MC lappen i Polen!

Prat om tung MC.
lostman

MC lappen i Polen!

Post by lostman »

hei noen som har vurdert dette? siden ventetiden er opp til 1år og koster lett 20.000.
denne er et godkjent sertifikat i Norge. og koster rundt 3000,- kr. i polen 8)
tjo

Re: MC lappen i Polen!

Post by tjo »

Godkjent er ikke det samme som sikkert.

Skaff deg lappen på lovlig vis eller la vær!
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Han skaffer jo seg lappen på lovlig vis!!! :-k

Men om opplæringa er tilstreklig vet jeg ikke! Det kan jeg ikke utale meg om! Hadde jeg gått for lappen der nede, hadde jeg tatt meg noen banekurs når jeg kom hjem til norge! For å få inn det du eventuellt ikke får der nede!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

I Norge er det regler om at førerkort bare utstedes til personer som er bosatt i Norge. Det er vel ikke usannsynlig at Polen har tilsvarende regler? Det må sjekkes med polske myndigheter.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
quatro

Post by quatro »

Baron von Waffel wrote:I Norge er det regler om at førerkort bare utstedes til personer som er bosatt i Norge. Det er vel ikke usannsynlig at Polen har tilsvarende regler? Det må sjekkes med polske myndigheter.
Det stemmer! man må ha bodd i polen i 185 dager. ringte Statens vegvesen..
Men kjøreskolen registrerer deg med polsk adresse. så det skal går bra.
quatro

Post by quatro »

LordShaft wrote:Han skaffer jo seg lappen på lovlig vis!!! :-k

Men om opplæringa er tilstreklig vet jeg ikke! Det kan jeg ikke utale meg om! Hadde jeg gått for lappen der nede, hadde jeg tatt meg noen banekurs når jeg kom hjem til norge! For å få inn det du eventuellt ikke får der nede!
20 praksis timer er det i polen. det burde være tilstrekkelig for de fleste. tror ikke det er så mye mer timer i norge.
lostman

Post by lostman »

quatro wrote:

20 praksis timer er det i polen. det burde være tilstrekkelig for de fleste. tror ikke det er så mye mer timer i norge.
20 timer ja. men et banekurs i Norge som LordShaft sier når du kommer hjem er ikke dumt!

har samlet litt data folkens..

PRISER:
Prisen på trening 1000 $ + 50% (fremmed) = 1500 zloty
Pris staten eksamen 162zł +50% = 243 zloty
Pris på medisinsk undersøkelse 80 zloty
= 4350 NOK

FLY T/R:
Ca. 2000,-

VARIGHET:
3 dager med Teori
20 timer med praksis.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Det er nok ikke sikkert det holder at skolen registrerer deg med polsk adresse. Mulig du må ta formell utflytting fra Norge.

Og innflytting til Polen i over 6 måneder.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Det kan godt hende du må gjøre noe før du får lov å konvertere til norsk etterpå. En venninne tok billappen i USA, men måtte ta ny oppkjøring i Norge før hun hadde bodd 365 dager i Norge, ellers ville hun miste det igjen. Jeg hadde sjekket litt mer rundt det hele. En annen kamerat får kun beholde sitt svenske sertifikat fordi han får lov til å oppgi at han bor hos en venn i Sverige.
Hadde det vært veldig enkelt, hadde vel flere dratt til utlandet og gjort det samme. Kanskje bare til Sverige, feks.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
lostman

Post by lostman »

Flydude wrote:Det kan godt hende du må gjøre noe før du får lov å konvertere til norsk etterpå. En venninne tok billappen i USA, men måtte ta ny oppkjøring i Norge før hun hadde bodd 365 dager i Norge, ellers ville hun miste det igjen. Jeg hadde sjekket litt mer rundt det hele. En annen kamerat får kun beholde sitt svenske sertifikat fordi han får lov til å oppgi at han bor hos en venn i Sverige.
Hadde det vært veldig enkelt, hadde vel flere dratt til utlandet og gjort det samme. Kanskje bare til Sverige, feks.
185 dagers regelen gjelder alle eu land.usa og andre utenom er bare gyldig i 1år og så må den tas opp igjen i norge. noe i den duren.
kan være litt problematisk. det vil vise seg.. jeg valgte polen pga. det er det rimligeste landet å ta lappen i..
i sverige må en ut med rundt 15K...
tjo

Post by tjo »

Mulig jeg var litt raskt ute her - men det jeg vet om å skaffe seg lappen i Polen er at det holder å sende kopi av passet og noen tusenlapper til en korrupt idiot der nede.

Jeg vet om at man kan (i hvert fall kunne) kjøpe seg "hele alfabetet" for kr. 15 000...

Eller hva sier dere til å møte på veiene trailersjåfører som kjører "lovlig" fordi de har de rette bokstavene på sertifikatet - men f.eks. har null peiling på lasting og hvordan vogntoget oppfører seg ved feillasting???

Derfor er jeg så hissig på dette med Polen-sertifikat.
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Det må jo være en grunn til at Polen er et av landene i Europa med mest trafikkulykker.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Har ingen ting til overs for de som drar til polen å skaffer seg lappen "gratis"
De gambler bare med eget liv!

Men drar du ned dit for at det ikke er mulig å skaffe seg lappen her hjemme. denne sesongen, kommer hjem igjen å tar nødvendige kurs for å bli en dyktig sjåfør så har jeg ingen problem med det.

Er begrenset med kunnskap på en del av de kjøreskolelærene her i norge også spør du meg!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
HelgeF
MC: SV 650S

Post by HelgeF »

EU-lapp er Eu-lapp.. Bare å bytte hos biltilsynet. Koster 200 kroner og that's it.

Gjorde det selv når jeg tok mc-lappen i Budapest (Utveksling under utdanning).

Endre opp med å betale 4000 for hele pakka og da var teoribiten privatundervisning i egen leilighet (Vi var to i samme leilighet som tok kurs sammen). Det samme med legesjekk.

Kjørebiten var ikke allverdens å skryte av, men det ble jo noen timer til slutt..
O_o

Post by O_o »

LordShaft wrote:Har ingen ting til overs for de som drar til polen å skaffer seg lappen "gratis"
De gambler bare med eget liv!
Og ikke minst andre sine liv :roll: Du er jo ikke akkurat alene på veiene.
Post Reply