MC lappen i Polen!

Prat om tung MC.
FV

Re: MC lappen i Polen!

Post by FV »

Kom igjen da folkens! Nå er jo ikke akkuratt dårlig opplæring det som skaper mc-ulykker her til lands. De selvforskyldte ulykkene skyldes som regel høy fart, og hvor langt du drar rulla har ingenting med hvor mange kjøretimer du har.

Dra til Polen å ta lappen du, så lenge du får i orden alt det formelle.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Ja så lenge du ikke bare kjøper deg sertifikatet. Altså betaler en korrupt snutefant for å få bokstaven så ser jeg ingen problem med å ta lappen i polen!

Løp og kjøp!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det man lærer på kjøreskolen i Norge er ikke akkurat noe å slenge gamla i veggen for heller. Det er et musepiss i havet kontra erfaringen man får etterhvert som kilometerne ruller unna.
Numbah 10

Post by Numbah 10 »

LordShaft wrote:Ja så lenge du ikke bare kjøper deg sertifikatet. Altså betaler en korrupt snutefant for å få bokstaven så ser jeg ingen problem med å ta lappen i polen!

Løp og kjøp!
Når var det politiet begynte med å utstede førerkort?
Wild Horses Couldn't Drag me Away
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Neste år kanskje det er brannmann Sam som er utsteder :-s :P
Peligro

Post by Peligro »

Gixxerman wrote:Det man lærer på kjøreskolen i Norge er ikke akkurat noe å slenge gamla i veggen for heller. Det er et musepiss i havet kontra erfaringen man får etterhvert som kilometerne ruller unna.
Støttes! Hvem har egentlig sagt at kvaliteten på kjøreopplæringen er proporsjonal med kostnadene? Dessuten har jeg erfart at kvaliteten på kjørelærer her til lands er sterkt variabel. Da eldstemann tok lappen på 125 her for et par år siden var læreren til å grine av. Dagen før oppkjøring presterte mennesket å forkynne for den håpefulle at "jeg tror ikke du klarer det" - og da hadde fyren meldt ham opp selv! Det gikk selvsagt til hel*** rett og slett fordi gutten ble psyket rett ned. I tillegg var det et hav av sprik mellom hva gutten leste i teoriboken og det læreren formidlet.

Jeg ba selvsagt fyren om å ryke & reise og melde gutten opp på nytt omgående. Ikke uventet var lappen i boks på andre forsøk, selvsagt uten en eneste kjøretime til hos pengesugeren...

Har enkelte sjåførlærere her til lands mistenkt for å trekke det ut i det lengste av ren økonomisk egeninteresse.

Hvor man tar lappen skulle være ett fett så lenge man har selvinnsikt og vett nok til å kjenne egne begrensninger og ansvar - og selvsagt kjenner teori og regler.
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
tjo

Post by tjo »

Peligro wrote:Hvor man tar lappen skulle være ett fett så lenge man har selvinnsikt og vett nok til å kjenne egne begrensninger og ansvar - og selvsagt kjenner teori og regler.
Mulig at jeg har veldig store fordommer pga at de jeg vet om som har "tatt" (kjøpt) lappen i Polen ikke har verken selvinnsikt, vett eller ansvar - og jeg tror de fleste som gjør det har under middels av de egenskapene.
thomasgsxr
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f

Post by thomasgsxr »

mange som har gjort det der. men hørte at man må ta ny oppkjøring innen 2 år.(i norge da)
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
HelgeF
MC: SV 650S

Post by HelgeF »

thomasgsxr wrote:mange som har gjort det der. men hørte at man må ta ny oppkjøring innen 2 år.(i norge da)
Jeg er som sagt en av de (Men jeg tok det fordi jeg bodde der, og ikke for å være gjerrig eller for å gjøre det lettvindt) og det er ingen krav til oppkjøring eller noe som helst annet så lenge du tar lappen i et EU-land..

Man kan enten kjøre på sitt utenladske førerkort, eller konvertere det til et norsk (Koster 200 kroner, ingen teori, ingen oppkjøring)

Selv valgte jeg å konvertere for å ha bedre sikkerhet dersom jeg roter bort/ødelegger sertifikatet.. (Frister lite å gå gjennom østeuropeisk byråkrati for å få utstedt et nytt)

Ville jeg blitt en bedre fører av å ta lappen i norge? Utvilsomt.. Er begrenset hva man lærer når kommunikasjonen er begrenset til høyre/venstre/skru av blinklys.. Jeg er nå likevel i live og har fått meg litt trening med 3000km hittil i sommer, så det kommer seg..

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=P ... InnholdMal
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Rart ingen har spurt om det før.: Men vil det ikke være et lite problem at opplæringen foregår på polsk!? Eller kan man få opplæring på engelsk i polen?
Last edited by PerTore on 21 Jun 2008 12:55, edited 1 time in total.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
quatro

Post by quatro »

PerTore wrote:Rart ingen har spurt om det før.: Men vil det ikke være et lite problem at opplæringen foregår på polsk!? Eller kan man få opplæring på engelski polen?
Det er litt skralt med engelsk talende der nede. må finne en kjøreskole der de snakker litt engelsk. eller så må en leie tolk. Prøven er selvsagt på Engelsk.
Svolp
MC: Snart :-)

Post by Svolp »

Ta lappen hvis du kan ta den så billig. KJEMPE BRA!
Bare sørg før og kanskje få litt skikkelig kjøreforståelse siden på baner etc. Hadde jeg vist det hadde jeg gjort det. u BET.

Har klasse A1 og holder nå på med klasse A og fordi jeg skal opp i kubikk må jeg ut med MINST 12000kr i obligatorisk kjøring etter de nye reformene.
HAHAHAHAHA, Forbanna tull og idioti så benytt sjangsen bare sørg for trening for DIN egen del senere.
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
Halle
MC: Sykkelløs for tiden

Post by Halle »

Svolp wrote:Ta lappen hvis du kan ta den så billig. KJEMPE BRA!
Bare sørg før og kanskje få litt skikkelig kjøreforståelse siden på baner etc. Hadde jeg vist det hadde jeg gjort det. u BET.

Har klasse A1 og holder nå på med klasse A og fordi jeg skal opp i kubikk må jeg ut med MINST 12000kr i obligatorisk kjøring etter de nye reformene.
HAHAHAHAHA, Forbanna tull og idioti så benytt sjangsen bare sørg for trening for DIN egen del senere.
Kanskje han burde sørge for trening for ANDRES del også? Kunne jo slumpe til at han kom ut i gater og streder hvor det var andre trafikkanter også.
Kjøreforståelse=Trafikkforståelse kan man ikke lære på bane, men man kan lære kjøreteknikk. Man trenger i stor grad begge deler.
Halle
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

tjo wrote:
LordShaft wrote:Han skaffer jo seg lappen på lovlig vis!!! :-k
Mulig jeg var litt raskt ute her - men det jeg vet om å skaffe seg lappen i Polen er at det holder å sende kopi av passet og noen tusenlapper til en korrupt idiot der nede.

Jeg vet om at man kan (i hvert fall kunne) kjøpe seg "hele alfabetet" for kr. 15 000...
Men det er neppe den eneste måten å skaffe seg lappen i Polen på. Det er nok mulig på lovlig vis der óg.

EDIT: Og man trenger ikke dra lengre enn til Sverige for å «ta en Røkke» ... hehe
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Hehe, når dere snakker om dette så vet eg at dette er veldig lett å få fatt i.

Seilte engang med en polsk matros. Han hadde papirer på både skole og hele dritten som han hadde kjøpt.
Kontoret bet på men mannen var dum og gikk ombord og skrøt av det. papirene ble holdt igjen og han sendt hjem.
Men i følge han var dette meget lett å få til. Du kunne få kjøpt papirer på nesten hva du ville :?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Post Reply