Kutt av motor ved kjøring i hump - Kawasaki zx6r

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
mortenkopala
MC: 98mod Kawasaki zx6r, delvis ombygd til 2004 mod GSX1000R..

Kutt av motor ved kjøring i hump - Kawasaki zx6r

Post by mortenkopala »

Har et problem med sykkelen min..

Ved kjøring i hump/skjøt av vei/generell hakk i veien så kutter motoren som om fjæren på støtten var slakk og støtten kom ned å sikkerhetsbryteren koblet inn for deretter å kutte motoren! Noen ganger bare i et lite sekund.. andre ganger slukker den motoren helt!
i verste må jeg inn med clutchen og frem med høyre hånd å vri om nøkkelen retning på-av-på for at den skal kunne tenne igjen.

Prøvde å binde opp støtta med tau bare for å se om det var støtta, men det var det ikke.
Vi har også målt den aktuelle bryteren for å se etter evt kontaktfeil, men den virket helt normal...
En annen kar på verkstedet snakket om at det var noe tull med giver-coilen(?)..

Noen andre som har erfaring med dette eller har hørt om noe lignende og hva det evt kan være?
seosngen her oppe er på hell, og jeg har hatt sykkelen på veien 7 dager så jeg er rimelig sugen på å få dette ut av verden å få nytet resten av sesongen 8)
Wibbo

Re: Kutt av motor ved kjøring i hump - Kawasaki zx6r

Post by Wibbo »

sesongen på hell allerede ?
Elektriske feil kan være et helsike å finne ut av, men prøv med det enkle først , styremonterte tenningslåser kan begynne å trøble etter noen år, stadig retting og bøying av ledningene kan føre til brudd- la sykkelen gå på tomgang og bøy og tøy litt på ledningene.
Sjekk forbindelser til coil, helst demonter og sjekk at jordingen er fri for rust. og trekk til festeboltene skikkelig.

Tenningsmodul eller CDI kan ha en løs plugg

Som du nevnte tenningskutt bryter for sidestøtte kan være en årsak selv om ikke støtten henger og dingler.
Bryteren er utsatt for vann, støv og saltlake spesielt om våren, demonter bryter og tvinn ledningene sammen.. ta en test runde over noen fartshumper.

Til sist gå over batteripolene sørg for god kontakt... har selv hatt uforklarlige motorstopp pga løse polskruer.

Wibbo
Image
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hehe, hørtes ut som noe jeg hadde på min -93 R750. Kjøpte den, og vedlikeholdet fra tidligere eier var vel så som så :? Tenningen kutta til tider der også, men aldri mer enn et sekund. Det som skjedde på min var at støtta var ganske langt opp, og kjedet litt for slakt, så av og til smalt kjedet nedi støtta, og vips så brøyt støtta kontakten et lite sekund, før den spratt på plass igjen. :-k
mortenkopala

Post by mortenkopala »

Hjertelig takk for nyttige svar begge to!

På tur til verkstedet opplevde jeg overnevnte problem oftere å oftere.. til slutt kuttet motoren helt og det var ikke liv å få i den uansett hva jeg gjorde.
Tenkte jeg skulle sjekke under dekslet der batteriet var å der lå jo problemet rett foran nesen på meg :?
Vet ikke om jeg tør å skrive dette på forumet, men det var MINUSpolen som ikke var festet skikkelig og dermed lå å hoppe av og på i humper for så til slutt å hoppe helt av :roll:

Føler meg ikke veldig smart nå, men men.. man lærer så lenge man lever :lol:

Takk
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

og du sparte en del kr på verksted.....du feilsøkte - fant feil-hurra. \:D/

det er ikke noe å skamme seg over. [-X
mortenkopala

Post by mortenkopala »

ja det er sant...
mer penger til bensin :lol:
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

mhmm.. hele 2-3 liter med bensin ;) deilig med billig bensin for tiden..gøy å dra på langtur..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
rekorden

Post by rekorden »

Har opplevd løse ledninger til batteriet på min CBR600F også, så du er ikke alene.

Hos meg skjedde det selvsagt den dagen det regnet aller mest i Bergen, og på vei til jobb.
Var på vei forbi en utlending, da sykkelen ga helt opp, men smell og brak i potten.
Trillet inn til siden, om merket at alt var helt forbasket dødt (null lys, ingenting fungerte).
Etter noe fikling under sidedekslene, grubling og litt mer banning, våknet plutselig sykkeldjævelen til live igjen.
Skal si jeg var engstelig der jeg kjørte på motorveien, men jeg kom fram uten flere problemer heldigvis.

At den ene ledningen til batteriet var løs, fant jeg ut noen dager senere da jeg skulle finne og fikse feilen.
Trodde det var hovedsikringen som var eiret, men den var selvsagt helt tipp topp.
Er gøy når det er enkle feil å fikse opp i, men ikke like gøy når feilen oppstår.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Post Reply