PÃ¥ shopping i Usa
PÃ¥ shopping i Usa
Står på farten til en 3-ukers tur i Usa. Midtvesten og Florida står på programmet. Tenkte jeg skulle se meg om etter en ny bukse der, og tenkte kanskje jeg skulle prøve å plukke med meg noe mer. Trenger snart ny clutch og kjede/drev. Har en -92 mod GSX600F, er det trygt/greit/mulig/lurt å kjøpe i Junaiten? Erfaringer, innspill og kommentarer?
- tohjulisvingen
- MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07) - Location: Oslo
Re: PÃ¥ shopping i Usa
Verdien på alle varer du kjøper i utlandet (ved opphold på minst 24 timer) må ikke overstige kr 6000, inkludert den obligatoriske taxfree-handelen. Link
Hvis du blir stoppet på veien tilbake så legger dem sammen verdien på alle tinga det ser ut som du har kjøpt der borte. Dvs at hvis du bruker buksa et par ganger og får den til å se (evt lukte) ikke ny ut (og kaster kvitteringa osv), så kan du sikkert komme unna med "jeg tok den med meg hjemmefra til USA og tilbake igjen". Kjede/drev o.l må nok pent legges til på summen, bare husk å legg det i sjekk-inn-bagasjen
Det eneste potensielle problemet med å handle i utlandet er at det ofte er vanskelig å klage på noe og benytte seg av garantien. Med dette i bakhodet er det bare å "shop till you drop"
Hvis du blir stoppet på veien tilbake så legger dem sammen verdien på alle tinga det ser ut som du har kjøpt der borte. Dvs at hvis du bruker buksa et par ganger og får den til å se (evt lukte) ikke ny ut (og kaster kvitteringa osv), så kan du sikkert komme unna med "jeg tok den med meg hjemmefra til USA og tilbake igjen". Kjede/drev o.l må nok pent legges til på summen, bare husk å legg det i sjekk-inn-bagasjen

Det eneste potensielle problemet med å handle i utlandet er at det ofte er vanskelig å klage på noe og benytte seg av garantien. Med dette i bakhodet er det bare å "shop till you drop"

Personlig tror jeg sjeldene tollerene bryr seg om du ikke smugler sprit eller liknende. Nå har jeg riktinok bare blitt stoppet en gang i tollen, men de virket ikek særlig opptatt av 6k-grensa.
AtW
AtW
6000-grensen finnes vel for å en lov å støtte seg på når noen bryter den med glans. Om vi snakker titusener. Ikke en som muligens bryter den med kanskje noen få tusener. Det er i hvert fall det rimelige, men som som i politiet, finnes det tollere som også ikke alltid er like rimelige.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
- tohjulisvingen
- MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07) - Location: Oslo
Selvfølgelig, om du har med deg flere ting som koster 10000 tilsammen og ikke har noe annet for mye tror jeg de fleste tollere lar det gå, men det finnes gretne gamle/unge gubber/damer også. Veldig greit å vite om regelen på forhånd uansett, så man ikke sier noe teit om man blir stoppet.Flydude wrote:6000-grensen finnes vel for å en lov å støtte seg på når noen bryter den med glans. Om vi snakker titusener. Ikke en som muligens bryter den med kanskje noen få tusener. Det er i hvert fall det rimelige, men som som i politiet, finnes det tollere som også ikke alltid er like rimelige.
- wind_up_bird
- MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :) - Location: Bergen
Ja, 6000 er avgiftsfritt.tohjulisvingen wrote:Verdien på alle varer du kjøper i utlandet (ved opphold på minst 24 timer) må ikke overstige kr 6000, inkludert den obligatoriske taxfree-handelen. Link
Hvis du vil være lovlydig, kan du jo fortolle det som måtte overstige når du kommer tilbake. Det kan fremdeles lønne seg å kjøpe i USA.
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... e=NO#kvotetoll.no wrote:Verdigrense
I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.