merket jeg at sykkelen stoppet opp ved medium/hard nedbremsing, når jeg samtidig trykte inn clutch. Turtallet droppet til bunns og sykkelen stoppet.
Etter noen mils kjøring så forsvant dette problemet, og jeg tenkte ikke mer over det.
Nå har 1500km hittil i vår og sykkelen har vært på full service. Den har gått kjempefint frem til igår. Da fikk jeg samme problemet igjen at sykkelen stopper opp ved nedbremsing og clutch. Turtallet går til bunns og sykkelen stopper. Jeg har akkurat skiftet til nytt batteri fordi det gamle var dårlig.
Det skal sies at jeg brukte choken igår på manuell måte (ikke choken ved styret, men nede under tanken) og da hengte den seg litt opp. Men den virket å ha gått tilbake til normalt nå etter at jeg dro den litt frem og tilbake. Jeg har også skrudd litt på en skru under forgasserene, som henger i en gummikabel. Dette for å justere tomgangsturtallet. Denne virker å justere turtallet, men er noe ustabil da turtallet noen ganger ikke reagerer i det hele tatt.
Noen her som kan tenke seg hva roten til problemet er?
Utrolig kjipt at noe sånn skal skje når man har brukt så mye penger på å få sykkelen i god stand!
mvh.
erlendpeter
-
- Posts: 788
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Hvor høy/lav er tomgangen når sykkelen er varm? Det kan være så enkelt som at den er litt i laveste laget. Jeg sleit litt med det samme problemet, at det stoppa for meg når jeg tok in clutchen f.eks ved kryss o.l. Det var så enkelt som å justere opp tomgangen litt, så døde den ikke ut for meg lenger.
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
hvorfor måtte du justere turtallet? hvis tutallet har gått opp på tomgang tyder det på falskluft. sjekk om du har lekasje på gummimuffene fra forgasser til motor, bruk startgass når den går på tomgang og hør om turtallet øker. er det ikke dette ville jeg gjort ren forgasserene.
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
På min VTR (1999) stopper motoren i blant om jeg triller med klutchen inne i over 30km/t elns. Det er "as designed" og rådet er dermed ikke klem inn clutchen.
Husk at ved justering av tomgang bør du alltid gi litt gass mellom hver justering. Oftest vil turtallet stabilisere seg på et annet nivå etter en rask blip på gassen enn det den endrer seg til mens du skrur.
Tidlige VTR hadde også en svakhet som medførte at ved hard oppbremsing dumpet den mer eller mindre all besinen i flotrøkammeret inn i sylinderen. Det førte til stans pga for mye besin og tung start pga for lite besin. Det kan være din har et liknende problem.
Husk at ved justering av tomgang bør du alltid gi litt gass mellom hver justering. Oftest vil turtallet stabilisere seg på et annet nivå etter en rask blip på gassen enn det den endrer seg til mens du skrur.
Tidlige VTR hadde også en svakhet som medførte at ved hard oppbremsing dumpet den mer eller mindre all besinen i flotrøkammeret inn i sylinderen. Det førte til stans pga for mye besin og tung start pga for lite besin. Det kan være din har et liknende problem.
- Shortybebeh
- Posts: 3456
- Joined: 26 Apr 2005 12:13
- MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07! - Location: Skjetten
- Contact:
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Gass i forusker`n!
Har du sjekket bensinfilteret?
Har du sjekket bensinfilteret?
Death Is The Road To Awe.
-
- Posts: 10
- Joined: 15 Jun 2008 11:54
- MC: Suzuki GSX750 f. -96 mod. (grønn)
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Jeg tror ikke det er turtallet som er problemet. Motoren stopper ikke om jeg bare trykker inn clutchen, enten jeg har fart eller ikke. Det virker som om det er nedbremsingen som kveler motoren. Det skjer ikke når jeg bruker bakbremsen. (kanskje fordi den ikke er like kraftig).Trond_V wrote:Hvor høy/lav er tomgangen når sykkelen er varm? Det kan være så enkelt som at den er litt i laveste laget. Jeg sleit litt med det samme problemet, at det stoppa for meg når jeg tok in clutchen f.eks ved kryss o.l. Det var så enkelt som å justere opp tomgangen litt, så døde den ikke ut for meg lenger.
Når sykkelen er varm ligger turtallet rundt 1800 o/m.
-
- Posts: 10
- Joined: 15 Jun 2008 11:54
- MC: Suzuki GSX750 f. -96 mod. (grønn)
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Det kan noen ganger virke som om det er det som er problemet at det blir for mye bensin i sylinderen. Etter en nedbremsing, om jeg er rask å gi gass etterpå så merker jeg at det tar en stund før motoren responderer på gassen jeg gir. Som om den drukner litt. DEt samme skjer jo når man prøver å gi gass med for mye choke inne.Babelfisken wrote:På min VTR (1999) stopper motoren i blant om jeg triller med klutchen inne i over 30km/t elns. Det er "as designed" og rådet er dermed ikke klem inn clutchen.
Husk at ved justering av tomgang bør du alltid gi litt gass mellom hver justering. Oftest vil turtallet stabilisere seg på et annet nivå etter en rask blip på gassen enn det den endrer seg til mens du skrur.
Tidlige VTR hadde også en svakhet som medførte at ved hard oppbremsing dumpet den mer eller mindre all besinen i flotrøkammeret inn i sylinderen. Det førte til stans pga for mye besin og tung start pga for lite besin. Det kan være din har et liknende problem.
Men jeg vet ikke om det er dette som er problemet her?
-
- Posts: 10
- Joined: 15 Jun 2008 11:54
- MC: Suzuki GSX750 f. -96 mod. (grønn)
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Hvor finner jeg bensinfilteret? og hvor omfattende er det å rense forgasserne på egen hånd? Om dette skulle være problemet?Shortybebeh wrote:Gass i forusker`n!
Har du sjekket bensinfilteret?
Jeg har akurat brukt mye penger på sykkelen på full service, men da tror jeg ikke de gjorde noe forgasser arbeid.
Jeg har ikke penger til en ny service.. ihvertfall ikke dyre greier!
mvh.
erlendpeter
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Tipper choken henger på. Jeg har hatt maken sykkel, og choke-wiren var fryktelig dårlig. Den begynte å gå tregt å måtte byttes en gang i året. Når den begynner å gå tregt får man ikke helt av choken. Selv om man presser tilbake choken på motoren er det spenn i wiren slik at den gradvis går litt på igjen. Tomgangsturtall på 1800 rpm er alt for høyt. Iflg. boken skal det ligge mellom 1000 og 1200 rpm.
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Problemet er jo tydelig. Det har ingenting med hverken forgasser eller noe å gjøre. Clutchen tar litt selv om du har den helt inne, og dermed kveler den seg. Har skjedd med meg mange ganger. Prøv å juster clutchen.
-
- Posts: 10
- Joined: 15 Jun 2008 11:54
- MC: Suzuki GSX750 f. -96 mod. (grønn)
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Okey...916 wrote:Tipper choken henger på. Jeg har hatt maken sykkel, og choke-wiren var fryktelig dårlig. Den begynte å gå tregt å måtte byttes en gang i året. Når den begynner å gå tregt får man ikke helt av choken. Selv om man presser tilbake choken på motoren er det spenn i wiren slik at den gradvis går litt på igjen. Tomgangsturtall på 1800 rpm er alt for høyt. Iflg. boken skal det ligge mellom 1000 og 1200 rpm.
Når choken står litt på, vil det da slippe mer bensin inn i motor ved oppbremsing?
Jeg tror ihvertfall at det som gjør at motoren stopper er at den får for mye bensin, og at det fremprovoseres av bremsing. Ihvertfall regagerer motoren på samme måte når jeg bremser som den gjør når man choker motoren når motoren er varm. Den blir kvelt. Er jeg heldig rekker jeg å gi gass flere ganger, og etterhvert "våkner" turtallet igjen!
ER dette en service man kan gjøre, fikse selv? Choke justering, eller hva det når er?
Noen som har andre forslag til hva problemet kan være, annet en at det er choken som står litt på?
takk til alle som tar seg tid og svarer.
mvh.
erlend peter
-
- Posts: 10
- Joined: 15 Jun 2008 11:54
- MC: Suzuki GSX750 f. -96 mod. (grønn)
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Jeg tror ikke det har med clutchen å gjøre. Motoren går helt fint når den står stille, i gir med clutchen inne. Det betyr jo at clutchen fungerer slik den skal.microape wrote:Problemet er jo tydelig. Det har ingenting med hverken forgasser eller noe å gjøre. Clutchen tar litt selv om du har den helt inne, og dermed kveler den seg. Har skjedd med meg mange ganger. Prøv å juster clutchen.
erlend peter
- mekkern
- Posts: 5207
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Rense flottørnålene gjør nok susen..mulig litt avleiringer..så de henger litt under bremsing...dette var jo etter lagring også...sjekke choke også og justere tomgang til såvidt over 1000 med varm motor..
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Ja, men det pleier jo å være slik når sykkelen går ned fra turtall at den gjerne går lavere ned enn tomgang, for å så gå opp igjen. Dersom det er noe galt med clutchen, bare slokner den. Dersom du har sykkelen 1. gir og dytter den bakover, er den tyngre enn når den står i fri?
Går den framover littegranne når den står i gir og du ikke sitter på sykkelen?
Går den framover littegranne når den står i gir og du ikke sitter på sykkelen?
- Gizmodude
- Posts: 25
- Joined: 08 Apr 2007 00:09
- MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
- Location: Buvika
- Contact:
Re: Hjelp! Motorstopp ved hard oppbremsing.
Hei,
Det kan ikke være tipp sensoren som sitter feil og stopper motoren ved kraftig oppbremsing og dykk med fronten?
Har sett det noen ganger på GSX-R sykkler, vet ikke om F modeller har det samme.
A wild guess.
Det kan ikke være tipp sensoren som sitter feil og stopper motoren ved kraftig oppbremsing og dykk med fronten?
Har sett det noen ganger på GSX-R sykkler, vet ikke om F modeller har det samme.
A wild guess.