Oppkjøring - stryk (bør jeg klage?)

Prat om lett MC.
Solberg

Oppkjøring - stryk (bør jeg klage?)

Post by Solberg »

Hei.

Har oppkjøring i morgen tilig, å trenger litt tips. Begynner å bli litt små nervøs nå, men håper det går bort da jeg har oppvarmningstimen.

Men hva bør man passe skikkelig på? Vet fotgjengere, høyreregel å div vikeplikt. Hva stryker man monmentant på?

Sjekk denne posten
Last edited by Solberg on 26 Jun 2008 03:44, edited 4 times in total.
AndyNsR
MC: 02' Honda NSR Svart/sølv.
- Gianelli Effektanlegg
- Fjernet CDI sperra/plomberinga
- Powerfilter
- Fullt åpnet eksosventil

Re: Oppkjøring

Post by AndyNsR »

En veldig kjedelig ting er å stryke pga du kjører for fort. Hold fartsgrensa og gjerne kanskje 5 km/t under den. Gjør det også enklere for deg selv ettersom du får lenger tid til å vurdere forskjellige situasjoner.

Lykke til!
Honda NSR 125 02'
tjo

Post by tjo »

Slapp av og ikke tenk for mye. Kjør som du har lært på kjøreskolen.

(Viktig å holde fartsgrensen, men også viktig å vise at du har flyt i kjøringen og ikke kjøre for sakte.)

Thumbs up! :)
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

prøv å kjøre så jevnt som mulig....hvis sensor kan slappe av og ikke klamre seg fast er det lettere å få + i margen.. ;-)
slatten
MC: Cagiva Mito 2007 <3
Sota Vindskjerm
Carbon Blinkers
Blir: Jolly Moto
Delltoro 34mm

Post by slatten »

Ikkje køyr 5 km/t under! ligg akkurat på grensa :P

Køyrelæreren min blir sur når eg køyre seint, og når eg drar gira ut, då blir han glad :D
Audi A4
Honda CR 80
x Cagiva Mito 2007
x Yamaha Aerox
x Rieju RS2 Matrix Pro
x Suzuki TSX
x Lomme-sykkel
x Puch Maxi
oddkirka
MC: Honda CBR125 05=)

Post by oddkirka »

lat som at sensoren ikke sitter på, det hjelper. kjør etter reglene. da går det bra =), å ikke for stor fart inn i uåversiktlige kryss.
skal selv ha oppkjøring i bynnelsen av juli, så håper at tråden ikke "dør" fort ;D

lykke til kid.
-E.Everett
Solberg

Post by Solberg »

Strøyk faktisk..

Sto en annleggsmaskin der jeg kjørte, å jeg stoppet litt ifra den, men vist nok ikke langt nokk.

Ellers var det at jeg hadde for god fart inn i rundkjøringe, 4 altså. 1 var jeg faktisk enig om, men de 3 andre mener ikke jeg at jeg hadde for god fart. Han mente de var for uoversiktlig. Så folk som kjøre opp nå, pass på rundkjøringe, ikke ha god fart der.

edit:

Kan man få en annen sensor? Jeg vill ikke ha samme sensor på nytt?
mc-Eivind
MC: Svart og Hvit NSR 03

Post by mc-Eivind »

Ring kjøreskolen og spør :)

Jeg strøk på første oppkjøring fordi jeg kjørte for rolig, gi på, men ikke over fartgrensen!

Skal ha ny oppkjøring i morgen klokka 08.05.. *Nervøs* :S

Edit: Du kan jo klage?
-Honda NSR125R :D
-Derbi DFW 50
AndyNsR
MC: 02' Honda NSR Svart/sølv.
- Gianelli Effektanlegg
- Fjernet CDI sperra/plomberinga
- Powerfilter
- Fullt åpnet eksosventil

Post by AndyNsR »

Ikke "gi på", hold fartsgrensen maks, og for all del bidra med å lage flyt i trafikken :) Det er veldig viktig.
Honda NSR 125 02'
Solberg

Post by Solberg »

Den lappen jeg fikk står det følgende

Ivartar ikke HMS på en tilfredstillende måte. (Hva betyr det?)

Hvor stoppe for annleggsmaskin?

Der var jeg faktisk enig, stoppet ett stykke unna den. Men så ei luka bak den, men så startet den å rygge. Så det ente med at jeg ble å stoppe litt for nært den.

Avviklig lyskryss? Hvor stoppe?

Der er jeg faktisk også enig, ble litt mye på engang. Så jeg stoppet med sperrelinjen, da jeg egentlig hadde grønt. Eller han tror jeg stoppet der da jeg skulle krysse krysset. Så kom det en bil, så jeg stoppet bakom sperrelinjen, så kjørte jeg.

Fartsavpassning inn mot rundkjøring, for fort x4
Dette var hovedgrunnen til stryk

Den ene rundkjøringe er jeg faktisk litt enig at jeg hadde litt for god fart inn i, i forhold til den sikten de som kom fra den tunnelen hadde. Altså fra venstre siden.

Men de 3 andre rundkjøringen, mente han var veldig uoversiktlig. Å jeg kjørte veldig fort der, jeg hadde kanskje 40-45 km/t, ikke mer. Etter det jeg husker, så syns ikke jeg de var uoversiktlig.

Mener dere dette er nok til å styke? Han sa også det var synd jeg hadde for god fart i de rundkjøringen, siden jeg ellers hadde fin kjøring.

Så jeg tenkte jeg sku klage på det, men er det noe vits? Mener dere det er god grunn til å stryke. Tenkte jeg skulle dra i rundkjøringen å ta bilde, å legge ved klagen. (Hvis jeg skal klage da.) Alle rundkjøringen var også inne i en tunnel

Men det som var greia med de rundkjøringen der var at det var 60 eller 70 km/t skilt, bremset godt ned. Sjekket til venstre, men siden de ikke kom kjøretøy fra venstre og jeg ikke så noen kjøretøy nerme seg, så bremset ikke jeg helt ned til 20 km/t. Mener det var rundt 40 km/t jeg hadde igjennom de rundkjøringen.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Solberg wrote:Ivartar ikke HMS på en tilfredstillende måte.
Dette betyr i allefall normalt helse, miljø og sikkerhet. Pussig at begrepet brukes også her. Les mer om HMS her:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26972/ar ... ?tid=27708

Det kan tyde på at sensor kanskje ikke følte at arbeidssituasjonen hans var godt i varetatt (les: bekymret for sin egen helse, miljø og sikkerhet) når han satt i jobb bakpå da du kjørte. Det er normalt ikke et godt tegn. Ellers er det bare å slikke sårene sine og prøve igjen. Det kan godt tenkes at HMS er en slags lokal slang i sensorverden på noe annet, så kanskje det ikke er så ille :P
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
nsrfan
MC: Honda Nsr 1999!

Re: Oppkjøring - stryk (bør jeg klage?)

Post by nsrfan »

Synd at du strøyk as! men stå på! du klarer det nok sikkert neste gang! :D

Mens vi er inne på oppkjøring, er det noen her inne som har hatt oppkjøring med følgesykkel, altså at sensor kjører med egen sykkel bak?
Er det en fordel? hva bør man passe ekstra godt på da?
2 fast
4 snuten
mr.president
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell

Post by mr.president »

Når det gjelder og klage så kan du ikke klage på sensors avgjørelse den er endelig, det du kan klage er hvis prøven er utført med store feil eller mangler altså på måten prøven er gjort på, dette bare hvis det er noe av slik art.
hvis din klage går igjenom vil du kanskje kunne få kjøre opp før dine 4 uker spærrefrist er ute og du slipper og betale gebyret.
det med og kjøre med samme sensor en gang til seg jeg på som en stor fordel fordi nå vet du hvordan han vil ha det, er bare og kjøre sånn som han sa. med en ny sensor kan det bli andre ting som du må ta hensyn til også.
siden du er enig i flere av punktene som han hadde kommet med så trur jeg du skjønner hvorfor du strøyk. jeg var jo ikke med på din prøve men ut ifra det du forklarer skjønner jeg også hvorfor du ikke greide det denne gangen.
kjipt at du ikke greide det første gangen med du greier det neste gang bare og slappe av så går det bra.
Lykke til med neste prøve
diemauer

Post by diemauer »

Jeg jobber som sensor på mc, har kjørt mc siden 1979 og har til nå i år kjørt 9000 km.
Hms er ett av hovedmålene i læreplanen for mc og betyr at din kjøremåte skal ta vare på
din og andres helse ved å bruke riktik fart og plasering, miljø er lik økonomisk kjøring og
at du skal ta vare på andres behov i trafikken som eksempel et vogntog sitt plassbehov i
kryss. Sensor sin avgjørelse kan ikke klagespå bare feil fakta, ditt stryk kan jeg ikke kommentere siden jeg ikke var til stede men det er viktig at sensor ordlegger seg på en
slik måte både skriftlig og muntlig at kandidaten forstår grunnen til bestått/stryk.
Til slutt et godt råd kjør på en naturlig måte, som lærer har lært dere, vi opplever alt for
ofte kandidater som prøver å imponere sensor med hvor flink og forsiktig han/hun er
det tar mange år på teaterhøgskolen å bli en god skuespiller.
Til slutt personlig foretrekker jeg en kandidat som kanskje kjører litt for fort etter reglene men faktisk viser at han/hun kan kjøre sykkel på er sikker måte, enn en som prøver å safe
ved å ligge 5-10 km under og ikke viser at de har fortått at dette er en farlig plass her må jeg
senke farten
huskeyman
MC: Yamaha Yzf R125 i svart :D Og en Suzuki Tsx 50

Post by huskeyman »

Diemauer : Flott at du kan skrive her og gi en tilbake melding på slikt! Det hjelper godt for dem som skal ha oppkjøring å høre ting fra en sensor og ikke bare en kjørelærer. Sensorer opplever mye på veien, og det at man får et direkte svar fra en sensor kan hjelpe godt med å ikke være så nervøs på oppkjøring men bare ta det rolig og slappe av som man egentlig skal.

Men jeg lurer på en ting. En kompis av meg hadde oppkjøring på torsdag (26.06), han strøyk desverre.. grunnen til stryk var at han kom litt for fort i en sving (ikke over fartsgrensa), dette sa han til sensor når de kom tilbake til biltilsynet fordi han var godt klar over det selv.
Og da han kjørte i byen måtte han stoppe med et gangfelt fordi det var ei som ikke så ut til at hun skulle gå over men ombestemte seg plutselig. Så han måtte bremse ned, ikke noe særlig hardt men.. Da fikk han sensor i ryggen pga sensoren holdt seg ikke fast i sykkel eller sjåfør, og dette mente sensor var veldig ubehagelig og hørtes ut som at det var kompisen min sin feil. Jeg vil mene at det var sensor sin feil at han ikke holdt i sykkelen eller i føreren.
Men burde kompisen min sagt ifra før de kjørte at sensor måtte holde seg fast osv? og var det virkelig kompisen min sin feil?
Er disse to tingene nok til stryk? Og skal det egentlig ikke komme til en fordel at han sa at det gikk for fort i den svingen, at han var klar over det selv?

Edit: Han plasserte seg også litt dumt i et kryss pga sensor mente det ikke var meningen med intercom og da ble han stresset da sensor plutselig dunket i skulderen hans for at han skulle kjøre inn der. Synes det er litt teit av denne sensor og si at nei intercom trenger vi ikke, ble ikke stoppet da han kjørte med den forrige tidligere den dagen. (Han strøk også)
Enig eller er det bare jeg som tenker dumt her? :-k
Post Reply