Forhjul offset etter dekkbytte?? *LØST*
Forhjul offset etter dekkbytte?? *LØST*
I går bytta jeg framdekk. La om og monterte på og oppdaga at jeg hadde klart å sette hjulet feil vei. Vel vel, var bare å ta av og snu hjulet, ikke verre enn det. Men... Da jeg skulle sette på calipprene (så etterpå at jeg ikke hadde trengt å ta dem av...) virka det som om stemplene måtte flyttes noe. I alle fall, satte alt sammen, men da gikk framhjulet tregt rundt. Kjørte en liten runde i verkstedgården og ene skiva ble varm. Inn å titte igjen. Da så det ut som hjulet sto noen millimeter for langt til venstre.(!) Samtidig så jeg at hjulbolten ikke satt helt inne i fjærbeinet. Løsna alt og daska bolten på plass og låste av. Fremdeles ser det ut som hjulet står litt til venstre.
Siden jeg var tom for idéer og måtte stenge verkstedet tok jeg en prøvetur. Sykkelen oppførte seg eksemplarisk, men ene skiva ble anslagsvis 70 grader og bremsen fungerte myye bedre enn før. Kjente på fjærbein og hjulbolt, ingen varmeutvikling, kunne heller ikke høre ulyder. Ga opp for kvelden og kjørte hjem. Vel hjemme kjente jeg på bremsene, de var nå ikke mer enn ca. 40 grader, men fremdeles så hissige at jeg justerte av litt på hendelen. Vel framme på jobb i morres var skivene ca. kroppstemperert.
Nå står jeg skikkelig fast her. Jeg har ikke hatt tid til å måle, men det ser ut som framhjulet står en millimeter eller to til venstre. Frambremsen fungerer bedre enn den noen gang har gjort og varmgangen har stort sett gitt seg, men jeg er bekymret.
Kan jeg ha klart å trykke inn ene hjullagret da jeg satte på hjulet feil vei?
Lettvindt løsning på dette bør kanskje honoreres med ei flaske cognac i posten...
Siden jeg var tom for idéer og måtte stenge verkstedet tok jeg en prøvetur. Sykkelen oppførte seg eksemplarisk, men ene skiva ble anslagsvis 70 grader og bremsen fungerte myye bedre enn før. Kjente på fjærbein og hjulbolt, ingen varmeutvikling, kunne heller ikke høre ulyder. Ga opp for kvelden og kjørte hjem. Vel hjemme kjente jeg på bremsene, de var nå ikke mer enn ca. 40 grader, men fremdeles så hissige at jeg justerte av litt på hendelen. Vel framme på jobb i morres var skivene ca. kroppstemperert.
Nå står jeg skikkelig fast her. Jeg har ikke hatt tid til å måle, men det ser ut som framhjulet står en millimeter eller to til venstre. Frambremsen fungerer bedre enn den noen gang har gjort og varmgangen har stort sett gitt seg, men jeg er bekymret.
Kan jeg ha klart å trykke inn ene hjullagret da jeg satte på hjulet feil vei?
Lettvindt løsning på dette bør kanskje honoreres med ei flaske cognac i posten...
Last edited by Leo on 25 Jun 2008 06:34, edited 1 time in total.
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Re: Forhjul offset etter dekkbytte??
Det er ikke dekket som er lagt på felgen feil vei da, slik felgen nå er montert motsatt av tidligere?
Neida, var ute å dobbelsjekka nå. Felgen står slik at eikene heller bakover oppe.
Kjente etter med fingrene og fant ut at venstre skive ligger nærmere støtdemperen enn høyre. De indre stemplene på venstre calipper stikker lengre ut enn de yttre. Muligens motsatt på høyre side, men i mindre grad. Skulle nesten tro venstre hjullager er trykt innover i felgen, men det skal da ligge en hylse mellom lagrene.
Kjente etter med fingrene og fant ut at venstre skive ligger nærmere støtdemperen enn høyre. De indre stemplene på venstre calipper stikker lengre ut enn de yttre. Muligens motsatt på høyre side, men i mindre grad. Skulle nesten tro venstre hjullager er trykt innover i felgen, men det skal da ligge en hylse mellom lagrene.
01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
på min Honda CBR 900 så er det ulike størrelser på venstre og høyre side på de ytterste metall foringene.
Se på skissen her:
http://www.bikebandit.com/houseofmotorc ... 5sch309469
Del 4 og 5 skal stå på rett side.
(Antar det er SP-1 du gjorde dette på)
Se på skissen her:
http://www.bikebandit.com/houseofmotorc ... 5sch309469
Del 4 og 5 skal stå på rett side.
(Antar det er SP-1 du gjorde dette på)
CBR 900 RR 2001 Silver
Jepp, spacerne er jeg helt sikker på står rett. Den store står på høyre side, den lille på venstre, stemmer overens med manualen og slik det sto. Den venstre er såpass liten at den bare går fra lagret til flush med simmeringen der det tykke feltet på "hjulbolten" overtar. Dog skal det sies at det ser ut som det er der i området noe er feil. Skulle nesten tro spaceren på venstre side hadde krympa.
01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Selv om jeg trakk til hjulbolten hardt ville først ikke "Index line" ligge flush med fjærbeinet. Løsna og fikk banka den på plass. Er redd jeg har dratt hjulbolten for hardt fast.

01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Hvilket moment trakk du til med?
Andre klikk i albuen... Ganske hardt.
01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Hehe, så hardt?
Hos meg var det iallefall 117 nm, så det skal jo strammes rimeligt bra til, men man vil kanskje merke om man tar i for mye.

-
Det skal knapt være mulig å få dette feil dersom alt er rett vei. Enten er spacere feil vei eller hjulet er feil vei. Hjulet er ikke symetrisk, derav forskjellige spacere så du har ikke andre muligheter med mindre du har klart å putte på en spacer som hører til noe annet. Det jeg klarte her i helgen var å sette hjulet feil vei OG bytte om spacere. Det passet så bra at jeg ikke merket det med en gang men litt sleping på skivene, litt forskjellig avstand og piping i bremsene var symptomene. Mitt hjul er nesten identisk (VTR F). Just in case: Høyre og venstre er alltid sett fra førerposisjon/bakfra.
Skivene kan godt slepe litt i starten dersom det var satt inn feil første gang men skiven skal ikke bli særlig varm med mindre stempler er veldig møkkete og mer eller mindre ødelagt.
Skivene kan godt slepe litt i starten dersom det var satt inn feil første gang men skiven skal ikke bli særlig varm med mindre stempler er veldig møkkete og mer eller mindre ødelagt.
Så enig så enig, Det kan omentrent ikke gjøres feil, likevel er det noe galt. Jeg blir vel nødt til å pelle ned igjen, men får ikke gjort det før tirsdag. (hobbykveld på jobb) Jo mer jeg tenker på det, jo mer funderer jeg på om noe er bøyd siden alt ser normalt ut, bortsett fra klaringene. Kan ikke være stort annet enn felgen, senterhylsa eller venstre spacer.
01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker

01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
-
Er du HELT sikker på at felgen er helt symetrisk der du måler? Slik er det ikke på min. Først ved feste til skiver er den 100% symetrisk. Festene til skivene ser altså forskjellig ut og noe symetrisk mål er ikke mulig innerst ved akslingen på min. Jeg måler avstand fra skive til gaffelbein (på øyemål) hvos jeg er i tvil.
Den siste muligheten jeg kan tenke meg er at bolten ikke er helt inne. Jeg drar den helst til litt (også iht verkstedsmanual forresten) før jeg fester låseboltene foran for å være sikker på at den er helt inne.
Den siste muligheten jeg kan tenke meg er at bolten ikke er helt inne. Jeg drar den helst til litt (også iht verkstedsmanual forresten) før jeg fester låseboltene foran for å være sikker på at den er helt inne.
HELT sikker er jeg ikke, men skjermen har en skade slik at den nesten tar borti skiva på venstre side. Da jeg skulle trille ut sykkelen etter omlegginga, tok skjermen borti skiva. Så om felgen ikke er symetrisk tilsier likevel både skjermen og calipperne at hjulet står offset. (de indre stemplene på venstre calipper står lengre ut enn de yttre. Ca. motsatt på høyre side, men muligens noe mindre forskjell)
01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Unnskyld for at jeg tar en liten latter, men ser ut som du har fått deg ei helvetes hodepine her!
Hvordan skal dette være mulig hehe
Hvordan skal dette være mulig hehe

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
YouTube